Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Vorige editie

Vorige editie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2023 / nr 5
Het dilemma van de orthopedagoog

Als orthopedagoog kom je in de dagelijkse praktijk geregeld dilemma’s tegen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met de situatie dat je je zorgen maakt over de kwaliteit van zorg binnen je instelling of bij collega’s? Wat is jouw verantwoordelijkheid daarbij en wat die van je werkgever? In dit artikel wo...

Mirthe Maessen
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
‘The Buck Stops Here’

Deze spreuk stond in een lijstje op het bureau in de oval office van de Amerikaanse president Harry S. Truman om hem eraan te herinneren dat hij de ultieme morele verantwoordelijkheid droeg voor de keuzes die hij maakte. ‘The buck stops here’ verwijst naar ‘buck passing’: een handeling waarbij ve...

Joeri Pacolet
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
Gehechtheidsrelaties tussen opvoeders en hun kind in de basisschoolleeftijd

Veel professionals die met jonge kinderen (onder de 6 jaar) werken, richten zich op de (gehechtheids)relatie tussen opvoeder en kind. Als het om kinderen in de basisschoolleeftijd (6 t/m 11 jaar) gaat, ontbreekt het bij professionals vaak aan kennis over hoe de gehechtheidstheorie bij deze gezinn...

Anouk Spruit, Renée Uittenbogaard, Marc Noom
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
Dynamieken van autisme

Hoewel er in de afgelopen decennia veel is geschreven over autisme, biedt Dynamieken van autisme een indrukwekkende verkenning van de complexiteit van autisme en een verfrissende, filosofische kijk op het onderwerp. Kristien Hens, ethicus aan de Universiteit Antwerpen, neemt de lezers mee op een ...

Wilma Mathurin
5 december 2023
tvo 2023 / nr 4
Redactioneel

Als kind observeerde ik al het gedrag van mensen, met name de interacties tussen mensen. Ik was nieuwsgierig, wilde begrijpen waarom mensen doen zoals ze doen, stelde veel vragen en was niet snel tevreden met een antwoord. Informatie naar mogelijke antwoorden probeerde ik uit boeken, tijdschrifte...

Janneke Haijer
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
‘Geen enkel kind is een eiland’
Interview met Sabine Vermeire

Als een kind met emotionele of gedragsproblemen kampt, kijken behandelaars voor de oorzaak vaak enkel naar het kind, merkt Sabine Vermeire, systeemtheoretisch en narratief psychotherapeut, en daarnaast opleider en supervisor bij de Interactie-Academie in Antwerpen. ‘Een gemiste kans. Je kunt het ...

Winnifred Jelier
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
What's in a name?

‘Joosein, it’s important that you understand, Joosein. That really, Joosein, there is nothing that the dean and I can do about this situation, Joosein.’

 

Ik zie hem nog zo voor me zitten, de vice-deputy onderdirecteur. Hij leunde ontspannen achterover in de zekerheid dat hiermee de kous af moe...

Josien de Bie
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
Relatiebouwstenen als micro-analytische communicatie-unit
Een praktische tool voor het opbouwen van relaties in de klas en daarbuiten

Het gehechtheidsperspectief biedt onderwijsprofessionals en orthopedagogen sinds jaar en dag waardevolle inzichten in hoe de relatiegeschiedenis van een kind diens emoties en gedragingen ten aanzien van een leerkracht in de klas kunnen beïnvloeden. Over hoe leerkrachten en andere professionals co...

Marjolein Zee
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
Connectie

Deze zomer is het derde seizoen van de immens populaire serie ‘B&B Vol liefde’ gestart. In de pauze op het werk gaat het nergens anders over. Als we de kijkcijfers mogen geloven, wordt er veel gekeken en zoals het een goede serie betaamt, wordt er ook over gepraat in een podcast. Met ons gezin ga...

Moniek Coorn
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
De interpersoonlijke cirkel
Een krachtige systematiek om vastlopende interactiedynamiek rondom jongeren in de knel te begrijpen

Ouders kunnen onbewust en onbedoeld bijdragen aan de instandhouding van de klachten, symptomen en probleemgedragingen waarmee hun kind bij de ggz is aangemeld. Aan de hand van twee voorbeelden illustreren de auteurs hoe met het model van de interpersoonlijke cirkel vastlopende interactionele dyna...

Anton Hafkenscheid, Sietske Leijstra
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
Communiceren met de Yucelmethode
Zelf je leven positief beïnvloeden

De Yucelmethode is in eerste instantie ontwikkeld voor normaal begaafde volwassenen met als doel samen met de persoon op zoek te gaan naar diens krachten en eigen regie. Inmiddels wordt de Yucelmethode gebruikt bij kinderen, jongeren en volwassenen met cognitieve en adaptieve beperkingen, een taa...

Wieke Huizing, Janneke Haijer
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
Samantha

Stel je eens het volgende gedachte-experiment voor: de zon schijnt en je zit buiten aan een tafel van een gezellig restaurant, maar de sfeer is ongemakkelijk. Je hebt namelijk net afgesproken met je (ex-)partner om je huwelijk officieel te beëindigen. Als de akte om te scheiden ondertekend is, vr...

Joeri Pacolet
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
De klasindeling als middel om je doelen te bereiken

Wat proberen leerkrachten te bereiken middels hun klasindeling en hoe pakken ze dat aan? Hoewel elke leerkracht vroeg of laat voor de uitdaging van het maken van een klasindeling komt te staan, is er in de wetenschap maar weinig over bekend. Dit onderzoek toont aan dat leerkrachten verschillende ...

Nathalie Hoekstra
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
Film als Ondersteunde Communicatie (FaOC)
Mogelijkheden van zelfgemaakte films voor onderwijs aan leerlingen met lichamelijke of meervoudige beperkingen

Kinderen en jongeren met een lichamelijke of meervoudige beperking die niet of onvoldoende verstaanbaar kunnen spreken, hebben baat bij ondersteunde communicatie (OC). Om praktische redenen en door onbekendheid met de mogelijkheden van OC hebben zij hier echter niet altijd toegang toe. De effecti...

Mascha Legel, Stijn Deckers
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
Danstherapie

Danstherapie is een verkenning van het werkveld van de dans- en bewegingstherapie. Het boek put uit ervaring van dans- en bewegingstherapeuten, maar refereert ook aan theorieën die de interventies binnen de dans- en bewegingstherapie onderschrijven. Het boek wordt opgedragen aan iedereen die meer...

Florine Engelberts
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 3
Redactioneel

Als moeder heb ik mij vanaf de geboorte van mijn kinderen nog nooit afgevraagd wat de best onderzochte manier is van opvoeden. Vanaf de geboorte van mijn zoon, die inmiddels 19 jaar is, voel ik mij moeder en ga ik op mijn gevoel af. Twijfels over hoe opvoeden moet, heb ik niet. Hiermee bedoel ik ...

Janneke Haijer
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Op naar (nóg) betere schoolinterventies
Interview met Esther Mertens

Voor sociaal-emotionele ontwikkeling bestaan talrijke schoolinterventies, van uitgebreide antipestprogramma’s tot korte trainingen om de weerbaarheid van leerlingen te versterken. Onderzoeker Esther Mertens keek in een metastudie hoe deze interventies onderzocht zijn en welke onderdelen er mogeli...

Winnifred Jelier
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
"We doen het al jaren zo en het gaat altijd goed"

Voor haar sollicitatie moest M aantonen dat ze minstens vijf jaar werkervaring had en gedegen wetenschappelijk onderwijs had genoten. De dierenartsenpraktijk die haar aannam, weigert nu echter gebruik te maken van die kennis en ervaring. “Want we doen het al jaren zo.” Ziedaar het eeuwige spannin...

Josien de Bie
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
‘Goed dat ik het zie!’

Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben een groter risico op lage zelfwaardering. Zij ontwikkelen minder veerkracht om met levensproblematiek om te gaan en lopen meer kans op problemen met zelfbeheersing, stress en problematisch gedrag. De methodiek van het vat van zelfwaarderi...

Welmoed Visser-Korevaar, Gertjan van Zessen
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Doen wat werkt?

Als professional worden wij opgeleid om vooral te doen wat werkt en evidenced-based te werken. Er wordt veel onderzoek gedaan naar protocollen en behandelvormen. Wanneer uit dit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er een positief effect is na het volgen van de therapie én het onderzoek is gerep...

Moniek Coorn
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Het dilemma van de orthopedagoog

Binnen de kind- en jeugdhulpverlening komt het geregeld voor dat cliënten aan meerdere stoornissen tegelijkertijd lijden (Prinsen et al., 2008). Ook bij volwassenen met een stoornis zien we in 42 procent van de gevallen comorbiditeit (Ten Have et al., 2022). Er zijn steeds meer aanwijzingen dat a...

Meike Brinks, Monique Samsen
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Als denken en praten over emoties lastig is

Kinderen en jongeren met affectregulatieproblemen hebben moeite met het opmerken en interpreteren van sensaties die zij in hun lijf voelen. Voor dit probleem is Affectregulerende Vaktherapie (ArVT) ontwikkeld. ArVT is een practice-based interventie waarmee het ervaren, herkennen en denken over li...

Sanne van der Vlugt, Anne Ponstein, Sigrid Piening
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Competentiegericht werken bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een psychiatrische stoornis

Vanuit een orthopedagogisch denkkader werd al vijftien jaar gewerkt met het competentiemodel bij Prodeba. Prodeba is een instantie die kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een psychiatrische stoornis begeleidt. Daarnaast heeft Prodeba een sggz-afdeling. Naar aanleiding van de laatste inzicht...

Han Spanjaard, Mayke van der Boon, Manon Mostert-Uijterwijk
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Adaptief leersysteem: hulp of hinder?

Vrijdagmorgen. Alle 23 leerlingen uit mijn groep 7/8 zitten op een zelfgekozen plek, klaar om aan het werk te gaan. Na een aantal minuten zie ik 16 van de 23 leerlingen op een laptop werken, zelfstandig aan hun eigen doelen. Geen verbinding met elkaar, alleen verbinding met het internet …

 

Dig...

Haitske de Visser
6 juni 2023
1...456...14
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo