Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Vorige editie

Vorige editie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2024 / nr 2
Waar een wil is, is een weg?
Implementatie van een interdisciplinair team voor gezinnen met meervoudige complexe problemen

Het jeugdhulpstelsel staat onder grote druk, waardoor er veel pilots worden ingezet om effectiever te kunnen samenwerken en betere hulp te kunnen verlenen. Daarbij valt op dat evaluatiestudies weinig aandacht hebben voor de implementatie en de kennis die in de praktijk is opgedaan. Dat is een gem...

Pamela Jakobs, Charlotte Vissenberg
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
Reactie op ‘Hyperhoogbegaafden, een aparte begaafdheidsgroep?’
TvO 1-2024

Met veel belangstelling lazen we in het eerste nummer van 2024 van dit tijdschrift het artikel ‘Hyperhoogbegaafden, een aparte begaafdheidsgroep?’ van Ten Cate en Mathijssen. Deze doelgroep heeft al enige tijd onze aandacht, daarom zijn wij blij dat hierover wordt geschreven. Omdat we beiden lid ...

Noks Nauta, Mirja Post
16 april 2024
tvo 2024 / nr 1
Redactioneel

In deze editie verkennen we de dynamische wereld van hoogbegaafde individuen, waarbij we dieper ingaan op de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de orthopedagogische praktijk. Hoogbegaafdheid verwijst naar een uitzonderlijk hoog niveau van intellectuele capaciteiten en potentiële talenten ...

Janneke Haijer
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hoogbegaafde senioren: onzichtbaar en onbegrepen
Interview met Noks Nauta en Marieke Schuurman

Hoogbegaafde kinderen worden groot. Maar wat weten we eigenlijk van hoogbegaafde volwassenen? Te weinig, vinden oud-bedrijfsarts en arbeidspsycholoog Noks Nauta en seniorencoach en orthopedagoog Marieke Schuurmanvan der Heyden. Pas als hoogbegaafden op latere leeftijd in de problemen raken, komen...

Winnifred Jelier
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Intelligentieonderzoek bij (hoog)begaafde kinderen
Uitdagingen en kansen

Twee op de honderd mensen hebben een IQ boven de 130: zij zijn hoogbegaafd. Het afnemen van een intelligentietest bij deze specifieke groep, en met name bij kinderen, is niet altijd even eenvoudig. In dit artikel lees je welke uitdagingen er zijn en wat er allemaal mogelijk is met de Kinder IQ Te...

Femke Hovinga, Diane van Dijk
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
‘Het belangrijkste wat je op school leert, is hoe je je beleefd verveelt’

Mijn vriendin Candace denkt terug aan haar schooltijd. Ze is nu professor en verveelt zich nog regelmatig. Het is de keerzijde van slim zijn en snel kunnen denken. Hoe slimmer je bent, hoe vaker je te maken hebt met mensen die minder slim zijn dan jij. Ik zie het ook terug bij slimme studenten. D...

Josien de Bie
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hoogbegaafdheid: meer dan IQ

In dit artikel reageren Sven Mathijssen en Barbara van der Waarde op stellingen over hoogbegaafdheid. Wat is hoogbegaafdheid eigenlijk, hoe ‘meten’ we dat en wat is de rol van IQ-testen hierin?

Sven Mathijssen, Barbara van der Waarde
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Het is gewoon niet eerlijk!

‘Mam! Het is gewoon niet eerlijk!’ Dit is een uitspraak die ik bijna dagelijks hier thuis hoor van onze oudste dochter van net 9 jaar oud. Nu ze dit zegt, zitten we in de gymzaal bij een schoolvolleybaltoernooi. Zij is niet heel sportief aangelegd, doet veel liever creatieve dingen zoals knutsele...

Moniek Coorn
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen

Orthopedagogen Sarah Torenstra- Brinkers en Sofie Sergeant gaan in gesprek met leerlingen en ouders, en voeren een voorzichtige verkenning rondom het dilemma: leiden we ‘hoogbegaafde kinderen’ het beste op in settings waar diversiteit troef is, of juist in aparte settings? De term ‘hoogbegaafdhei...

Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?

Leerlingen met een IQ-score hoger of gelijk aan 145 worden in het veld ook wel uitzonderlijk hoogbegaafd of hyperhoogbegaafd genoemd en er worden specifieke eigenschappen aan deze personen toegeschreven. Middels literatuuronderzoek is onderzocht of wetenschappelijk onderbouwd kan worden of deze c...

Annet ten Cate, Sven Mathijssen
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Onmogelijk en ongeschikt

In onderwijs en jeugd-ggz neemt de vraag naar differentiaaldiagnostiek tussen hoogbegaafdheid en DSM-5-classificaties toe. Dit gaat gepaard met gemiste of misdiagnoses rondom hoogbegaafde (HB) of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Getoond wordt waardoor differentiaaldiagnostiek bij vermoeden van ...

Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
All I do is ask questions

In de laatste scène van de Amerikaanse serie Einstein Genius vertolkt Geoffrey Rush de rol van Albert Einstein in gesprek met een jong meisje genaamd Alice. Hij zegt het volgende: ‘I have no special talent, but I am very curious. All I do is ask questions just like you do. That is the most import...

Joeri Pacolet
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Belangrijke inzichten voor scholen die zich willen professionaliseren

Bij dubbel-bijzondere leerlingen blijft ofwel hun hoogbegaafdheid, ofwel hun leer- of ontwikkelingsstoornis vaak (te) lange tijd onder de radar, met ernstige klachten en schooluitval tot gevolg. Tijdens het NRO-project ‘Tussen wal en schip’ werkten verschillende onderwijspartners aan ontwikkelpla...

Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Een onderbelichte factor bij de ontwikkeling van talent

De ontwikkeling van identiteit kan een behoorlijk complex proces zijn bij hoogbegaafde kinderen. Het dilemma tussen zich aanpassen aan de ander of de eigen leerbehoefte najagen speelt daarbij een grote rol. Door het vele aanpassen aan de ander is een hoogbegaafd kind minder goed in staat om zichz...

Andries Rhebergen
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Focusing met kinderen

‘Focusing met kinderen, de kunst van communiceren op school en thuis’ is een boek dat geschreven is door Erik Verliefde en Marta Stapert. Dit boek biedt een diepgaande kijk op de kunst van communicatie met kinderen, zowel thuis als op school, en benadrukt het belang van empathie, begrip en verbin...

Marjolein Triest
6 februari 2024
tvo 2023 / nr 5
Redactioneel

Als ik denk aan ethiek, is het eerste wat er in mij opkomt ‘respectvol omgaan met de ander’. Hoe doe je dat? Dit is naar mijn idee afhankelijk van het gezin waarin je opgegroeid bent en waarin je gevormd bent door de waarden en normen die je daar meekrijgt. Ik ben in een klein dorpje in Friesland...

Janneke Haijer
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
‘Ouders van kinderen met een beperking – vergeet ze niet’
Interview met Leontien Sauerwein

Zodra ouders een kind met een beperking krijgen, verandert hun wereld. ‘Je moet een nieuwe kaart voor je leven tekenen’, vertelt Leontien Sauerwein, ervaringsdeskundige en programmaleider ouderondersteuning bij Cordaan Jeugd. Voor haar masterscriptie legde ze verhalen van ouders onder de loep.

...
Winnifred Jelier
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
Het goede gevecht

Toen ik nog een klein bioloogje was, moest ik ooit 12 studiepunten aan vrije ruimte verplicht buiten de faculteit besteden. Mijn keuze viel algauw op de filosofievakken (met een uitstapje naar ‘controversies in de psychologie’, daarover later meer). ‘Goed en Kwaad’ heette de eerste cursus en hij ...

Josien de Bie
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
Zorgvuldig besluiten in een complexe casus of beroepsethisch dilemma
Een uitweg in tien stappen

Dit artikel beschrijft een door mij ontwikkeld stappenplan, dat je als hulpverlener kunt toepassen op een casus waarin je een ‘salomonsoordeel’ moeten vellen. Het stappenplan kan steun bieden als je je in een complexe of dilemmacasus handelingsverlegen voelt door enerzijds de complexiteit van de ...

Nicoline Jacobs
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
Keuzes

Met mijn meiden speel ik het spel Levensweg. Al voordat we starten, moet je kiezen: carrière of eerst naar de universiteit. De laatste maakt dat je in het spel meer geld kunt verdienen doordat je dan keus hebt uit carrières met een hoger salaris, zoals dokter, advocaat of accountant. Mijn oudste ...

Moniek Coorn
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
Cirkels van Nabijheid
Weerbaarheid ontwikkelen als je gehandicapt bent

Als je bij het opgroeien verzorging nodig blijft hebben, kan je besef van autonomie en lichaamsgrenzen onderontwikkeld blijven. Cirkels van Nabijheid is een methode om kinderen met een beperking op weg te helpen naar autonomie. Het nieuwe en bijzondere aan de methode is dat wordt gewerkt aan de v...

Nynke Biegel-Slappendel, Wolanda Werkman
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
Meer aandacht in onderwijs voor zingevingsvragen
Voorbij pedagogische en levensbeschouwelijke verwaarlozing

In onze neoliberale samenleving met focus op maakbaarheid, beheersing en marktwerking staat onderwijs steeds minder ten dienste van de vorming van kinderen en jongeren. Dit heeft een enorme weerslag op onder meer het mentale welzijn van kinderen en jongeren. Psychiaters spreken van een zingevings...

Gerdien Bertram-Troost
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
Dood kind of dode crimineel. Wie is belangrijker?

In Friesland stond een behandelcentrum genaamd Woodbrookers; hier werden jongeren geplaatst waarvan het niet mogelijk was ze thuis te behandelen. Een JeugdzorgPlus-instelling, voor gesloten jeugdhulp. Gesloten jeugdhulp is een van de zwaarste vormen van jeugdhulpverlening, die bovendien ernstig i...

Richard Korver
5 december 2023
tvo 2023 / nr 5
De AVG en de beroepscode: ondersteuning, frictie en frustratie

Vragen of, en onder welke voorwaarden, persoonsgegevens gedeeld kunnen worden in samenwerking tussen professionals, leidt tot dilemma’s voor gedragswetenschappers. In dit artikel wordt de relatie tussen de beroepscodes en de AVG geduid. Vaak zal de beroepscode leidend zijn voor orthopedagogen en ...

Anke van Gorp, Edgar Kolhoff
5 december 2023
12345...14
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo