Meest gelezen
Het begrip gehechtheid wordt veel gebruikt door professionals die werken met kinderen en gezinnen in de dagelijkse praktijk (Van der Horst et al., 2024). Professionals hebben behoefte aan inzicht in gehechtheid, ook wel ‘hechting’ genoemd, als er zorgen zijn over jeugdigen of gezinnen (Hammarlund...
Psycho-educatie speelt een cruciale rol bij de behandeling van posttraumatische stressstoornis (PTSS) en andere trauma- en stressorgerelateerde stoornissen. Dit artikel richt zich op het belang van goede psycho-educatie, met bijzondere aandacht voor de toepassing van de Traumakaart. Dit is een vi...
In nummer 3-2024 van het Tijdschrift voor Orthopedagogiek verscheen het artikel ‘Meten is weten? Dilemma’s bij het in kaart brengen van gehechtheid in onderzoek en praktijk’ van Tharner en collega’s. De auteurs beschrijven de voor- en nadelen van de verschillende instrumenten die er op dit moment...
De EMDR-verhalenmethode wordt steeds bekender: een aanpak die is afgeleid van het standaardprotocol, voor kinderen die in de preverbale fase getraumatiseerd zijn. Ouders hebben hierin een centrale rol. Experts en trainers Renée Beer en Carlijn de Roos pleiten voor deze veelbelovende methode, die ...
Twee op de honderd mensen hebben een IQ boven de 130: zij zijn hoogbegaafd. Het afnemen van een intelligentietest bij deze specifieke groep, en met name bij kinderen, is niet altijd even eenvoudig. In dit artikel lees je welke uitdagingen er zijn en wat er allemaal mogelijk is met de Kinder IQ Te...
Hoogbegaafde kinderen worden groot. Maar wat weten we eigenlijk van hoogbegaafde volwassenen? Te weinig, vinden oud-bedrijfsarts en arbeidspsycholoog Noks Nauta en seniorencoach en orthopedagoog Marieke Schuurmanvan der Heyden. Pas als hoogbegaafden op latere leeftijd in de problemen raken, komen...
In dit artikel reageren Sven Mathijssen en Barbara van der Waarde op stellingen over hoogbegaafdheid. Wat is hoogbegaafdheid eigenlijk, hoe ‘meten’ we dat en wat is de rol van IQ-testen hierin?
In onderwijs en jeugd-ggz neemt de vraag naar differentiaaldiagnostiek tussen hoogbegaafdheid en DSM-5-classificaties toe. Dit gaat gepaard met gemiste of misdiagnoses rondom hoogbegaafde (HB) of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Getoond wordt waardoor differentiaaldiagnostiek bij vermoeden van ...
Orthopedagogen Sarah Torenstra- Brinkers en Sofie Sergeant gaan in gesprek met leerlingen en ouders, en voeren een voorzichtige verkenning rondom het dilemma: leiden we ‘hoogbegaafde kinderen’ het beste op in settings waar diversiteit troef is, of juist in aparte settings? De term ‘hoogbegaafdhei...
Leerlingen met een IQ-score hoger of gelijk aan 145 worden in het veld ook wel uitzonderlijk hoogbegaafd of hyperhoogbegaafd genoemd en er worden specifieke eigenschappen aan deze personen toegeschreven. Middels literatuuronderzoek is onderzocht of wetenschappelijk onderbouwd kan worden of deze c...
Bijzonder hoogleraar Nicole Lucassen benadert armoede als een breed begrip: langere tijd niet de middelen hebben – financieel, maar ook sociaal en cultureel – om mee te kunnen doen in de samenleving. In haar onderzoek focust ze op een vernieuwende integrale aanpak, met ondersteuning aan het gezin...
De ontwikkeling van identiteit kan een behoorlijk complex proces zijn bij hoogbegaafde kinderen. Het dilemma tussen zich aanpassen aan de ander of de eigen leerbehoefte najagen speelt daarbij een grote rol. Door het vele aanpassen aan de ander is een hoogbegaafd kind minder goed in staat om zichz...
Mijn vriendin Candace denkt terug aan haar schooltijd. Ze is nu professor en verveelt zich nog regelmatig. Het is de keerzijde van slim zijn en snel kunnen denken. Hoe slimmer je bent, hoe vaker je te maken hebt met mensen die minder slim zijn dan jij. Ik zie het ook terug bij slimme studenten. D...
Bij dubbel-bijzondere leerlingen blijft ofwel hun hoogbegaafdheid, ofwel hun leer- of ontwikkelingsstoornis vaak (te) lange tijd onder de radar, met ernstige klachten en schooluitval tot gevolg. Tijdens het NRO-project ‘Tussen wal en schip’ werkten verschillende onderwijspartners aan ontwikkelpla...
‘Mam! Het is gewoon niet eerlijk!’ Dit is een uitspraak die ik bijna dagelijks hier thuis hoor van onze oudste dochter van net 9 jaar oud. Nu ze dit zegt, zitten we in de gymzaal bij een schoolvolleybaltoernooi. Zij is niet heel sportief aangelegd, doet veel liever creatieve dingen zoals knutsele...
Al jaren pleit Jim van Os voor een nieuwe invulling van de psychiatrische hulpverlening. Labels zijn niet meer van deze tijd, vindt de hoogleraar psychiatrie en voorzitter Divisie Hersenen bij het UMC Utrecht. ‘We moeten ons meer gaan richten op psychisch lijden als een kwestie van volksgezondhei...
In de laatste scène van de Amerikaanse serie Einstein Genius vertolkt Geoffrey Rush de rol van Albert Einstein in gesprek met een jong meisje genaamd Alice. Hij zegt het volgende: ‘I have no special talent, but I am very curious. All I do is ask questions just like you do. That is the most import...
‘Focusing met kinderen, de kunst van communiceren op school en thuis’ is een boek dat geschreven is door Erik Verliefde en Marta Stapert. Dit boek biedt een diepgaande kijk op de kunst van communicatie met kinderen, zowel thuis als op school, en benadrukt het belang van empathie, begrip en verbin...
In deze editie verkennen we de dynamische wereld van hoogbegaafde individuen, waarbij we dieper ingaan op de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de orthopedagogische praktijk. Hoogbegaafdheid verwijst naar een uitzonderlijk hoog niveau van intellectuele capaciteiten en potentiële talenten ...
Pubers die een geliefde verliezen, ervaren vaak complexe rouwreacties die ze moeilijk kunnen begrijpen. Deze reacties, zoals het blijven praten met de overledenen of het denken hen te zien, zijn normaal en komen voort uit hechtingsgedrag. Neurowetenschappelijk onderzoek toont aan dat het brein ti...
Als je bij het opgroeien verzorging nodig blijft hebben, kan je besef van autonomie en lichaamsgrenzen onderontwikkeld blijven. Cirkels van Nabijheid is een methode om kinderen met een beperking op weg te helpen naar autonomie. Het nieuwe en bijzondere aan de methode is dat wordt gewerkt aan de v...
Hoe ontwikkel je een traumasensitief klimaat in een school? En wat zijn de opbrengsten van een traumasensitief onderwijsklimaat voor leerkrachten en leerlingen? Het consortium Traumasensitief Onderwijs (TSO) voerde met een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) een onderz...
Kijk naar indexscores in plaats van het TIQ Sinds de WISC-V-NL in gebruik is genomen, klinken er geluiden uit de praktijk dat hoogbegaafde kinderen een specifiek intelligentieprofiel hebben op de WISC-V-NL en lager scoren dan verwacht. Om die reden is gekeken naar de intelligentieprofielen van 12...
Het bieden van ‘billijk’ maatwerk aan hoogbegaafde leerlingen zodat zij geëngageerd raken en blijven voor het leren op school, blijkt een uitdaging voor leerkrachten. In deze bijdrage wordt beschreven welke bouwstenen bijdragen aan het creëren van pedagogisch sterke ontmoetingen en wat pedagogisc...