Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2024 / nr 3
Het dilemma van de orthopedagoog

Het begrip gehechtheid wordt veel gebruikt door professionals die werken met kinderen en gezinnen in de dagelijkse praktijk (Van der Horst et al., 2024). Professionals hebben behoefte aan inzicht in gehechtheid, ook wel ‘hechting’ genoemd, als er zorgen zijn over jeugdigen of gezinnen (Hammarlund...

Anne Tharner, Marije L. Verhage, Mirjam Oosterman
25 juni 2024
tvo 2024 / nr 3
De Traumakaart als hulpmiddel voor psycho-educatie
Het belang van pscyho-educatie bij PTSS en trauma

Psycho-educatie speelt een cruciale rol bij de behandeling van posttraumatische stressstoornis (PTSS) en andere trauma- en stressorgerelateerde stoornissen. Dit artikel richt zich op het belang van goede psycho-educatie, met bijzondere aandacht voor de toepassing van de Traumakaart. Dit is een vi...

Karine de Leeuw-Veneboer, Rosa Ravenhorst-Wolters
25 juni 2024
tvo 2024 / nr 5
De uitdaging van het meten van gehechtheidsrelaties
Er is geen gouden standaard

In nummer 3-2024 van het Tijdschrift voor Orthopedagogiek verscheen het artikel ‘Meten is weten? Dilemma’s bij het in kaart brengen van gehechtheid in onderzoek en praktijk’ van Tharner en collega’s. De auteurs beschrijven de voor- en nadelen van de verschillende instrumenten die er op dit moment...

Anouk Spruit, Marc Noom, Cristina Colonnesi, Renée Uittenbogaard, Petra Helmond, Irma Hein, Anneke Vinke, Daniëlla Van Kleef-Versteeg, Felicia Stoutjesdijk, Krista Schaeffer-Van Leeuwen, Nina Draaisma, Geert Jan Stams
10 december 2024
tvo 2024 / nr 3
Trauma bij jonge kinderen: samen werken aan herstel
Interview met Renée Beer en Carlijn de Roos

De EMDR-verhalenmethode wordt steeds bekender: een aanpak die is afgeleid van het standaardprotocol, voor kinderen die in de preverbale fase getraumatiseerd zijn. Ouders hebben hierin een centrale rol. Experts en trainers Renée Beer en Carlijn de Roos pleiten voor deze veelbelovende methode, die ...

Ankie Lok
25 juni 2024
tvo 2024 / nr 1
Intelligentieonderzoek bij (hoog)begaafde kinderen
Uitdagingen en kansen

Twee op de honderd mensen hebben een IQ boven de 130: zij zijn hoogbegaafd. Het afnemen van een intelligentietest bij deze specifieke groep, en met name bij kinderen, is niet altijd even eenvoudig. In dit artikel lees je welke uitdagingen er zijn en wat er allemaal mogelijk is met de Kinder IQ Te...

Femke Hovinga, Diane van Dijk
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hoogbegaafde senioren: onzichtbaar en onbegrepen
Interview met Noks Nauta en Marieke Schuurman

Hoogbegaafde kinderen worden groot. Maar wat weten we eigenlijk van hoogbegaafde volwassenen? Te weinig, vinden oud-bedrijfsarts en arbeidspsycholoog Noks Nauta en seniorencoach en orthopedagoog Marieke Schuurmanvan der Heyden. Pas als hoogbegaafden op latere leeftijd in de problemen raken, komen...

Winnifred Jelier
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hoogbegaafdheid: meer dan IQ

In dit artikel reageren Sven Mathijssen en Barbara van der Waarde op stellingen over hoogbegaafdheid. Wat is hoogbegaafdheid eigenlijk, hoe ‘meten’ we dat en wat is de rol van IQ-testen hierin?

Sven Mathijssen, Barbara van der Waarde
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Onmogelijk en ongeschikt

In onderwijs en jeugd-ggz neemt de vraag naar differentiaaldiagnostiek tussen hoogbegaafdheid en DSM-5-classificaties toe. Dit gaat gepaard met gemiste of misdiagnoses rondom hoogbegaafde (HB) of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Getoond wordt waardoor differentiaaldiagnostiek bij vermoeden van ...

Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen

Orthopedagogen Sarah Torenstra- Brinkers en Sofie Sergeant gaan in gesprek met leerlingen en ouders, en voeren een voorzichtige verkenning rondom het dilemma: leiden we ‘hoogbegaafde kinderen’ het beste op in settings waar diversiteit troef is, of juist in aparte settings? De term ‘hoogbegaafdhei...

Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
6 februari 2024
tvo 2025 / nr 1
Hoogbegaafd: een intense levensloop

Op school kreeg hij af en toe een extra lesprogramma, voor bedrijven was hij als jongvolwassene ook al heel interessant. Maar om overeind te blijven in een wereld die je niet echt begrijpt, is voor sommige hoogbegaafden, zoals Joris, een hele uitdaging. Een openhartig gesprek met hem en zijn ther...

Ankie Lok
4 februari 2025
tvo 2024 / nr 1
Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?

Leerlingen met een IQ-score hoger of gelijk aan 145 worden in het veld ook wel uitzonderlijk hoogbegaafd of hyperhoogbegaafd genoemd en er worden specifieke eigenschappen aan deze personen toegeschreven. Middels literatuuronderzoek is onderzocht of wetenschappelijk onderbouwd kan worden of deze c...

Annet ten Cate, Sven Mathijssen
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Een onderbelichte factor bij de ontwikkeling van talent

De ontwikkeling van identiteit kan een behoorlijk complex proces zijn bij hoogbegaafde kinderen. Het dilemma tussen zich aanpassen aan de ander of de eigen leerbehoefte najagen speelt daarbij een grote rol. Door het vele aanpassen aan de ander is een hoogbegaafd kind minder goed in staat om zichz...

Andries Rhebergen
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 4
‘Armoede is meer dan een kwestie van geld’
Interview met Nicole Lucassen

Bijzonder hoogleraar Nicole Lucassen benadert armoede als een breed begrip: langere tijd niet de middelen hebben – financieel, maar ook sociaal en cultureel – om mee te kunnen doen in de samenleving. In haar onderzoek focust ze op een vernieuwende integrale aanpak, met ondersteuning aan het gezin...

Ankie Lok
1 oktober 2024
tvo 2024 / nr 1
‘Het belangrijkste wat je op school leert, is hoe je je beleefd verveelt’

Mijn vriendin Candace denkt terug aan haar schooltijd. Ze is nu professor en verveelt zich nog regelmatig. Het is de keerzijde van slim zijn en snel kunnen denken. Hoe slimmer je bent, hoe vaker je te maken hebt met mensen die minder slim zijn dan jij. Ik zie het ook terug bij slimme studenten. D...

Josien de Bie
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Belangrijke inzichten voor scholen die zich willen professionaliseren

Bij dubbel-bijzondere leerlingen blijft ofwel hun hoogbegaafdheid, ofwel hun leer- of ontwikkelingsstoornis vaak (te) lange tijd onder de radar, met ernstige klachten en schooluitval tot gevolg. Tijdens het NRO-project ‘Tussen wal en schip’ werkten verschillende onderwijspartners aan ontwikkelpla...

Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Het is gewoon niet eerlijk!

‘Mam! Het is gewoon niet eerlijk!’ Dit is een uitspraak die ik bijna dagelijks hier thuis hoor van onze oudste dochter van net 9 jaar oud. Nu ze dit zegt, zitten we in de gymzaal bij een schoolvolleybaltoernooi. Zij is niet heel sportief aangelegd, doet veel liever creatieve dingen zoals knutsele...

Moniek Coorn
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 2
Op naar een nieuwe GGZ
Interview met Jim van Os

Al jaren pleit Jim van Os voor een nieuwe invulling van de psychiatrische hulpverlening. Labels zijn niet meer van deze tijd, vindt de hoogleraar psychiatrie en voorzitter Divisie Hersenen bij het UMC Utrecht. ‘We moeten ons meer gaan richten op psychisch lijden als een kwestie van volksgezondhei...

Winnifred Jelier
16 april 2024
tvo 2024 / nr 5
Rouwen als een vorm van leren
Hoe het brein twee werkelijkheden in stand houdt

Pubers die een geliefde verliezen, ervaren vaak complexe rouwreacties die ze moeilijk kunnen begrijpen. Deze reacties, zoals het blijven praten met de overledenen of het denken hen te zien, zijn normaal en komen voort uit hechtingsgedrag. Neurowetenschappelijk onderzoek toont aan dat het brein ti...

Riet Fiddelaers-Jaspers
10 december 2024
tvo 2024 / nr 1
All I do is ask questions

In de laatste scène van de Amerikaanse serie Einstein Genius vertolkt Geoffrey Rush de rol van Albert Einstein in gesprek met een jong meisje genaamd Alice. Hij zegt het volgende: ‘I have no special talent, but I am very curious. All I do is ask questions just like you do. That is the most import...

Joeri Pacolet
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Focusing met kinderen

‘Focusing met kinderen, de kunst van communiceren op school en thuis’ is een boek dat geschreven is door Erik Verliefde en Marta Stapert. Dit boek biedt een diepgaande kijk op de kunst van communicatie met kinderen, zowel thuis als op school, en benadrukt het belang van empathie, begrip en verbin...

Marjolein Triest
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Redactioneel

In deze editie verkennen we de dynamische wereld van hoogbegaafde individuen, waarbij we dieper ingaan op de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de orthopedagogische praktijk. Hoogbegaafdheid verwijst naar een uitzonderlijk hoog niveau van intellectuele capaciteiten en potentiële talenten ...

Janneke Haijer
6 februari 2024
tvo 2023 / nr 5
Cirkels van Nabijheid
Weerbaarheid ontwikkelen als je gehandicapt bent

Als je bij het opgroeien verzorging nodig blijft hebben, kan je besef van autonomie en lichaamsgrenzen onderontwikkeld blijven. Cirkels van Nabijheid is een methode om kinderen met een beperking op weg te helpen naar autonomie. Het nieuwe en bijzondere aan de methode is dat wordt gewerkt aan de v...

Nynke Biegel-Slappendel, Wolanda Werkman
5 december 2023
tvo 2023 / nr 1
Een traumasensitief klimaat in de school
Hoe doe je dat en wat levert het op voor leerlingen en leerkrachten?

Hoe ontwikkel je een traumasensitief klimaat in een school? En wat zijn de opbrengsten van een traumasensitief onderwijsklimaat voor leerkrachten en leerlingen? Het consortium Traumasensitief Onderwijs (TSO) voerde met een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) een onderz...

Roel Kooijmans, Wendy Nelen, Rianne Wassink-de Stigter, Afra de Berk, Evelyne Offerman, Michiel Asselman, Petra Helmond, Loes van Amelsvoort
7 februari 2023
tvo 2024 / nr 5
Wat kan je doen voor leerlingen en medewerkers na een zelfdoding?

Zelfdoding van een jongere raakt veel mensen. Het zorgt voor veel verdriet en grote verslagenheid bij het gezin, de familie en de vrienden. Daarnaast heeft het enorme impact op de bredere omgeving van de jongere, bijvoorbeeld op buurtgenoten, sportclubs, verenigingen en in het bijzonder op schole...

Henriëtta van Ommen, Elke Elzinga, Evelien van Goor, Rutie Werner, Saskia Mérelle
10 december 2024
123...14
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo