Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2024 / nr 5
‘Een scherp oor voor verlies’

Eén op de tien nabestaanden loopt vast in het rouwproces. Probeer altijd het gesprek over verlies te openen, adviseert rouwdeskundige Mariken Spuij. Van de behandelaar vraagt dit vaardigheden in doorvragen en de durf om samen met de cliënt naar die pijn toe te gaan. ‘Ook vroege verlieservaringen ...

Ankie Lok
10 december 2024
tvo 2023 / nr 4
De klasindeling als middel om je doelen te bereiken

Wat proberen leerkrachten te bereiken middels hun klasindeling en hoe pakken ze dat aan? Hoewel elke leerkracht vroeg of laat voor de uitdaging van het maken van een klasindeling komt te staan, is er in de wetenschap maar weinig over bekend. Dit onderzoek toont aan dat leerkrachten verschillende ...

Nathalie Hoekstra
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 1
Trauma en het lichaam
Interview met Trees van der Voorden

Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het lichaam in traumabehandelingen, maar het kan beter, merkt orthopedagoog-generalist, gedragstherapeut en kinderfysiotherapeut Trees van der Voorden. ‘Uit schaamte, schuld of wantrouwen vertellen kinderen niet altijd hoe het echt met ze gaat. Het helpt...

Winnifred Jelier
7 februari 2023
tvo 2019 / nr 1
Hoe een opleiding over (hoog) begaafdheid bij leerlingen het denken en handelen van leerkrachten verandert

Hoog)begaafde leerlingen hebben behoefte aan uitdaging. In het huidige basisonderwijs in Vlaanderen wordt hier weinig doeltreffend op ingespeeld. Dit komt door een gebrek aan kennis over passend onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. De kennisoverdracht via de lerarenopleidingen schiet in deze te...

Tessa Kieboom, Kathleen Venderickx , Carla Vreys
18 februari 2019
tvo 2023 / nr 5
Dynamieken van autisme

Hoewel er in de afgelopen decennia veel is geschreven over autisme, biedt Dynamieken van autisme een indrukwekkende verkenning van de complexiteit van autisme en een verfrissende, filosofische kijk op het onderwerp. Kristien Hens, ethicus aan de Universiteit Antwerpen, neemt de lezers mee op een ...

Wilma Mathurin
5 december 2023
tvo 2025 / nr 1
Anders zijn

“Je moet wat assertiever zijn. Neem mij nou, als ik in een vergadering aangeef dat iets moet gebeuren, dan gebeurt het.” Deze wijze raad kreeg een vriend van mij onlangs van de directeur/eigenaar van het bedrijf waar hij voor werkt. Toen mijn vriend suggereerde dat de positie van directeur/ eigen...

Josien de Bie
4 februari 2025
tvo 2024 / nr 4
Ondersteuning aan Rotterdamse gezinnen die gedupeerd zijn door het toeslagenschandaal

Gemeente Rotterdam biedt via de inzet van coaches ondersteuning aan gezinnen die gedupeerd zijn door het toeslagenschandaal. Onderzocht is of deze ondersteuning de beoogde effecten bereikt en welke verbeterpunten er zijn. Uit gesprekken met 17 ouders en 2 meerderjarige kinderen blijkt dat gezinne...

Joyce Weeland, Donna de Maat, Annemiek Harder, Koen Migchelbrink, Arwin van Buuren, Nicole Lucassen
1 oktober 2024
tvo 2023 / nr 3
Op naar (nóg) betere schoolinterventies
Interview met Esther Mertens

Voor sociaal-emotionele ontwikkeling bestaan talrijke schoolinterventies, van uitgebreide antipestprogramma’s tot korte trainingen om de weerbaarheid van leerlingen te versterken. Onderzoeker Esther Mertens keek in een metastudie hoe deze interventies onderzocht zijn en welke onderdelen er mogeli...

Winnifred Jelier
6 juni 2023
tvo 2020 / nr 5
Hoogbegaafdheid en kindertekeningen

Een literatuurstudie en theoretisch kader Er zijn nog steeds veel problemen bij het signaleren van hoogbegaafdheid bij kinderen en professionals hebben behoefte aan alternatieve signaleringsmethoden. Menstekeningen worden al geruime tijd gebruikt in diagnostisch onderzoek, maar het gebruik ervan ...

Sven Mathijssen
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
Vroegsignalering van hoogbegaafdheid: de tools zijn er, maar de praktijk blijft achter
Er is voldoende kennis over vroege signalen van hoogbegaafdheid. Bovendien kunnen we met het huidige arsenaal aan signaleringsinstrumenten goed uit de voeten. Toch blijkt vroegsignalering in de praktijk ernstig achter, concludeert Dorien Kok, directeur-bestuurder van de Omniumschool. Al jaren zet...
Mieke Ketelaars, Dorien Kok
17 november 2020
tvo 2025 / nr 3
Aandacht voor seksuele gezondheid bij ADHD
Wat moet je als orthopedagoog weten?

De diagnose ADHD heeft invloed op de seksuele ontwikkeling en seksuele gezondheid van kinderen en volwassenen. Naast de invloed van de kernsymptomen aandachttekort, hyperactiviteit en impulsiviteit beschrijven we onder andere de gevolgen van sensorische informatieverwerking en emotieregulatie op ...

Zafanja Hartog, Mischa Wink
24 juni 2025
tvo 2024 / nr 5
Het meisje en de rots

Het meisje en de rots is een prentenrijk verhaal over een meisje dat op een dag een pakje kreeg. De pakketdienst ‘Moeilijke boodschappen’ bracht het. ‘Ik heb niets besteld’, zei het meisje. Toch was het voor haar. Een groot rotsblok. Het meisje had allerlei vragen. ‘Waarom is het zo groot?’ ‘Is h...

Esther Monfils
10 december 2024
tvo 2024 / nr 3
PTSS bij mensen met een verstandelijke beperking: zien, erkennen en behandelen!

Bij mensen met een verstandelijke beperking komt een posttraumatische stressstoornis (PTSS) relatief vaak voor. Toch lopen clinici in de dagelijkse praktijk tegen veel moeilijkheden aan bij het herkennen, onderkennen en behandelen van PTSS-klachten bij deze doelgroep. Dit overzichtsartikel beschr...

Elmedina Dautovic, Mirjam Lammers
25 juni 2024
tvo 2024 / nr 2
Innovatie in diagnostiek: de probleembeschrijving

De laatste decennia zijn orthopedagogen en psychologen diagnoses gaan stellen binnen de jeugdzorg, GGZ en vergelijkbare sectoren. Artsen hebben in het stellen van diagnoses een nog langere traditie. De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (nu DSM- 5-TR, American Psychiatric Assoc...

Ton van Heugten
16 april 2024
tvo 2024 / nr 3
Traumasensitief werken met trans personen: een multidisciplinaire benadering

De laatste jaren is de aandacht voor trans personen binnen de samenleving aanzienlijk toegenomen. Deze aandacht komt tot uiting in diverse krantenartikelen, nieuwsberichten, televisieprogramma’s en documentaires die zich richten op jonge trans personen. Recent onderzoek toont aan dat trans person...

Wilma Mathurin, Judith Meerstra, Barbara Richmond-van Olffen, Esther Miske, Alma Brand, Lina Drenth
25 juni 2024
tvo 2024 / nr 3
Seksueel misbruik bij mensen met een LVB: een psychomotorisch perspectief
Samenvatting proefschrift

Op 4 oktober 2023 verdedigde dr. Manon Smit aan de Vrije Universiteit Amsterdam haar proefschrift getiteld Sexual abuse in individuals with intellectual disability: a psychomotor perspective. Dit artikel biedt een samenvatting van de resultaten van de vier studies uit het proefschrift. Allereerst...

Manon Smit
25 juni 2024
tvo 2024 / nr 2
Het dilemma van de orthopedagoog

Verandering is er altijd geweest. Het is een voorwaarde voor groei en ontwikkeling en de essentie van het leven. Maar de wereld verandert in een steeds hoger tempo. Nooit eerder had verandering zo’n grote impact op ons als mens als de afgelopen decennia met de komst van de technologische revoluti...

Floortje Scheepers, Rosanne J. Turner, Karin Hagoort
16 april 2024
tvo 2023 / nr 5
Redactioneel

Als ik denk aan ethiek, is het eerste wat er in mij opkomt ‘respectvol omgaan met de ander’. Hoe doe je dat? Dit is naar mijn idee afhankelijk van het gezin waarin je opgegroeid bent en waarin je gevormd bent door de waarden en normen die je daar meekrijgt. Ik ben in een klein dorpje in Friesland...

Janneke Haijer
5 december 2023
tvo 2023 / nr 4
‘Geen enkel kind is een eiland’
Interview met Sabine Vermeire

Als een kind met emotionele of gedragsproblemen kampt, kijken behandelaars voor de oorzaak vaak enkel naar het kind, merkt Sabine Vermeire, systeemtheoretisch en narratief psychotherapeut, en daarnaast opleider en supervisor bij de Interactie-Academie in Antwerpen. ‘Een gemiste kans. Je kunt het ...

Winnifred Jelier
4 oktober 2023
tvo 2025 / nr 3
Hechten – Menselijke emoties, relaties en ontwikkeling

Het boek Hechten (2024) is geheel gewijd aan de gehechtheidstheorie. De lezer wordt in het eerste deel van het boek meegenomen in de fundamenten van de gehechtheidstheorie, waarbij stilgestaan wordt bij de historische ontwikkeling van hechting, de theoretische fundering en de culturele nuancering...

Mirjam Kouijzer
24 juni 2025
tvo 2025 / nr 2
Redactioneel
Seksualiteit: een essentieel gesprek binnen de orthopedagogiek

In deze editie verkennen we het thema seksualiteit, dat een fundamenteel aspect van het mens-zijn is. Naast de fysieke dimensie is seksualiteit ook een emotionele behoefte: het verlangen naar verbinding, intimiteit en erkenning is universeel. Vaak denken we dat seksualiteit alleen bij jongeren en...

Janneke Haijer
15 april 2025
tvo 2025 / nr 1
Redactioneel
‘Anders zijn’: een kracht in diversiteit

In de orthopedagogiek, waar de focus ligt op het begeleiden en behandelen van kinderen, jongeren en volwassenen in hun unieke ontwikkeling, speelt het begrip ‘anders zijn’ een centrale rol. Wat betekent ‘anders zijn’ eigenlijk? Als ik hierover nadenk dan komt er, zonder dat ik dit wenselijk vind,...

Janneke Haijer
4 februari 2025
tvo 2024 / nr 5
Maak dood en rouw bespreekbaar: thuis, in begeleiding en onderwijs!

Als we kinderen en jeugdigen niet betrekken bij de dood, blijven zij met vragen achter of stellen ze zich er nare dingen bij voor. Als we er open over zijn en de dood bespreekbaar maken, kunnen kinderen en jeugdigen leren begrijpen wat dood en rouw inhouden. Deze column is een pleidooi om er thui...

Margriet Smeulders-Rijlaarsdam
10 december 2024
tvo 2024 / nr 2
B-appy, houvast voor het verbeteren van gezondheid van cliënten met een lvb

B-appy is een gezondheidsapp voor cliënten met een licht verstandelijke beperking. In dit artikel komt aan de orde waarom deze app en specifieke aandacht voor het verbeteren van de gezondheid van mensen met een licht verstandelijke beperking en hun betrokkenen nodig is. De keuze voor Positieve Ge...

Mark Vervuurt
16 april 2024
1234...15
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo