Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2024 / nr 5
Wat kan je doen voor leerlingen en medewerkers na een zelfdoding?

Zelfdoding van een jongere raakt veel mensen. Het zorgt voor veel verdriet en grote verslagenheid bij het gezin, de familie en de vrienden. Daarnaast heeft het enorme impact op de bredere omgeving van de jongere, bijvoorbeeld op buurtgenoten, sportclubs, verenigingen en in het bijzonder op schole...

Henriëtta van Ommen, Elke Elzinga, Evelien van Goor, Rutie Werner, Saskia Mérelle
10 december 2024
tvo 2024 / nr 4
Pedagogische ontmoetingen en hoogbegaafdheid
Fundament voor maatwerk en engagement

Het bieden van ‘billijk’ maatwerk aan hoogbegaafde leerlingen zodat zij geëngageerd raken en blijven voor het leren op school, blijkt een uitdaging voor leerkrachten. In deze bijdrage wordt beschreven welke bouwstenen bijdragen aan het creëren van pedagogisch sterke ontmoetingen en wat pedagogisc...

Saskia Snikkers-Mommer, Aziza Mayo, Alexander Minnaert
1 oktober 2024
tvo 2025 / nr 2
Ouders over relationele en seksuele vorming
Resultaten uit de Monitor Seksuele Gezondheid 2023

Wat vinden ouders van relationele en seksuele vorming en wat doen ze zelf aan seksuele opvoeding? Dit artikel geeft hier zicht op, op basis van de Monitor Seksuele Gezondheid 2023. De meeste ouders vinden dat seksuele vorming op school verplicht moet zijn en bespreken thuis verschillende aan seks...

Hanneke de Graaf
15 april 2025
tvo 2020 / nr 5
De WISC-V-NL bij hoogbegaafde kinderen

Kijk naar indexscores in plaats van het TIQ Sinds de WISC-V-NL in gebruik is genomen, klinken er geluiden uit de praktijk dat hoogbegaafde kinderen een specifiek intelligentieprofiel hebben op de WISC-V-NL en lager scoren dan verwacht. Om die reden is gekeken naar de intelligentieprofielen van 12...

Corrieke Buist-Veurink, Margreet Heek-Veldhuizen, Judith Kertai, Geke Maes-van Buiten, Wietske Vriezen
17 november 2020
tvo 2023 / nr 5
Gehechtheidsrelaties tussen opvoeders en hun kind in de basisschoolleeftijd

Veel professionals die met jonge kinderen (onder de 6 jaar) werken, richten zich op de (gehechtheids)relatie tussen opvoeder en kind. Als het om kinderen in de basisschoolleeftijd (6 t/m 11 jaar) gaat, ontbreekt het bij professionals vaak aan kennis over hoe de gehechtheidstheorie bij deze gezinn...

Anouk Spruit, Renée Uittenbogaard, Marc Noom
5 december 2023
tvo 2025 / nr 1
Intercultureel werken

Intercultureel werken brengt uitdagingen met zich mee: ons denken en doen wordt beïnvloed door evolutionaire en psychologische processen, de cultuur waarin we zijn opgegroeid en de in onze huidige samenleving toenemende polarisatie. Intercultureel werken vraagt daarom om diepgaande reflectie en e...

Licheng Chao
4 februari 2025
tvo 2024 / nr 4
Beter Thuis
De doelgroep van integrale hulpverlening in beeld

Om passende hulpverlening te bieden voor gezinnen met meervoudige en complexe problematiek, is in regio Haaglanden in 2019 een integraal samenwerkingsverband opgericht. Om tot passende hulpverlening te komen voor deze gezinnen, is het wenselijk om meer zicht te krijgen op de complexiteit en samen...

Annelies van de Laak-Bruins, Sarah Soenen, Rianne Wassink-de Stigter, Inge Simons
1 oktober 2024
tvo 2024 / nr 4
Stress-sensitief werken in het sociaal domein
Een aanpak in ontwikkeling

Armoede is veel meer dan een gebrek aan geld. Het betekent voor veel volwassenen en kinderen ook sociale uitsluiting en chronische stress. De stress werkt door op hun denken, doen en gezondheid. Armoede heeft een haast gijzelende werking. Het blijkt een hele opgave om eruit te komen. Onder de noe...

Nadja Jungmann
1 oktober 2024
tvo 2023 / nr 5
Het dilemma van de orthopedagoog

Als orthopedagoog kom je in de dagelijkse praktijk geregeld dilemma’s tegen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met de situatie dat je je zorgen maakt over de kwaliteit van zorg binnen je instelling of bij collega’s? Wat is jouw verantwoordelijkheid daarbij en wat die van je werkgever? In dit artikel wo...

Mirthe Maessen
5 december 2023
tvo 2024 / nr 2
Reactie op ‘Hyperhoogbegaafden, een aparte begaafdheidsgroep?’
TvO 1-2024

Met veel belangstelling lazen we in het eerste nummer van 2024 van dit tijdschrift het artikel ‘Hyperhoogbegaafden, een aparte begaafdheidsgroep?’ van Ten Cate en Mathijssen. Deze doelgroep heeft al enige tijd onze aandacht, daarom zijn wij blij dat hierover wordt geschreven. Omdat we beiden lid ...

Noks Nauta, Mirja Post
16 april 2024
tvo 2023 / nr 5
Zorgvuldig besluiten in een complexe casus of beroepsethisch dilemma
Een uitweg in tien stappen

Dit artikel beschrijft een door mij ontwikkeld stappenplan, dat je als hulpverlener kunt toepassen op een casus waarin je een ‘salomonsoordeel’ moeten vellen. Het stappenplan kan steun bieden als je je in een complexe of dilemmacasus handelingsverlegen voelt door enerzijds de complexiteit van de ...

Nicoline Jacobs
5 december 2023
tvo 2025 / nr 1
Praten over huidskleur met kleuters
Inzichten over raciale/etnische/culturele identiteit en tips voor professionals in de pedagogische praktijk

Het vermogen van kinderen om kleur te zien en te benoemen ontwikkelt zich al vroeg, maar hun begrip van sociale categorieën op basis van huidskleur, etniciteit of cultuur rijpt pas later. Naast de ouders en de eigen omgeving spelen ook pedagogen een cruciale rol in het begeleiden van deze ontwikk...

Fadie Hanna, Marjolein Zee
4 februari 2025
tvo 2022 / nr 2
‘Meer aandacht nodig voor levend verlies bij ouders'

Ouders van kinderen met een beperking of chronische aandoening krijgen vaak te maken met gevoelens van verlies, maar professionals hebben daar nog weinig oog voor. Ontwikkelingspsycholoog en onderzoeker Edith Raap pleit ervoor om in de begeleiding van gezinnen expliciet aandacht te hebben voor le...

Mieke Ketelaars, Edith Raap
8 april 2022
tvo 2025 / nr 2
Zaadjes en eitjes op tafel

Gegiechel en gêne, als je met kinderen en jongeren het onderwerp seks aansnijdt. Maar Marjolein Hottentot weet hoe je hen laagdrempelig aan de praat krijgt: met een bordspel, zodat ze er zelfs lol in krijgen. En ze leren er een hoop van, ook jongeren die in opleiding zijn tot hulpverlener en clië...

Marjolein Hottentot, Ankie Lok
15 april 2025
tvo 2024 / nr 5
Het verdriet van personen met speciale noden

Verlies, verdriet en rouw zijn normale menselijke ervaringen waar iedereen mee wordt geconfronteerd. Toch bereiden weinig mensen zich daarop voor en is de kennis daarover zeer beperkt, ook bij professionele hulpverleners. Nog moeilijker is het voor personen met een verstandelijke beperking. Ze zi...

Manu Keirse
10 december 2024
tvo 2024 / nr 4
Is een psychiatrische diagnose alleen een psychiatrische diagnose?

Er is een sterk verband tussen armoede en psychische problemen. Dit verband lichten we toe aan de hand van literatuur en eigen (kinder- en jeugd)casuïstiek. Een bredere insteek dan enkel psychiatrische diagnostiek en behandeling wordt aangeraden om daarmee cliënten effectiever te ondersteunen. Su...

Margeaux Zanati, Rachelle van Blijderveen, Henk Jan Kolthof
1 oktober 2024
tvo 2024 / nr 2
Sociale afwijzing in het brein en het dagelijks leven

Kinderen vandaag de dag hebben een unieke sociale ontwikkeling, omdat ze opgroeien in het digitale tijdperk met constante sociale interactie en daarmee gepaarde sociale afwijzing. Sommige kinderen halen gewoon hun schouders op na sociale afwijzing, terwijl andere kinderen boos worden. Waar deze i...

Michelle Achterberg, Ann Hogenhuis
16 april 2024
tvo 2023 / nr 5
Meer aandacht in onderwijs voor zingevingsvragen
Voorbij pedagogische en levensbeschouwelijke verwaarlozing

In onze neoliberale samenleving met focus op maakbaarheid, beheersing en marktwerking staat onderwijs steeds minder ten dienste van de vorming van kinderen en jongeren. Dit heeft een enorme weerslag op onder meer het mentale welzijn van kinderen en jongeren. Psychiaters spreken van een zingevings...

Gerdien Bertram-Troost
5 december 2023
tvo 2023 / nr 4
De interpersoonlijke cirkel
Een krachtige systematiek om vastlopende interactiedynamiek rondom jongeren in de knel te begrijpen

Ouders kunnen onbewust en onbedoeld bijdragen aan de instandhouding van de klachten, symptomen en probleemgedragingen waarmee hun kind bij de ggz is aangemeld. Aan de hand van twee voorbeelden illustreren de auteurs hoe met het model van de interpersoonlijke cirkel vastlopende interactionele dyna...

Anton Hafkenscheid, Sietske Leijstra
4 oktober 2023
tvo 2020 / nr 5
Onderkenning en diagnostiek bij vermoedelijk hoogbegaafde en/of dubbel-bijzondere leerlingen

S&Z-Heuristiek helpt misdiagnostiek te reduceren Er is een nijpend tekort aan adequate handelingsgerichte diagnostische deskundigheid onder schoolpsychologen en orthopedagogen bij vraagstellingen rond leerlingen met vermoedelijke hoogbegaafdheid (HB) en/of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Dit h...

Agnes Burger-Veltmeijer
17 november 2020
tvo 2025 / nr 1
We moeten meer doen!
Hoe een lerarenopleiding in Londen studenten voorbereidt op het lesgeven in divers samengestelde klassen

In dit artikel beschrijven we de resultaten van een interviewstudie naar de manier waarop een lerarenopleiding in Londen aandacht besteedt aan diversiteit en ongelijkheid. Vanuit de literatuur zijn zes verschillende praktijken te onderscheiden, die alle zes werden toegepast in de lerarenopleiding...

Sabine Severiens
4 februari 2025
tvo 2020 / nr 5
Hoogbegaafdheid en dynamisch testen

De perfecte match? Volgens de laatste definities is hoogbegaafdheid een multidimensioneel concept dat zich in interactie met de omgeving kan ontwikkelen. Hoogbegaafde leerlingen worden echter momenteel vaak geïdentificeerd door hun IQ te bepalen. Dit sluit niet aan bij de wetenschappelijke kennis...

Jochanan Veerbeek, Bart Vogelaar
17 november 2020
tvo 2025 / nr 2
Seksualiteit bij ouderen

Vanuit verschillende perspectieven benadert dit artikel seksualiteit en intimiteit bij senioren: mensen boven de 67 jaar. Het begint met cijfers over seksuele activiteit, met enige verklaring over de sterke daling in de loop van het ouder worden. Vervolgens worden de vier meest relevante oorzaken...

Woet Gianotten
15 april 2025
tvo 2024 / nr 5
‘Een scherp oor voor verlies’

Eén op de tien nabestaanden loopt vast in het rouwproces. Probeer altijd het gesprek over verlies te openen, adviseert rouwdeskundige Mariken Spuij. Van de behandelaar vraagt dit vaardigheden in doorvragen en de durf om samen met de cliënt naar die pijn toe te gaan. ‘Ook vroege verlieservaringen ...

Ankie Lok
10 december 2024
123...14
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo