Meest gelezen
Dit artikel beschrijft een pilot gericht op het ontwikkelen van een schoolbrede aanpak tegen stigmatisering voor 10-14-jarigen. Het doel van de aanpak is begrip van en waardering voor psychische diversiteit binnen de schoolse setting bevorderen.
Sinds 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. Hierdoor neemt de diversiteit in de klassen vaak toe en komt er een grotere druk dan voorheen te liggen op het vermogen van leraren tot samenwerken met collega’s, ouders en professionals uit andere instellingen, zoals de jeugdhulpverlening. Binnen...
Voor haar sollicitatie moest M aantonen dat ze minstens vijf jaar werkervaring had en gedegen wetenschappelijk onderwijs had genoten. De dierenartsenpraktijk die haar aannam, weigert nu echter gebruik te maken van die kennis en ervaring. “Want we doen het al jaren zo.” Ziedaar het eeuwige spannin...
Mentaliseren is een belangrijke vaardigheid om jezelf en de ander beter te begrijpen. Het verwijst naar het vermogen van mensen om na te denken over hun eigen gedachten en gevoelens, en die van anderen. Bij mensen met een verstandelijke beperking kan het mentaliserend vermogen verstoord zijn en d...
De student kijkt me niet-begrijpend aan. Hij heeft geen pen, ook geen papier trouwens. Wel een laptop, die zit nog in z'n tas. "De jeugd van tegenwoordig. In mijn tijd was dat wel anders", gromt mijn innerlijke boze buurman. "Toen ik zo oud was als hij schreef ik bij elk college pagina's van mijn...
Bij het zoeken naar een songtekst bij het thema 'trauma' zocht ik als eerste op woorden als pain, suffering en guilt. Na het lezen van meerdere songteksten werd ik even stil en vroeg ik mijzelf af waar het werkelijk om gaat bij trauma. Er kwamen woorden als troost, bescherming en hoop in mij op. ...
Verklaringen en effecten van de toename van kortdurende machtigingen gesloten jeugdhulp Een verblijf in de JeugdzorgPlus is een ingrijpende en kostbare maatregel; er wordt dan ook gestreefd naar zo min mogelijk en zo kort mogelijke gesloten plaatsingen. Om dit te bewerkstelligen worden de laatste...
De relatie tussen empowerment van ouders en ontwikkeling van dagelijkse vaardigheden van kinderen met een lichamelijke beperking Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich door de interactie met hun omgeving. In die omgeving spelen hun ouders een cruciale rol. Voor ouders van kinderen met een beper...
De COVID-19-pandemie heeft een grote impact gehad op het leven van iedereen, ook nu nog. Toch zijn er groepen voor wie de pandemie en de bijhorende maatregelen mogelijk extra belastend zijn. Gezinnen met kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) ervaren onder normale omstandigheden vaak al uitda...
Effecten van les ‘Positieve Psychologie Interventie en Abstinentie’ Positieve psychologie-interventies hebben als doel om mensen gelukkiger te maken. Van een aantal positieve psychologie-interventies werd de effectiviteit al meermaals aangetoond, ook bij jongeren. Dankzij deze interventies blijke...
Wat nu, na twee grote onderzoeken naar (seksueel) geweld on de jeugdzorg? In dit artikel wordt ingegaan op twee rapporten over (seksueel) geweld in de jeugdzorg. De aanpak van de commissie- Samson en commissie-De Winter wordt kort uiteengezet, evenals de analyses en aanbevelingen. Kinderen waren ...
Meer inzicht in een complexe stoornis Agressie bij kinderen gaat gepaard met negatieve uitkomsten voor het kind zelf en de omgeving. Het is dan ook belangrijk om het te voorkomen of effectief te behandelen. Met het onderzoek beschreven in dit artikel hebben we getracht meer inzicht te verkrijgen ...
De betekenis van neurobiologie en genetica van antisociaal gedrag bij jeugdigen vanuit het perspectief van professionals in justitiële en gesloten jeugdzorg Neurobiologisch onderzoek heeft in de afgelopen decennia veel inzichten opgeleverd in de oorsprong van antisociaal gedrag (ASB). Er lijkt ec...
Dat één op de vijf kinderen per jaar te horen krijgen dat hun ouders gaan scheiden en dat zij en hun ouders goede voorlichting, extra aandacht en hulp nodig hebben, daar is iedereen het wel over eens. Lastiger is de aandacht voor de 10 tot 15% van de scheidingen die zo problematisch zijn dat kind...
Jongeren met ernstige gedrags- of psychiatrische problemen die niet thuis of in een pleeggezin kunnen wonen, worden in residentiële jeugdzorginstellingen geplaatst. Maar bepaalde aspecten van deze residentiële (forensische) jeugdzorginstellingen bedreigen effectiviteit van de behandeling die ze d...
Organisaties zoals Samen-Veilig, bieden trainingen aan voor professionals werkzaam in de kinderopvang, peutercentra, scholen en andere settingen, om het signaleren van kindermishandeling en het voeren van gesprekken met ouders of verzorgers te verbeteren. Voor zover bekend, zijn deze trainingen n...
Hoe reageren ouders als hun kind extreme idealen ontwikkelt? Vaak reageren ouders niet. Simpelweg omdat ze niet weten hoe of omdat ze zich niet realiseren dat een reactie wenselijk is. Ook is er in veel gezinnen waar radicalisering plaatsvindt van alles aan de hand, waardoor ouders mogelijk niet ...
Kindermishandeling heeft een leven lang impact. Vroeg en snel ingrijpen is daarom essentieel. Professionals krijgen een steeds grotere rol bij de aanpak van dit probleem. Om hen daarbij te ondersteunen zijn richtlijnen ontwikkeld. Dit promotieonderzoek onderzocht in hoeverre professionals, met na...
In het schooljaar 2016/2017 bezochten ruim 8.000 leerplichtige leerlingen geen school. De ambitie is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend onderwijs of zorgaanbod. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die een school heeft om een preventief beleid...
Medewerkers in de zorg voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) worden met enige regelmaat geconfronteerd met delinquent gedrag door hun cliënten. De vraag hoe hiermee om te gaan, en met name de vraag wanneer het strafrecht hierbij te betrekken, leidt niet zelden tot dilemma’s.
...