Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-5
TvO 2025-4
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo - 2023 / nr 2
Beroepsidentiteit

Twee keer per jaar mag ik bij orthopedagogen die in opleiding zijn tot generalist lesgeven over beroepsidentiteit en hoe je hieraan uiting geeft. Ik zie de groepen helemaal aan het eind van hun opleiding, waardoor ze al flink gevormd zijn en als het goed is nagenoeg klaar zijn voor het vak avan O...

Moniek Coorn
4 april 2023
tvo - 2023 / nr 2
Drie jaar onderweg in de Digitale Poli

Wachtlijsten in de ggz worden steeds langer en het aantal mensen met psychische stoornissen in Nederland blijft toenemen. Een fundamentele transformatie van de manier van hulpverlenen is nodig om toekomstbestendig te worden. Digitalisering van de zorg is een belangrijk onderdeel van die transform...

Annette Zoete, Geke Romijn
4 april 2023
tvo - 2022 / nr 5
Column - Ben ik normaal of neurodivergent?
‘Ik trek dat gewoon niet, 8 uur per dag werken.’ Aldus mijn vriendin M, nu in haar derde burn-out. Ik was meteen boos. Hoe durfde ze dat zomaar te zeggen? Alsof ik het zo leuk vind! Jemig, doe normaal!
Josien de Bie
17 november 2022
tvo - 2022 / nr 4
Uitdagingen in de zorg voor kinderen en jongeren met genderdiversiteit

Genderdiversiteit bij kinderen en jongeren is steeds meer zichtbaar in de maatschappij. Ook het aantal aanmeldingen bij gespecialiseerde jeugdgenderteams is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dit brengt de vraag naar de voorgrond wat de meest passende zorg voor deze kinderen en jongeren is.

Irma Hein, Annelou de Vries, Martine de Vries, Lieke Vrouenraets
12 september 2022
tvo - 2022 / nr 3
Op zoek naar jezelf in een wereld vol anderen

Tijdens de adolescentie leren jongeren zichzelf steeds beter kennen. Ze leren welke eigenschappen bij hen passen, wat ze leuk en belangrijk vinden. Dat helpt hen om doelen te stellen en na te streven in hun leven. Hoe komt het zelfbeeld van jongeren tot stand en wat is daarin de rol van anderen? ...

Renske van der Cruijssen
30 mei 2022
tvo - 2022 / nr 1
Boekbespreking: Haal meer uit je dyslexie
Dyslexie stopt nooit, hoewel de aandacht ervoor op volwassen leeftijd afneemt ten opzichte van de kinderleeftijd. Toch neemt de impact van dyslexie toe naarmate de leeftijd vordert: het wordt dan ook voelbaar in de dagelijkse beslommeringen en participatie, in de emotionele gezondheid en in socia...
Joost de Beer
31 januari 2022
tvo - 2021 / nr 2
Levenstevredenheid boosten bij jongeren?

Effecten van les ‘Positieve Psychologie Interventie en Abstinentie’ Positieve psychologie-interventies hebben als doel om mensen gelukkiger te maken. Van een aantal positieve psychologie-interventies werd de effectiviteit al meermaals aangetoond, ook bij jongeren. Dankzij deze interventies blijke...

Hein Zegers
24 maart 2021
tvo - 2021 / nr 1
Samen met gezinnen beslissingen nemen, hoe doe je dat precies?

Een verkennend onderzoek naar de onderbouwing en effectiviteit van beslisinstrumenten voor professionals die samenwerken met gezinnen Hoewel bekend is dat gezamenlijke besluitvorming van jeugdzorgprofessionals met gezinnen bijdraagt aan betere hulp en ondersteuning gebeurt dit nog te weinig in de...

Pamela Jakobs, Charlotte Vissenberg
2 februari 2021
tvo - 2021 / nr 1
Betere overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs

Meer luisteren naar kinderen en leerkrachten De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verloopt, ondanks de inspanningen van de betrokken scholen, niet altijd soepel. In onderstaand promotieonderzoek is daarom onderzocht of kinderparticipatie en een betere samenwerking tussen l...

Marlau van Rens
2 februari 2021
tvo - 2020 / nr 4
Het Huis van Professionaliteit

Een methodiek om professioneel handelen te onderzoeken Er wordt steeds meer belang gehecht aan een professionele attitude en het verantwoorden van de keuzes die gemaakt worden ten aanzien van het inzetten van methoden en technieken en vaardigheden. Professionalisering is immers een continu en dyn...

Trees Das, Merlijn Timmers
14 september 2020
tvo - 2020 / nr 2
Bingedrinken onder jongeren

Het overgrote deel van de alcoholpreventie gericht op jongeren in Nederland is universeel, dat wil zeggen gericht op alle jongeren. Daarbij wordt te weinig rekening gehouden met jongeren die kwetsbaar zijn voor alcoholmisbruik en -verslaving. Dit artikel beschrijft de resultaten van het onderzoek...

Jeroen Lammers
8 april 2020
tvo - 2020 / nr 2
Opinieartikel echtscheiding

Dat één op de vijf kinderen per jaar te horen krijgen dat hun ouders gaan scheiden en dat zij en hun ouders goede voorlichting, extra aandacht en hulp nodig hebben, daar is iedereen het wel over eens. Lastiger is de aandacht voor de 10 tot 15% van de scheidingen die zo problematisch zijn dat kind...

Nelly Snels Dolron
8 april 2020
tvo - 2019 / nr 2
Sexting vanuit het perspectief van jongeren

Ondanks het feit dat sexting een onderdeel lijkt te zijn geworden van de seksuele ontwikkeling van jongeren, is er maar weinig aandacht voor de manier waarop jongeren zelf zich tot het fenomeen verhouden. In dit artikel beschrijven we het perspectief van de jongeren en geven we aan waarom sexting...

Willemijn Krebbekx, Marijke Naezer
15 april 2019
tvo - 2019 / nr 1
Psychische diversiteit op school - Maak het bespreekbaar

Dit artikel beschrijft een pilot gericht op het ontwikkelen van een schoolbrede aanpak tegen stigmatisering voor 10-14-jarigen. Het doel van de aanpak is begrip van en waardering voor psychische diversiteit binnen de schoolse setting bevorderen.

JaapJan Boer, Eline Kolijn
18 februari 2019
tvo - 2018 / nr 01&02
Uitingen van veilige en onveilige gehechtheidsrelaties russen ouders en hun jonge kind (2 t/m 5 jaar) volgens betrokkenen uit de praktijk
Binnen de hulpverlening aan gezinnen met jonge kinderen (2 t/m 5 jaar) is gehechtheid een belangrijk thema. Vanwege gebrek aan kennis en bruikbare instrumenten is het soms moeilijk om de gehechtheidstheorie toe te passen in de hulpverlening. Het doel van de huidige studie was om inzicht te genere...
Marc Noom, Anouk Spruit, Renée Uittenbogaard, Lucia Willems
13 november 2018
tvo - 2023 / nr 3
Affectregulatie

“Jij hebt mij teruggegeven aan mezelf”; een uitspraak van een 18-jarig meisje. “Die woorden waren voor mij het mooiste cadeau en een positieve prikkel voor mijn beloningssysteem om therapeut te willen zijn”, aldus Wijntje van der Ende (p. 55).

Jitske Draijer
6 juni 2023
tvo - 2023 / nr 3
"We doen het al jaren zo en het gaat altijd goed"

Voor haar sollicitatie moest M aantonen dat ze minstens vijf jaar werkervaring had en gedegen wetenschappelijk onderwijs had genoten. De dierenartsenpraktijk die haar aannam, weigert nu echter gebruik te maken van die kennis en ervaring. “Want we doen het al jaren zo.” Ziedaar het eeuwige spannin...

Josien de Bie
6 juni 2023
tvo - 2023 / nr 2
Leren mentaliseren in een virtuele omgeving
Leren door te doen: training voor zorgverleners van cliënten met een verstandelijke beperking

Mentaliseren is een belangrijke vaardigheid om jezelf en de ander beter te begrijpen. Het verwijst naar het vermogen van mensen om na te denken over hun eigen gedachten en gevoelens, en die van anderen. Bij mensen met een verstandelijke beperking kan het mentaliserend vermogen verstoord zijn en d...

Jessica Braakman, Veerle Andries
4 april 2023
tvo - 2023 / nr 2
'Moet je het niet even opschrijven?'

De student kijkt me niet-begrijpend aan. Hij heeft geen pen, ook geen papier trouwens. Wel een laptop, die zit nog in z'n tas. "De jeugd van tegenwoordig. In mijn tijd was dat wel anders", gromt mijn innerlijke boze buurman. "Toen ik zo oud was als hij schreef ik bij elk college pagina's van mijn...

Josien de Bie
4 april 2023
tvo - 2023 / nr 1
Redactioneel

Bij het zoeken naar een songtekst bij het thema 'trauma' zocht ik als eerste op woorden als pain, suffering en guilt. Na het lezen van meerdere songteksten werd ik even stil en vroeg ik mijzelf af waar het werkelijk om gaat bij trauma. Er kwamen woorden als troost, bescherming en hoop in mij op. ...

Birgit Jaarsma-Mollers
7 februari 2023
tvo - 2022 / nr 3
Boekrecensie: Berekend!
In 2010 verscheen Geregeld! Een methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen van onder anderen Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff . Nu, elf jaar later, hebben beide auteurs zich toegelegd op een omvangrijk naslagwerk waar voor het eerst zowel diagnostiek, onde...
30 mei 2022
tvo - 2022 / nr 2
STORM: Duurzame Depressiepreventie voor Jongeren

De effectiviteit van STORM onder real-life omstandigheden Depressie onder jongeren is wereldwijd een zorgelijk probleem. Vroegtijdige signalering en onderkenning van de problematiek en het aanbieden van effectieve preventie is daarom belangrijk. Om depressiepreventie duurzaam aan te bieden werd S...

Daan Creemers, Rutger Engels, Kim van Ettekoven, Karlijn Heesen, Sanne Rasing, Ron Scholte, Ad Vermulst
7 april 2022
tvo - 2022 / nr 2
Kortdurende machtigingen in de JeugdzorgPlus

Verklaringen en effecten van de toename van kortdurende machtigingen gesloten jeugdhulp Een verblijf in de JeugdzorgPlus is een ingrijpende en kostbare maatregel; er wordt dan ook gestreefd naar zo min mogelijk en zo kort mogelijke gesloten plaatsingen. Om dit te bewerkstelligen worden de laatste...

Coleta van Dam, Nina Esmeijer, Imke Schoppink
7 april 2022
tvo - 2022 / nr 1
Professionalisering van pedagogisch medewerkers in de residentiële jeugdhulp

Een-op-eengesprekken met jeugdigen als focus van een trainingsprogramma We lijken het in Nederland liever kwijt dan rijk te zijn: het groepswonen binnen de residentiële jeugdhulp. Niet alleen is het een dure vorm van zorg, ook zijn er vragen over de mogelijke negatieve (bij)effecten van een verbl...

Annika Eenshuistra, Annemiek Harder, Erik Knorth
31 januari 2022
1...111213...16
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo