Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-4
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo - 2023 / nr 3
"We doen het al jaren zo en het gaat altijd goed"

Voor haar sollicitatie moest M aantonen dat ze minstens vijf jaar werkervaring had en gedegen wetenschappelijk onderwijs had genoten. De dierenartsenpraktijk die haar aannam, weigert nu echter gebruik te maken van die kennis en ervaring. “Want we doen het al jaren zo.” Ziedaar het eeuwige spannin...

Josien de Bie
6 juni 2023
tvo - 2023 / nr 2
Leren mentaliseren in een virtuele omgeving
Leren door te doen: training voor zorgverleners van cliënten met een verstandelijke beperking

Mentaliseren is een belangrijke vaardigheid om jezelf en de ander beter te begrijpen. Het verwijst naar het vermogen van mensen om na te denken over hun eigen gedachten en gevoelens, en die van anderen. Bij mensen met een verstandelijke beperking kan het mentaliserend vermogen verstoord zijn en d...

Jessica Braakman, Veerle Andries
4 april 2023
tvo - 2023 / nr 2
'Moet je het niet even opschrijven?'

De student kijkt me niet-begrijpend aan. Hij heeft geen pen, ook geen papier trouwens. Wel een laptop, die zit nog in z'n tas. "De jeugd van tegenwoordig. In mijn tijd was dat wel anders", gromt mijn innerlijke boze buurman. "Toen ik zo oud was als hij schreef ik bij elk college pagina's van mijn...

Josien de Bie
4 april 2023
tvo - 2023 / nr 1
Redactioneel

Bij het zoeken naar een songtekst bij het thema 'trauma' zocht ik als eerste op woorden als pain, suffering en guilt. Na het lezen van meerdere songteksten werd ik even stil en vroeg ik mijzelf af waar het werkelijk om gaat bij trauma. Er kwamen woorden als troost, bescherming en hoop in mij op. ...

Birgit Jaarsma-Mollers
7 februari 2023
tvo - 2022 / nr 3
Boekrecensie: Berekend!
In 2010 verscheen Geregeld! Een methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen van onder anderen Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff . Nu, elf jaar later, hebben beide auteurs zich toegelegd op een omvangrijk naslagwerk waar voor het eerst zowel diagnostiek, onde...
30 mei 2022
tvo - 2022 / nr 2
STORM: Duurzame Depressiepreventie voor Jongeren

De effectiviteit van STORM onder real-life omstandigheden Depressie onder jongeren is wereldwijd een zorgelijk probleem. Vroegtijdige signalering en onderkenning van de problematiek en het aanbieden van effectieve preventie is daarom belangrijk. Om depressiepreventie duurzaam aan te bieden werd S...

Daan Creemers, Rutger Engels, Kim van Ettekoven, Karlijn Heesen, Sanne Rasing, Ron Scholte, Ad Vermulst
7 april 2022
tvo - 2022 / nr 2
Kortdurende machtigingen in de JeugdzorgPlus

Verklaringen en effecten van de toename van kortdurende machtigingen gesloten jeugdhulp Een verblijf in de JeugdzorgPlus is een ingrijpende en kostbare maatregel; er wordt dan ook gestreefd naar zo min mogelijk en zo kort mogelijke gesloten plaatsingen. Om dit te bewerkstelligen worden de laatste...

Coleta van Dam, Nina Esmeijer, Imke Schoppink
7 april 2022
tvo - 2022 / nr 1
De kracht van ouders!

De relatie tussen empowerment van ouders en ontwikkeling van dagelijkse vaardigheden van kinderen met een lichamelijke beperking Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich door de interactie met hun omgeving. In die omgeving spelen hun ouders een cruciale rol. Voor ouders van kinderen met een beper...

Monique Adham, Marjolijn Ketelaar, Floortje Poels, Chiel Volman
31 januari 2022
tvo - 2021 / nr 5
Tussen de regels
Regels zijn een geinig concept: overal waar je mensen hebt, heb je regels. En overal waar je regels hebt, zijn mensen het oneens over die regels. Een orthopedagoog weet daar alles van: opgroeien met regels geeft kaders en duidelijkheid, maar toch vinden kinderen regels niet leuk. Ook half Nederla...
Josien de Bie
24 november 2021
tvo - 2021 / nr 5
De COVID-19-pandemie voor kinderen en jongeren met autisme en hun familie

De COVID-19-pandemie heeft een grote impact gehad op het leven van iedereen, ook nu nog. Toch zijn er groepen voor wie de pandemie en de bijhorende maatregelen mogelijk extra belastend zijn. Gezinnen met kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) ervaren onder normale omstandigheden vaak al uitda...

Linda Dekker, Ruth van der Hallen, Femke Truijens
24 november 2021
tvo - 2021 / nr 3
School-video-interactiebegeleiding in een leergemeenschap

Een middel voor bewustwording en samen leren Passend onderwijs doet een groot beroep op de pedagogische kwaliteiten van leraren. Leraren geven aan dat de verschillen in onderwijsbehoeften toegenomen zijn en dat problemen complexer zijn geworden. Dat raakt hun gevoelens van handelingsbekwaamheid (...

Jacquelien Bulterman-Bos, Lydia van Hartingsveldt, Neely de Ronde-Davidse
8 juni 2021
tvo - 2020 / nr 4
Geweld in de jeugdzorg

Wat nu, na twee grote onderzoeken naar (seksueel) geweld on de jeugdzorg? In dit artikel wordt ingegaan op twee rapporten over (seksueel) geweld in de jeugdzorg. De aanpak van de commissie- Samson en commissie-De Winter wordt kort uiteengezet, evenals de analyses en aanbevelingen. Kinderen waren ...

Jan Hendriks, Christiaan Ruppert
14 september 2020
tvo - 2020 / nr 1
Repressie in residentiële jeugdzorginstellingen

Jongeren met ernstige gedrags- of psychiatrische problemen die niet thuis of in een pleeggezin kunnen wonen, worden in residentiële jeugdzorginstellingen geplaatst. Maar bepaalde aspecten van deze residentiële (forensische) jeugdzorginstellingen bedreigen effectiviteit van de behandeling die ze d...

Sophie de Valk
13 februari 2020
tvo - 2020 / nr 1
Als de taal stokt

Iedereen weet wat dyslexie of ADHD is, maar als er sprake is van een taalontwikkelingsstoornis, blijft het opvallend vaak stil. Vreemd, vindt Ellen Gerrits, hoogleraar Logopediewetenschap bij de Universiteit Utrecht en lector Logopedie - Participatie door Communicatie aan de Hogeschool Utrecht. T...

Winnifred Jelier
13 februari 2020
tvo - 2019 / nr 3
Radicalisering als opvoedingsvraagstuk

Hoe reageren ouders als hun kind extreme idealen ontwikkelt? Vaak reageren ouders niet. Simpelweg omdat ze niet weten hoe of omdat ze zich niet realiseren dat een reactie wenselijk is. Ook is er in veel gezinnen waar radicalisering plaatsvindt van alles aan de hand, waardoor ouders mogelijk niet ...

Elga Sikkens
12 juni 2019
tvo - 2018 / nr 01&02
Uitingen van veilige en onveilige gehechtheidsrelaties russen ouders en hun jonge kind (2 t/m 5 jaar) volgens betrokkenen uit de praktijk
Binnen de hulpverlening aan gezinnen met jonge kinderen (2 t/m 5 jaar) is gehechtheid een belangrijk thema. Vanwege gebrek aan kennis en bruikbare instrumenten is het soms moeilijk om de gehechtheidstheorie toe te passen in de hulpverlening. Het doel van de huidige studie was om inzicht te genere...
Marc Noom, Anouk Spruit, Renée Uittenbogaard, Lucia Willems
13 november 2018
tvo - 2018 / nr 05
Van papier naar praktijk? Handelen bij vermoedens van kindermishandeling

Kindermishandeling heeft een leven lang impact. Vroeg en snel ingrijpen is daarom essentieel. Professionals krijgen een steeds grotere rol bij de aanpak van dit probleem. Om hen daarbij te ondersteunen zijn richtlijnen ontwikkeld. Dit promotieonderzoek onderzocht in hoeverre professionals, met na...

Annemieke Konijnendijk
13 november 2018
tvo - 2018 / nr 05
Meer dan registreren! Preventie van schoolverzuim en thuiszittende leerlingen vanuit SWPBS-aanpak

In het schooljaar 2016/2017 bezochten ruim 8.000 leerplichtige leerlingen geen school. De ambitie is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend onderwijs of zorgaanbod. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die een school heeft om een preventief beleid...

Trees Das, José Wichers-Bots
13 november 2018
tvo - 2019 / nr 1
Inzicht in tekstbegrip: een dynamisch perspectief
Binnen het kerncurriculum van het basisonderwijs is de leerlijn voor leesvaardigheid een van de belangrijkste pijlers, maar in de praktijk blijkt het vaak behoorlijk lastig om leesleertrajecten af te stemmen op het niveau van leerlingen. Dat komt onder meer doordat resultaten op leestoetsen soms ...
Marije den Ouden, Maartje Hilte, Jos Keuning
17 oktober 2018
tvo - 2019 / nr 3
Brief aan mijn kleinkind
Maarten Spaander
17 oktober 2018
tvo - 2019 / nr 3
Ecologische pedagogiek vanuit een paradigma III-perspectief
Hans Jansen
17 oktober 2018
tvo - 2018 / nr 03&04
Omgaan met dilemma's - Over de inzet van het strafrecht bij mensen met een LVB

Medewerkers in de zorg voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) worden met enige regelmaat geconfronteerd met delinquent gedrag door hun cliënten. De vraag hoe hiermee om te gaan, en met name de vraag wanneer het strafrecht hierbij te betrekken, leidt niet zelden tot dilemma’s.

...
Hendrien Kaal
9 oktober 2018
tvo - 2022 / nr 5
Interview - Infant Mental Health: aandacht voor de relatie tussen ouder en het jonge kind
Infant Mental Health is een relatief jong vakgebied binnen de jeugdpsychiatrie. Manon Mostert-Uijterwijk, klinisch psycholoog en psychotherapeut, breekt een lans voor meer onderzoek. ‘Jonge kinderen zijn volledig afhankelijk van hun ouders. Als het schort aan die relatie, kan dat op de lange ter...
Winnifred Jelier, Manon Mostert-Uijterwijk
17 november 2022
tvo - 2022 / nr 4
Het dilemma van de orthopedagoog

Een zorgcoördinator van een middelbare school neemt contact met je op en vertelt dat je cliënte van 16 jaar met diagnose ASS net heeft verteld dat ze zich erg somber voelt omdat ze zich een jongen voelt en het liefst van geslacht wil veranderen. De coördinator maakt zich erg veel zorgen omdat het...

Birgit Jaarsma-Mollers
12 september 2022
1...1112131415
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo