Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2023 / nr 3
Affectregulatie

“Jij hebt mij teruggegeven aan mezelf”; een uitspraak van een 18-jarig meisje. “Die woorden waren voor mij het mooiste cadeau en een positieve prikkel voor mijn beloningssysteem om therapeut te willen zijn”, aldus Wijntje van der Ende (p. 55).

Jitske Draijer
6 juni 2023
tvo 2022 / nr 5
Interview - Infant Mental Health: aandacht voor de relatie tussen ouder en het jonge kind
Infant Mental Health is een relatief jong vakgebied binnen de jeugdpsychiatrie. Manon Mostert-Uijterwijk, klinisch psycholoog en psychotherapeut, breekt een lans voor meer onderzoek. ‘Jonge kinderen zijn volledig afhankelijk van hun ouders. Als het schort aan die relatie, kan dat op de lange ter...
Winnifred Jelier, Manon Mostert-Uijterwijk
17 november 2022
tvo 2022 / nr 4
Het dilemma van de orthopedagoog

Een zorgcoördinator van een middelbare school neemt contact met je op en vertelt dat je cliënte van 16 jaar met diagnose ASS net heeft verteld dat ze zich erg somber voelt omdat ze zich een jongen voelt en het liefst van geslacht wil veranderen. De coördinator maakt zich erg veel zorgen omdat het...

Birgit Jaarsma-Mollers
12 september 2022
tvo 2022 / nr 3
Boekrecensie: Berekend!
In 2010 verscheen Geregeld! Een methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen van onder anderen Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff . Nu, elf jaar later, hebben beide auteurs zich toegelegd op een omvangrijk naslagwerk waar voor het eerst zowel diagnostiek, onde...
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 2
STORM: Duurzame Depressiepreventie voor Jongeren

De effectiviteit van STORM onder real-life omstandigheden Depressie onder jongeren is wereldwijd een zorgelijk probleem. Vroegtijdige signalering en onderkenning van de problematiek en het aanbieden van effectieve preventie is daarom belangrijk. Om depressiepreventie duurzaam aan te bieden werd S...

Daan Creemers, Rutger Engels, Kim van Ettekoven, Karlijn Heesen, Sanne Rasing, Ron Scholte, Ad Vermulst
7 april 2022
tvo 2022 / nr 1
De black box van mentoring

Mentoring is gebaseerd op het idee dat het sociale netwerk van een jongere uitgebreid en versterkt kan worden door een volwassene buiten het netwerk te koppelen aan die jongere. Door regelmatig met elkaar op te trekken kan de jongere groeien in verschillende ontwikkelingsdomeinen (Rhodes, 2005). ...

Loïs Schenk
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Professionalisering van pedagogisch medewerkers in de residentiële jeugdhulp

Een-op-eengesprekken met jeugdigen als focus van een trainingsprogramma We lijken het in Nederland liever kwijt dan rijk te zijn: het groepswonen binnen de residentiële jeugdhulp. Niet alleen is het een dure vorm van zorg, ook zijn er vragen over de mogelijke negatieve (bij)effecten van een verbl...

Annika Eenshuistra, Annemiek Harder, Erik Knorth
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Boekbespreking: Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking
Het boek Wiebelen en friemelen neemt de lezer in heldere taal mee in de wondere wereld van de zintuiglijke prikkelverwerking. De auteurs beschrijven hoe de neutrale prikkelverwerking verloopt in de hersenen en hoe onder- of overprikkeling ontstaat. De theorie wordt ondersteund met kleurrijke, aan...
Elise van der Giessen
31 januari 2022
tvo 2021 / nr 5
Jongeren schreeuwen om hulp

Naarmate de COVID-19-pandemie voortduurt en de blijvende mentale klachten ten gevolge van deze pandemie steeds duidelijker worden, blijkt het welzijn van jongeren in hoge mate negatief te worden beïnvloed. Het ervaren van diverse mentale klachten maakt dat de COVID-19-pandemie een groot effect he...

Anneloes van den Broek, Mirjam Kouijzer, Lars de Vroege
24 november 2021
tvo 2021 / nr 3
Het stimuleren van co-ouderschap

Goed voor het kind? In de afgelopen jaren heeft co-ouderschap steeds meer steun gekregen als model om de verhouding tussen gescheiden ouders en hun kinderen te regelen. Co-ouderschap benadrukt de gelijkwaardigheid van beide ouders en er is veel onderzoek dat voordelen ervan voor kinderen rapporte...

Sanne Berends, Ger Homburg
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
School-video-interactiebegeleiding in een leergemeenschap

Een middel voor bewustwording en samen leren Passend onderwijs doet een groot beroep op de pedagogische kwaliteiten van leraren. Leraren geven aan dat de verschillen in onderwijsbehoeften toegenomen zijn en dat problemen complexer zijn geworden. Dat raakt hun gevoelens van handelingsbekwaamheid (...

Jacquelien Bulterman-Bos, Lydia van Hartingsveldt, Neely de Ronde-Davidse
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 1
Samen met de cliënt beslissen:
de uitvoering kan beter

Samen beslissen over het behandeltraject kan tot betere resultaten leiden, blijkt onder meer uit onderzoek van Margot Metz, senior-onderzoeker en verpleegkundige bij GGz Breburg en verbonden aan Tranzo, de academische werkplaats voor zorg en welzijn van Tilburg University. Maar hoe kom je met de ...

Winnifred Jelier, Margot Metz
2 februari 2021
tvo 2020 / nr 3
'Een hardt verhaal'

Een pilot gericht op de narratieve benadering in een JJI Uit onderzoek blijkt dat jongeren zowel tijdens als na hun verblijf in een justitiële jeugdinrichting (JJI) ervaren dat medewerkers hen niet echt kennen. Dit terwijl het ervaren van verbinding in de werkrelatie van groot belang is. Een narr...

Sheila Adjiembaks, Veronique van Miert
5 juni 2020
tvo 2020 / nr 2
Het lukt niet altijd

Binnen de jeugdgezondheidszorg (JGZ) stijgt de vraag naar digitale zorg en hulpverlening (eHealth). Een voorbeeld hiervan is blended care, wat verwijst naar een combinatie van online en offline behandelingen en contacten. Na beperkte resultaten in het gebruik van blended care-modules rondom exces...

Leanthe van Harten, Nicole van Kesteren, Farina Oprins-van Liempd, Ilona Wildeman
8 april 2020
tvo 2020 / nr 1
Zoeken naar de toekomst

In Nederland bevindt zich een grote groep jongeren en jongvolwassenen zonder nationaliteit. Zij zijn Nederlands, groeien hier op, maar mogen niet (of slechts gedeeltelijk) naar school, ze mogen niet werken en niet op andere manieren bijdragen aan de maatschappij. Zij worden in een kwetsbare en af...

Ruben Boers
13 februari 2020
tvo 2020 / nr 1
Verstandsverwijstering
Hersenkrakers

Werken als scriptiebegeleider is om meerdere redenen geweldig. Het gaat ten eerste niet om je eigen scriptie, dus dat is sowieso erg prettig. Maar het geeft ook voldoening om mensen echt te kunnen helpen. Het leukste is echter dat je dingen leert over de meest uiteenlopende vakken. Zo kon ik onla...

Josien de Bie
13 februari 2020
tvo 2019 / nr 2
Genderspecifieke zorg aan slachtoffers van seksuele uitbuiting

Kunnen meisjes die seksueel uitgebuit zijn, samen met jongens op een leefgroep geplaatst worden? In dit artikel wordt op basis van een wetenschappelijke casestudie van een afdeling in jeugdzorgPlusinstelling Transferium gezocht naar een antwoord op de vraag of dit verantwoord is.

Juliette Sonderman
15 april 2019
tvo 2019 / nr 2
Tussen Gods genade en de toorn van gemeenschap

Sexting lijkt populairder te worden onder jongeren. Opvallend is dat meiden met een Marokkaanse achtergrond relatief vaker dan jongens én meisjes van Nederlandse, Turkse en Surinaamse/Antilliaanse komaf negatieve ervaringen rapporteren met sexting (De Graaf et al., 2017). In het huidige onderzoek...

Hanan Nhass
15 april 2019
tvo 2019 / nr 1
Spelen met robots - Robots ter ondersteuning van interventies bij kinderen met een ernstige fysieke beperking

Dit artikel vat de resultaten samen van een promotieonderzoek naar de mogelijkheden van robots ter ondersteuning van spel voor kinderen met een ernstige fysieke beperking. Nieuwe technologie kan voor hen nieuwe spelmogelijkheden bieden, maar biedt ook kansen om aan specifieke therapeutische doele...

Renée van den Heuvel
18 februari 2019
tvo 2018 / nr 09&10
Met COCP in de klas doen alle kinderen mee

In het (speciaal) onderwijs komen steeds meer leerlingen met complexe communicatieproblemen (complex communicative needs in de Engelstalige literatuur, CCN). Deze kinderen doen vaak niet of nauwelijks mee aan kringgesprekken en andere groepsactiviteiten. Aan de hand van de dvd met instructieboekj...

Elise Brinkman, Margriet Heim , Vera Jonker , Annemiek Veen
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 09&10
Help mijn gedachte
Een explorerend onderzoek naar de effectiviteit van dagbehandeling bij mensen met een lichte verstandelijke beperking en psychiatrische problematiek.
Wietske van Oorsouw, Marieke van de Ligt, Fred Constant, Petri Embregts, Ton Gofers, Sanne Rasing
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Inzicht in tekstbegrip: een dynamisch perspectief
Binnen het kerncurriculum van het basisonderwijs is de leerlijn voor leesvaardigheid een van de belangrijkste pijlers, maar in de praktijk blijkt het vaak behoorlijk lastig om leesleertrajecten af te stemmen op het niveau van leerlingen. Dat komt onder meer doordat resultaten op leestoetsen soms ...
Marije den Ouden, Maartje Hilte, Jos Keuning
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten. Een beschrijving en de uitkomsten van een professionaliseringstraject met School Wide Positive Behavior Support binnen vso-cluster-4
Cathy van Tuijl, Thyrza Hylkema
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 3
Ecologische pedagogiek vanuit een paradigma III-perspectief
Hans Jansen
17 oktober 2018
1...1112131415
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo