Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2021 / nr 2
Levenstevredenheid boosten bij jongeren?

Effecten van les ‘Positieve Psychologie Interventie en Abstinentie’ Positieve psychologie-interventies hebben als doel om mensen gelukkiger te maken. Van een aantal positieve psychologie-interventies werd de effectiviteit al meermaals aangetoond, ook bij jongeren. Dankzij deze interventies blijke...

Hein Zegers
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
Jubileumartikel - Ook het besef dat we slechts het topje van de ijsberg zien, is een stap vooruit
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze tweede jubileumbespreking spreken we met Thekla Vrolijk-Bosschaart, over...
Mieke Ketelaars, Thekla Vrolijk-Bosschaert
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 1
Samen met gezinnen beslissingen nemen, hoe doe je dat precies?

Een verkennend onderzoek naar de onderbouwing en effectiviteit van beslisinstrumenten voor professionals die samenwerken met gezinnen Hoewel bekend is dat gezamenlijke besluitvorming van jeugdzorgprofessionals met gezinnen bijdraagt aan betere hulp en ondersteuning gebeurt dit nog te weinig in de...

Pamela Jakobs, Charlotte Vissenberg
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Samen met de cliƫnt beslissen:
de uitvoering kan beter

Samen beslissen over het behandeltraject kan tot betere resultaten leiden, blijkt onder meer uit onderzoek van Margot Metz, senior-onderzoeker en verpleegkundige bij GGz Breburg en verbonden aan Tranzo, de academische werkplaats voor zorg en welzijn van Tilburg University. Maar hoe kom je met de ...

Winnifred Jelier, Margot Metz
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Beter in transitie met de BETERapp?

Een onderzoek naar de inzet van een app tijdens de transitie 18-/18+ De transitie naar volwassenheid is voor jongeren veelal een bijzondere, en soms ook belastende periode. Voor jongeren in een jeugdinstelling is deze periode extra belastend. Door de ‘harde knip’ bij 18 jaar verlaten de meeste jo...

Marieke Brouwer, Coleta van Dam, Erik Jansen, Karin Nijhof, Roy Otten, Ron Scholte, Joke Stoffelen
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Betere overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs

Meer luisteren naar kinderen en leerkrachten De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verloopt, ondanks de inspanningen van de betrokken scholen, niet altijd soepel. In onderstaand promotieonderzoek is daarom onderzocht of kinderparticipatie en een betere samenwerking tussen l...

Marlau van Rens
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Jubileum artikel - Let bij inclusie op behoud van eigenheid
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze eerste jubileumbespreking spreken we met Annet de Klerk, directeur bij K...
Mieke Ketelaars, Annet de Klerk
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Zindelijkheidsproblemen bij kinderen met een TOS

De rol van executief functioneren Signalen uit de praktijk wijzen erop dat kinderen met een TOS (taalontwikkelingsstoornis) regelmatig zindelijkheidsproblemen ervaren. Zowel TOS als zindelijkheidsproblemen kunnen voor kind en ouders problematisch zijn, met een lagere kwaliteit van leven en opvoed...

Nanda van Raaphorst, Agnes Willemen
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
'Retrospection': Damiaan Denys interviewt Irvin Yalom
Op 15 oktober 2020 was ik online aanwezig bij een interview van Damiaan Denys met Irvin Yalom. De interviewer, Damiaan Denys, is psychiater en filosoof, hoofd psychiatrie van het Amsterdam UMC en hoogleraar aan de UvA. Recent verscheen zijn boek Het tekort van het teveel over de paradox van de me...
Christina Achterberg, Damiaan Denys, Irvin D. Yalom
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Opinie: Emotionele en psychische mishandeling

Een ongezien, onbegrepen en ingrijpend probleem In elke definitie van huiselijk geweld en kindermishandeling is naast fysiek en seksueel geweld, ook emotionele en psychische mishandeling opgenomen. Deze vormen van mishandeling komen vaak voor en de gevolgen ervan zijn groot. Emotionele en psychis...

Tako Engelfriet, Iris Koops
2 februari 2021
tvo 2020 / nr 5
Hoogbegaafdheid en dynamisch testen

De perfecte match? Volgens de laatste definities is hoogbegaafdheid een multidimensioneel concept dat zich in interactie met de omgeving kan ontwikkelen. Hoogbegaafde leerlingen worden echter momenteel vaak geïdentificeerd door hun IQ te bepalen. Dit sluit niet aan bij de wetenschappelijke kennis...

Jochanan Veerbeek, Bart Vogelaar
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
De WISC-V-NL bij hoogbegaafde kinderen

Kijk naar indexscores in plaats van het TIQ Sinds de WISC-V-NL in gebruik is genomen, klinken er geluiden uit de praktijk dat hoogbegaafde kinderen een specifiek intelligentieprofiel hebben op de WISC-V-NL en lager scoren dan verwacht. Om die reden is gekeken naar de intelligentieprofielen van 12...

Corrieke Buist-Veurink, Margreet Heek-Veldhuizen, Judith Kertai, Geke Maes-van Buiten, Wietske Vriezen
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
Hoogbegaafdheid en kindertekeningen

Een literatuurstudie en theoretisch kader Er zijn nog steeds veel problemen bij het signaleren van hoogbegaafdheid bij kinderen en professionals hebben behoefte aan alternatieve signaleringsmethoden. Menstekeningen worden al geruime tijd gebruikt in diagnostisch onderzoek, maar het gebruik ervan ...

Sven Mathijssen
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
Cognitieve begaafdheid is geen risicofactor voor probleemgedrag

Bevindingen van de TALENT-studie Regelmatig wordt cognitieve begaafdheid in verband gebracht met emotionele moeilijkheden en onbevredigende sociale relaties: (hoog)begaafde kinderen en jongeren zouden moeilijkheden hebben om te functioneren in een wereld die hen niet begrijpt. In dit artikel toet...

Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
Vroegsignalering van hoogbegaafdheid: de tools zijn er, maar de praktijk blijft achter
Er is voldoende kennis over vroege signalen van hoogbegaafdheid. Bovendien kunnen we met het huidige arsenaal aan signaleringsinstrumenten goed uit de voeten. Toch blijkt vroegsignalering in de praktijk ernstig achter, concludeert Dorien Kok, directeur-bestuurder van de Omniumschool. Al jaren zet...
Mieke Ketelaars, Dorien Kok
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
Onderkenning en diagnostiek bij vermoedelijk hoogbegaafde en/of dubbel-bijzondere leerlingen

S&Z-Heuristiek helpt misdiagnostiek te reduceren Er is een nijpend tekort aan adequate handelingsgerichte diagnostische deskundigheid onder schoolpsychologen en orthopedagogen bij vraagstellingen rond leerlingen met vermoedelijke hoogbegaafdheid (HB) en/of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Dit h...

Agnes Burger-Veltmeijer
17 november 2020
tvo 2020 / nr 4
De vroege herkenning van een autismespectrumstoornis

Van diagnosticeren en behandelen naar voorspellen en stimuleren Een autismespectrumstoornis (ASS) wordt bij kinderen in Nederland vaak pas vastgesteld in hun kleutertijd, of nog later. Onderzoek toont echter aan dat vroege behandeling op langere termijn winst kan opleveren. Om betrouwbaar te kunn...

Mirjam Pijl
14 september 2020
tvo 2020 / nr 4
Poortwachters in de dyslexiezorg

Het Waterlandmodel werkt De afgelopen jaren is het aantal verwijzingen voor behandeling van dyslexie sterk gestegen. Om de aantallen beheersbaar te houden wordt vaak een poortwachtersfunctie ingesteld. Helaas heeft deze in veel gevallen maar een zeer beperkte opdracht, namelijk niet meer dan het ...

Chruf van Kempen, Chris Struiksma
14 september 2020
tvo 2020 / nr 4
Emotionele ondersteuning in families van mensen met een licht verstandelijke beperking

Het belang van wederkerigheid Informele netwerken, waar familieleden vaak een grote rol in vervullen, zijn steeds belangrijker geworden in de ondersteuning van mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Binnen dit onderzoek werden de ervaringen van mensen met een licht verstandelijke beperk...

Petri Embregts, Sanne Giesbers, Lex Hendriks
14 september 2020
tvo 2020 / nr 4
Geweld in de jeugdzorg

Wat nu, na twee grote onderzoeken naar (seksueel) geweld on de jeugdzorg? In dit artikel wordt ingegaan op twee rapporten over (seksueel) geweld in de jeugdzorg. De aanpak van de commissie- Samson en commissie-De Winter wordt kort uiteengezet, evenals de analyses en aanbevelingen. Kinderen waren ...

Jan Hendriks, Christiaan Ruppert
14 september 2020
tvo 2020 / nr 4
Het Huis van Professionaliteit

Een methodiek om professioneel handelen te onderzoeken Er wordt steeds meer belang gehecht aan een professionele attitude en het verantwoorden van de keuzes die gemaakt worden ten aanzien van het inzetten van methoden en technieken en vaardigheden. Professionalisering is immers een continu en dyn...

Trees Das, Merlijn Timmers
14 september 2020
tvo 2020 / nr 4
Kenmerken van excellente lezers

Meer zelfvertrouwen en leesplezier Het aantal excellent lezende leerlingen is in Nederland al jaren opvallend klein en het lijkt erop dat er op dit moment potentieel onbenut blijft. In het huidige onderzoek is onderzocht door welke motivationele kenmerken de groep excellent lezende leerlingen zic...

Brenda van den Broek, Joyce Gubbels
14 september 2020
tvo 2020 / nr 3
Variatie in begrijpend lezen

Focus op taalvaardigheid, niet op taalachtergrond Begrijpend lezen is een complexe vaardigheid en er bestaan grote individuele verschillen tussen kinderen. Sommige kinderen komen gemakkelijk tot goed begrip van een tekst, terwijl anderen daar veel moeite mee hebben. Begrijpend lezen kan vooral la...

Liza van den Bosch
5 juni 2020
tvo 2020 / nr 3
'Nieuwe ronde voor kansengelijkheid'

Het debat over gelijke kansen woedt al jaren, maar heeft me de coronacrisis weer extra aandacht gekregen. Hoogleraar Eddie Denessen vertelt welke effecten deze tijd op kinderen kan hebben en wat scholen en hulpverlening nu en in de toekomst kunnen doen.

Eddie Denessen, Winnifred Jelier
5 juni 2020
1...91011...14
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo