Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-5
TvO 2025-4
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo - 2024 / nr 1
Het is gewoon niet eerlijk!

‘Mam! Het is gewoon niet eerlijk!’ Dit is een uitspraak die ik bijna dagelijks hier thuis hoor van onze oudste dochter van net 9 jaar oud. Nu ze dit zegt, zitten we in de gymzaal bij een schoolvolleybaltoernooi. Zij is niet heel sportief aangelegd, doet veel liever creatieve dingen zoals knutsele...

Moniek Coorn
6 februari 2024
tvo - 2024 / nr 1
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen

Orthopedagogen Sarah Torenstra- Brinkers en Sofie Sergeant gaan in gesprek met leerlingen en ouders, en voeren een voorzichtige verkenning rondom het dilemma: leiden we ‘hoogbegaafde kinderen’ het beste op in settings waar diversiteit troef is, of juist in aparte settings? De term ‘hoogbegaafdhei...

Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
6 februari 2024
tvo - 2024 / nr 1
Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?

Leerlingen met een IQ-score hoger of gelijk aan 145 worden in het veld ook wel uitzonderlijk hoogbegaafd of hyperhoogbegaafd genoemd en er worden specifieke eigenschappen aan deze personen toegeschreven. Middels literatuuronderzoek is onderzocht of wetenschappelijk onderbouwd kan worden of deze c...

Annet ten Cate, Sven Mathijssen
6 februari 2024
tvo - 2024 / nr 1
Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Onmogelijk en ongeschikt

In onderwijs en jeugd-ggz neemt de vraag naar differentiaaldiagnostiek tussen hoogbegaafdheid en DSM-5-classificaties toe. Dit gaat gepaard met gemiste of misdiagnoses rondom hoogbegaafde (HB) of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Getoond wordt waardoor differentiaaldiagnostiek bij vermoeden van ...

Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert
6 februari 2024
tvo - 2024 / nr 1
All I do is ask questions

In de laatste scène van de Amerikaanse serie Einstein Genius vertolkt Geoffrey Rush de rol van Albert Einstein in gesprek met een jong meisje genaamd Alice. Hij zegt het volgende: ‘I have no special talent, but I am very curious. All I do is ask questions just like you do. That is the most import...

Joeri Pacolet
6 februari 2024
tvo - 2024 / nr 1
Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Belangrijke inzichten voor scholen die zich willen professionaliseren

Bij dubbel-bijzondere leerlingen blijft ofwel hun hoogbegaafdheid, ofwel hun leer- of ontwikkelingsstoornis vaak (te) lange tijd onder de radar, met ernstige klachten en schooluitval tot gevolg. Tijdens het NRO-project ‘Tussen wal en schip’ werkten verschillende onderwijspartners aan ontwikkelpla...

Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings
6 februari 2024
tvo - 2024 / nr 1
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Een onderbelichte factor bij de ontwikkeling van talent

De ontwikkeling van identiteit kan een behoorlijk complex proces zijn bij hoogbegaafde kinderen. Het dilemma tussen zich aanpassen aan de ander of de eigen leerbehoefte najagen speelt daarbij een grote rol. Door het vele aanpassen aan de ander is een hoogbegaafd kind minder goed in staat om zichz...

Andries Rhebergen
6 februari 2024
tvo - 2024 / nr 1
Focusing met kinderen

‘Focusing met kinderen, de kunst van communiceren op school en thuis’ is een boek dat geschreven is door Erik Verliefde en Marta Stapert. Dit boek biedt een diepgaande kijk op de kunst van communicatie met kinderen, zowel thuis als op school, en benadrukt het belang van empathie, begrip en verbin...

Marjolein Triest
6 februari 2024
tvo - 2023 / nr 5
Redactioneel

Als ik denk aan ethiek, is het eerste wat er in mij opkomt ‘respectvol omgaan met de ander’. Hoe doe je dat? Dit is naar mijn idee afhankelijk van het gezin waarin je opgegroeid bent en waarin je gevormd bent door de waarden en normen die je daar meekrijgt. Ik ben in een klein dorpje in Friesland...

Janneke Haijer
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
‘Ouders van kinderen met een beperking – vergeet ze niet’
Interview met Leontien Sauerwein

Zodra ouders een kind met een beperking krijgen, verandert hun wereld. ‘Je moet een nieuwe kaart voor je leven tekenen’, vertelt Leontien Sauerwein, ervaringsdeskundige en programmaleider ouderondersteuning bij Cordaan Jeugd. Voor haar masterscriptie legde ze verhalen van ouders onder de loep.

...
Winnifred Jelier
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
Het goede gevecht

Toen ik nog een klein bioloogje was, moest ik ooit 12 studiepunten aan vrije ruimte verplicht buiten de faculteit besteden. Mijn keuze viel algauw op de filosofievakken (met een uitstapje naar ‘controversies in de psychologie’, daarover later meer). ‘Goed en Kwaad’ heette de eerste cursus en hij ...

Josien de Bie
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
Zorgvuldig besluiten in een complexe casus of beroepsethisch dilemma
Een uitweg in tien stappen

Dit artikel beschrijft een door mij ontwikkeld stappenplan, dat je als hulpverlener kunt toepassen op een casus waarin je een ‘salomonsoordeel’ moeten vellen. Het stappenplan kan steun bieden als je je in een complexe of dilemmacasus handelingsverlegen voelt door enerzijds de complexiteit van de ...

Nicoline Jacobs
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
Keuzes

Met mijn meiden speel ik het spel Levensweg. Al voordat we starten, moet je kiezen: carrière of eerst naar de universiteit. De laatste maakt dat je in het spel meer geld kunt verdienen doordat je dan keus hebt uit carrières met een hoger salaris, zoals dokter, advocaat of accountant. Mijn oudste ...

Moniek Coorn
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
Cirkels van Nabijheid
Weerbaarheid ontwikkelen als je gehandicapt bent

Als je bij het opgroeien verzorging nodig blijft hebben, kan je besef van autonomie en lichaamsgrenzen onderontwikkeld blijven. Cirkels van Nabijheid is een methode om kinderen met een beperking op weg te helpen naar autonomie. Het nieuwe en bijzondere aan de methode is dat wordt gewerkt aan de v...

Nynke Biegel-Slappendel, Wolanda Werkman
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
Meer aandacht in onderwijs voor zingevingsvragen
Voorbij pedagogische en levensbeschouwelijke verwaarlozing

In onze neoliberale samenleving met focus op maakbaarheid, beheersing en marktwerking staat onderwijs steeds minder ten dienste van de vorming van kinderen en jongeren. Dit heeft een enorme weerslag op onder meer het mentale welzijn van kinderen en jongeren. Psychiaters spreken van een zingevings...

Gerdien Bertram-Troost
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
Dood kind of dode crimineel. Wie is belangrijker?

In Friesland stond een behandelcentrum genaamd Woodbrookers; hier werden jongeren geplaatst waarvan het niet mogelijk was ze thuis te behandelen. Een JeugdzorgPlus-instelling, voor gesloten jeugdhulp. Gesloten jeugdhulp is een van de zwaarste vormen van jeugdhulpverlening, die bovendien ernstig i...

Richard Korver
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
De AVG en de beroepscode: ondersteuning, frictie en frustratie

Vragen of, en onder welke voorwaarden, persoonsgegevens gedeeld kunnen worden in samenwerking tussen professionals, leidt tot dilemma’s voor gedragswetenschappers. In dit artikel wordt de relatie tussen de beroepscodes en de AVG geduid. Vaak zal de beroepscode leidend zijn voor orthopedagogen en ...

Anke van Gorp, Edgar Kolhoff
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
Het dilemma van de orthopedagoog

Als orthopedagoog kom je in de dagelijkse praktijk geregeld dilemma’s tegen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met de situatie dat je je zorgen maakt over de kwaliteit van zorg binnen je instelling of bij collega’s? Wat is jouw verantwoordelijkheid daarbij en wat die van je werkgever? In dit artikel wo...

Mirthe Maessen
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
‘The Buck Stops Here’

Deze spreuk stond in een lijstje op het bureau in de oval office van de Amerikaanse president Harry S. Truman om hem eraan te herinneren dat hij de ultieme morele verantwoordelijkheid droeg voor de keuzes die hij maakte. ‘The buck stops here’ verwijst naar ‘buck passing’: een handeling waarbij ve...

Joeri Pacolet
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
Gehechtheidsrelaties tussen opvoeders en hun kind in de basisschoolleeftijd

Veel professionals die met jonge kinderen (onder de 6 jaar) werken, richten zich op de (gehechtheids)relatie tussen opvoeder en kind. Als het om kinderen in de basisschoolleeftijd (6 t/m 11 jaar) gaat, ontbreekt het bij professionals vaak aan kennis over hoe de gehechtheidstheorie bij deze gezinn...

Anouk Spruit, Renée Uittenbogaard, Marc Noom
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 5
Dynamieken van autisme

Hoewel er in de afgelopen decennia veel is geschreven over autisme, biedt Dynamieken van autisme een indrukwekkende verkenning van de complexiteit van autisme en een verfrissende, filosofische kijk op het onderwerp. Kristien Hens, ethicus aan de Universiteit Antwerpen, neemt de lezers mee op een ...

Wilma Mathurin
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 4
Redactioneel

Als kind observeerde ik al het gedrag van mensen, met name de interacties tussen mensen. Ik was nieuwsgierig, wilde begrijpen waarom mensen doen zoals ze doen, stelde veel vragen en was niet snel tevreden met een antwoord. Informatie naar mogelijke antwoorden probeerde ik uit boeken, tijdschrifte...

Janneke Haijer
4 oktober 2023
tvo - 2023 / nr 4
‘Geen enkel kind is een eiland’
Interview met Sabine Vermeire

Als een kind met emotionele of gedragsproblemen kampt, kijken behandelaars voor de oorzaak vaak enkel naar het kind, merkt Sabine Vermeire, systeemtheoretisch en narratief psychotherapeut, en daarnaast opleider en supervisor bij de Interactie-Academie in Antwerpen. ‘Een gemiste kans. Je kunt het ...

Winnifred Jelier
4 oktober 2023
tvo - 2023 / nr 4
What's in a name?

‘Joosein, it’s important that you understand, Joosein. That really, Joosein, there is nothing that the dean and I can do about this situation, Joosein.’

 

Ik zie hem nog zo voor me zitten, de vice-deputy onderdirecteur. Hij leunde ontspannen achterover in de zekerheid dat hiermee de kous af moe...

Josien de Bie
4 oktober 2023
1...567...16
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo