Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2022 / nr 2
Kortdurende machtigingen in de JeugdzorgPlus

Verklaringen en effecten van de toename van kortdurende machtigingen gesloten jeugdhulp Een verblijf in de JeugdzorgPlus is een ingrijpende en kostbare maatregel; er wordt dan ook gestreefd naar zo min mogelijk en zo kort mogelijke gesloten plaatsingen. Om dit te bewerkstelligen worden de laatste...

Coleta van Dam, Nina Esmeijer, Imke Schoppink
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
‘Meer aandacht nodig voor levend verlies bij ouders'

Ouders van kinderen met een beperking of chronische aandoening krijgen vaak te maken met gevoelens van verlies, maar professionals hebben daar nog weinig oog voor. Ontwikkelingspsycholoog en onderzoeker Edith Raap pleit ervoor om in de begeleiding van gezinnen expliciet aandacht te hebben voor le...

Mieke Ketelaars, Edith Raap
8 april 2022
tvo 2022 / nr 1
Versterk leerkracht én leerlingen om pesten te voorkomen

Pesten is een veelvoorkomend probleem in het basisonderwijs: maar liefst 1 op de 10 leerlingen werd in 2018 regelmatig gepest. Maar wat is pesten precies? Pestgedrag wordt vaak gedefinieerd als systematisch en intentioneel agressief gedrag tegenover iemand die zich niet goed kan verdedigen (Olweu...

Marloes van Verseveld
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Interview: ‘Doe meer tegen pesten’
Scholen kunnen meer doen om pesten te voorkomen en een veilig schoolklimaat te realiseren, zeggen onderzoekers Gijs Huitsing en Danelien van Aalst van de Rijksuniversiteit Groningen. Intern begeleiders kunnen daarbij helpen mits zij de ruimte krijgen.
Danelien van Aalst, Gijs Huitsing, Winnifred Jelier
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Een Samen naar School-klas

Ieder kind heeft recht op onderwijs, ook kinderen voor wie het onderwijs niet toegankelijk is vanwege cognitieve en/of sociaal-emotionele beperkingen. Dit onderzoek heeft de effecten onderzocht van plaatsing van vier leerlingen met een verstandelijke beperking in een nieuwe Samen naar School-klas...

Mariëlle van Loenen, Mirjam Roemer, Ellen Verheul
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
De black box van mentoring

Mentoring is gebaseerd op het idee dat het sociale netwerk van een jongere uitgebreid en versterkt kan worden door een volwassene buiten het netwerk te koppelen aan die jongere. Door regelmatig met elkaar op te trekken kan de jongere groeien in verschillende ontwikkelingsdomeinen (Rhodes, 2005). ...

Loïs Schenk
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Professionalisering van pedagogisch medewerkers in de residentiële jeugdhulp

Een-op-eengesprekken met jeugdigen als focus van een trainingsprogramma We lijken het in Nederland liever kwijt dan rijk te zijn: het groepswonen binnen de residentiële jeugdhulp. Niet alleen is het een dure vorm van zorg, ook zijn er vragen over de mogelijke negatieve (bij)effecten van een verbl...

Annika Eenshuistra, Annemiek Harder, Erik Knorth
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Parallel ouderschap na scheiding

Rust en duidelijkheid voor ouders en kinderen Jaarlijks gaan bijna 50 duizend ouderparen met minderjarige kinderen uit elkaar. Daarbij zijn 86 duizend kinderen betrokken (Lemmers et al., 2019). Een scheiding is een ingrijpende gebeurtenis voor zowel de ouders als de kinderen, die vaak leidt tot v...

Mariska Klein Velderman, Fieke Pannebakker, Marco Wezenberg, Ilona Wildeman
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
De kracht van ouders!

De relatie tussen empowerment van ouders en ontwikkeling van dagelijkse vaardigheden van kinderen met een lichamelijke beperking Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich door de interactie met hun omgeving. In die omgeving spelen hun ouders een cruciale rol. Voor ouders van kinderen met een beper...

Monique Adham, Marjolijn Ketelaar, Floortje Poels, Chiel Volman
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Boekbespreking: Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking
Het boek Wiebelen en friemelen neemt de lezer in heldere taal mee in de wondere wereld van de zintuiglijke prikkelverwerking. De auteurs beschrijven hoe de neutrale prikkelverwerking verloopt in de hersenen en hoe onder- of overprikkeling ontstaat. De theorie wordt ondersteund met kleurrijke, aan...
Elise van der Giessen
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Boekbespreking: Haal meer uit je dyslexie
Dyslexie stopt nooit, hoewel de aandacht ervoor op volwassen leeftijd afneemt ten opzichte van de kinderleeftijd. Toch neemt de impact van dyslexie toe naarmate de leeftijd vordert: het wordt dan ook voelbaar in de dagelijkse beslommeringen en participatie, in de emotionele gezondheid en in socia...
Joost de Beer
31 januari 2022
tvo 2021 / nr 5
Gezinsstress tijdens corona

Lockdownstress raakt kwetsbare pubers en ouders het hardst Een lockdown kan negatieve effecten hebben op gezinnen, maar zou de ouder-kindrelatie ook kunnen verbeteren. Of een lockdown positieve of negatieve gevolgen heeft, hangt mogelijk af van de hoeveelheid ervaren stress. Aan de hand van het l...

Michelle Achterberg
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Interview met Carlo Schuengel
Kinderen met een verstandelijke beperking hebben de coronacrisis zeer wisselend ervaren. ‘De belangrijkste les is dat een sterke “driehoek” tussen kind, naasten en zorgmedewerkers onmisbaar is voor goede zorg’, aldus Carlo Schuengel, hoogleraar Orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit.
Winnifred Jelier, Carlo Schuengel
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Tussen de regels
Regels zijn een geinig concept: overal waar je mensen hebt, heb je regels. En overal waar je regels hebt, zijn mensen het oneens over die regels. Een orthopedagoog weet daar alles van: opgroeien met regels geeft kaders en duidelijkheid, maar toch vinden kinderen regels niet leuk. Ook half Nederla...
Josien de Bie
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Onderwijs aan de keukentafel

De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het onderwijs. Nog nooit zaten kinderen zo lang thuis, volgden ze onderwijs aan de keukentafel, veelal via een scherm, en kregen ouders een grote rol in het onderwijs. Voor sommige leerlingen was dit een succes; zij kregen zogezegd ‘vleugels’. Ande...

Hinke Endedijk, Dietsje Jolles, Kim Stroet
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Jongeren schreeuwen om hulp

Naarmate de COVID-19-pandemie voortduurt en de blijvende mentale klachten ten gevolge van deze pandemie steeds duidelijker worden, blijkt het welzijn van jongeren in hoge mate negatief te worden beïnvloed. Het ervaren van diverse mentale klachten maakt dat de COVID-19-pandemie een groot effect he...

Anneloes van den Broek, Mirjam Kouijzer, Lars de Vroege
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Ik voel me vandaag meer een jongen
“Vandaag voel ik me meer een jongen, terwijl ik een meisje ben.” Mijn zevenjarige dochter analyseert haar gevoel vanaf de achterbank van de auto. Geïnspireerd door een filmpje van Klokhuis over wat gender is, heeft dit plotseling haar volle aandacht. Ze vertelt dat ze geboren is als meisje en zek...
Moniek Coorn
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Psychosociale problemen onder studenten
Met de pandemie is er meer aandacht dan ooit voor het welzijn van studenten. En dat is maar goed ook, aldus onderzoeker Jolien Dopmeijer. ‘We denken vaak, het zijn volwassen mensen, die redden zich wel. Maar ze zitten nog volop in hun ontwikkeling.' Wat maakt studenten zo kwetsbaar? En belangrijk...
Mieke Ketelaars
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
De COVID-19-pandemie voor kinderen en jongeren met autisme en hun familie

De COVID-19-pandemie heeft een grote impact gehad op het leven van iedereen, ook nu nog. Toch zijn er groepen voor wie de pandemie en de bijhorende maatregelen mogelijk extra belastend zijn. Gezinnen met kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) ervaren onder normale omstandigheden vaak al uitda...

Linda Dekker, Ruth van der Hallen, Femke Truijens
24 november 2021
tvo 2021 / nr 4
De diagnose dyscalculie in het PO
De ene leerling met dyscalculie is de andere niet Tegen dyscalculie wordt vaak binair aangekeken: er is wel óf geen sprake van een rekenstoornis. Wat echter opvalt, is dat leerlingen variëren in hun reken-/wiskundevaardigheden en dus ook een eigen profiel van sterktes en zwaktes hebben wat bet...
Marije Huijsmans, Tijs Kleemans, Evelyn Kroesbergen
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Changing the context to change the outcome?

Een praktijkgericht onderzoek naar een transitie richting kleinschaligheid in de gesloten jeugdzorg In de gesloten jeugdzorg (JeugdzorgPlus) is een grote verandering gaande, waarbij gestreefd wordt naar minder gedwongen plaatsingen en minder dwang en beperking gedurende opnames. Een van de mogeli...

Carolien Konijn, Petra Schaftenaar, Kelly Selvius
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Leven in een gezin met etnische-culturele verschillen

Etnische identiteit van transcultureel geplaatste pleegkinderen in Nederland In Nederland is geen empirisch wetenschappelijke kennis bekend over etnische identiteit van pleegkinderen. Daarom is er een exploratief kwalitatief onderzoek gedaan naar Nederlandse pleegkinderen met een migratieachtergr...

Clementine Degener
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Jubileumartikel - Eenzaam, maar niet alleen
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze vierde jubileumbespreking spreken we met Annemiek Harder over een artike...
Annemiek Harder, Mieke Ketelaars
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Gezinshuizen in coronatijd

Ervaringen van gezinshuishoudens tijdens de eerste lockdown In Nederland worden in ruim 940 gezinshuizen uit huis geplaatste kinderen opgevoed door vaste opvoeders in een natuurlijk gezinssysteem. Deze kinderen wonen bij de gezinshuisouders in huis, wat betekent dat gezinshuisouders een intensiev...

Geke Klapwijk, Nina Uiterwijk, Anneke Veenstra
13 september 2021
1...8910...15
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo