Artikelen
tvo 2021 / nr 5
Psychosociale problemen onder studenten
Met de pandemie is er meer aandacht dan ooit voor het welzijn van studenten. En dat is maar goed ook, aldus onderzoeker Jolien Dopmeijer. ‘We denken vaak, het zijn volwassen mensen, die redden zich wel. Maar ze zitten nog volop in hun ontwikkeling.' Wat maakt studenten zo kwetsbaar? En belangrijk...
Mieke Ketelaars
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
De COVID-19-pandemie voor kinderen en jongeren met autisme en hun familie
De COVID-19-pandemie heeft een grote impact gehad op het leven van iedereen, ook nu nog. Toch zijn er groepen voor wie de pandemie en de bijhorende maatregelen mogelijk extra belastend zijn. Gezinnen met kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) ervaren onder normale omstandigheden vaak al uitda...
Linda Dekker, Ruth van der Hallen, Femke Truijens
24 november 2021
tvo 2021 / nr 4
De diagnose dyscalculie in het PO
De ene leerling met dyscalculie is de andere niet
Tegen dyscalculie wordt vaak binair aangekeken: er is wel óf geen sprake van een rekenstoornis. Wat echter opvalt, is dat leerlingen variëren in hun reken-/wiskundevaardigheden en dus ook een eigen profiel van sterktes en zwaktes hebben wat bet...
Marije Huijsmans, Tijs Kleemans, Evelyn Kroesbergen
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Changing the context to change the outcome?
Een praktijkgericht onderzoek naar een transitie richting kleinschaligheid in de gesloten jeugdzorg
In de gesloten jeugdzorg (JeugdzorgPlus) is een grote verandering gaande, waarbij gestreefd wordt naar minder gedwongen plaatsingen en minder dwang en beperking gedurende opnames. Een van de mog...
Carolien Konijn, Petra Schaftenaar, Kelly Selvius
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Leven in een gezin met etnische-culturele verschillen
Etnische identiteit van transcultureel geplaatste pleegkinderen in Nederland
In Nederland is geen empirisch wetenschappelijke kennis bekend over etnische identiteit van pleegkinderen. Daarom is er een exploratief kwalitatief onderzoek gedaan naar Nederlandse pleegkinderen met een migratieachte...
Clementine Degener
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Jubileumartikel - Eenzaam, maar niet alleen
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze vierde jubileumbespreking spreken we met Annemiek Harder over een artike...
Annemiek Harder, Mieke Ketelaars
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Gezinshuizen in coronatijd
Ervaringen van gezinshuishoudens tijdens de eerste lockdown
In Nederland worden in ruim 940 gezinshuizen uit huis geplaatste kinderen opgevoed door vaste opvoeders in een natuurlijk gezinssysteem. Deze kinderen wonen bij de gezinshuisouders in huis, wat betekent dat gezinshuisouders een intens...
Geke Klapwijk, Nina Uiterwijk, Anneke Veenstra
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Ingrijpende gebeurtenissen in het onderwijs
Prevalentie van ACEs en PTSS-symptomen bij leerlingen in regulier basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs
Veel leerlingen maken in hun jeugd ingrijpende gebeurtenissen mee, ofwel Adverse Childhood Experiences (ACEs), zoals mishandeling, verwaarlozing of verlies van een ouder. Hoe mee...
Michiel Asselman, Afra de Berk, Jolanda Buijze, Petra Helmond, Roel Kooijmans, Wendy Nelen, Evelyne Offerman, Rianne Wassink-de Stigter
13 september 2021
tvo 2021 / nr 3
Het stimuleren van co-ouderschap
Goed voor het kind?
In de afgelopen jaren heeft co-ouderschap steeds meer steun gekregen als model om de verhouding tussen gescheiden ouders en hun kinderen te regelen. Co-ouderschap benadrukt de gelijkwaardigheid van beide ouders en er is veel onderzoek dat voordelen ervan voor kinderen rappo...
Sanne Berends, Ger Homburg
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Conflict met de leerkracht?
Het belang van leerkracht-leerlingrelaties in het speciaal onderwijs
“Mijn kind heeft geen ‘klik’ met de leerkracht…” Dat kan natuurlijk gebeuren. Maar hoe erg is dat eigenlijk? Sociale processen in klassen, zoals leerkracht-leerlingrelaties, kunnen een belangrijke beschermende of belemmerende...
William Burk, Ron Scholte, Fanny de Swart
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
School-video-interactiebegeleiding in een leergemeenschap
Een middel voor bewustwording en samen leren
Passend onderwijs doet een groot beroep op de pedagogische kwaliteiten van leraren. Leraren geven aan dat de verschillen in onderwijsbehoeften toegenomen zijn en dat problemen complexer zijn geworden. Dat raakt hun gevoelens van handelingsbekwaamhei...
Jacquelien Bulterman-Bos, Lydia van Hartingsveldt, Neely de Ronde-Davidse
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Valkuilen van het leerstofjaarsysteem
Minst en meest gevorderde leerlingen de dupe
De onderwijsinspectie constateert jaarlijks dat in scholen veel goed gaat. Maar steeds doen zich ook vergelijkbare schoolproblemen voor bij de relatief minst en meest gevorderde leerlingen. Deze ‘risicoleerlingen’ ervaren duidelijk méér motivationel...
Ton Mooij
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Jubileumartikel - ICT is een middel, geen doel
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze derde jubileumbespreking praten we met Nadira Saab, over een artikel uit...
Mieke Ketelaars, Nadira Saab
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Een warm nest
Positief opvoeden bij pleegzorg
Wanneer kinderen (tijdelijk) niet bij hun biologische ouders kunnen wonen, heeft gezinsopvoeding zoals pleegzorg de voorkeur. Kinderen die in een pleeggezin geplaatst worden, hebben vaak negatieve ervaringen gehad, zoals het gescheiden worden van hun biologische...
Lenneke Alink, Femmie Juffer, Nikita Schoemaker, Harriet Vermeer
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 2
Suïcides onder adolescenten in Nederland
Een levensfase vol uitdagingen
In 2017 was er in Nederland een piek met 81 suïcides onder adolescenten tot 20 jaar. Om meer inzicht te verkrijgen in risicofactoren en om suïcidaliteit in de toekomst terug te dringen is onderzoek gedaan onder nabestaanden. In de adolescentie waren traumatische ...
Diana van Bergen, Daan Creemers, Saskia Mérelle, Arne Popma
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
Risicogedrag bij jongeren met ADHD
Biologische, cognitieve en sociale mechanismen
Jongeren met ADHD vertonen veel risicogedrag, zoals middelenmisbruik, roekeloos gedrag in het verkeer, onveilige seks en crimineel gedrag. In promotieonderzoek is onderzocht waarom jongeren met ADHD meer risicogedrag vertonen dan hun leeftijdgenot...
Tycho Dekkers, Hilde Huizenga, Brenda Jansen, Arne Popma
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
Volwassenen met visuele en ernstige verstandelijke beperkingen
Toe naar meer participatie
Participatie is belangrijk voor iedereen, ook voor volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen. Helaas lijkt het er echter op dat de participatie van deze volwassenen door hun beperkingen niet optimaal is. In dit onderzoek hebben we voor dez...
Gineke Hanzen
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
De dynamische profielpiramide
Een hulpmiddel bij handelingsgerichte diagnostiek
In mijn werk als leerlingbegeleider gebruik ik al enige jaren de dynamische profielpiramide als hulpmiddel. De piramide is een bestaand denkmodel, dat ik met een aantal collega’s ben gaan gebruiken vanuit de behoefte aan overzicht en samenhang....
Linda Traudes
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
Levenstevredenheid boosten bij jongeren?
Effecten van les ‘Positieve Psychologie Interventie en Abstinentie’
Positieve psychologie-interventies hebben als doel om mensen gelukkiger te maken. Van een aantal positieve psychologie-interventies werd de effectiviteit al meermaals aangetoond, ook bij jongeren. Dankzij deze interventies bli...
Hein Zegers
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
Jubileumartikel - Ook het besef dat we slechts het topje van de ijsberg zien, is een stap vooruit
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze tweede jubileumbespreking spreken we met Thekla Vrolijk-Bosschaart, over...
Mieke Ketelaars, Thekla Vrolijk-Bosschaert
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 1
Samen met gezinnen beslissingen nemen, hoe doe je dat precies?
Een verkennend onderzoek naar de onderbouwing en effectiviteit van beslisinstrumenten voor professionals die samenwerken met gezinnen
Hoewel bekend is dat gezamenlijke besluitvorming van jeugdzorgprofessionals met gezinnen bijdraagt aan betere hulp en ondersteuning gebeurt dit nog te weinig
i...
Pamela Jakobs, Charlotte Vissenberg
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Beter in transitie met de BETERapp?
Een onderzoek naar de inzet van een app tijdens de transitie 18-/18+
De transitie naar volwassenheid is voor jongeren veelal een bijzondere, en soms ook belastende periode. Voor jongeren in een jeugdinstelling is deze periode extra belastend. Door de ‘harde knip’ bij 18 jaar verlaten de meeste...
Marieke Brouwer, Coleta van Dam, Erik Jansen, Karin Nijhof, Roy Otten, Ron Scholte, Joke Stoffelen
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Betere overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs
Meer luisteren naar kinderen en leerkrachten
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verloopt, ondanks de inspanningen van de betrokken scholen, niet altijd soepel. In onderstaand promotieonderzoek is daarom onderzocht of kinderparticipatie en een betere samenwerking tusse...
Marlau van Rens
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Jubileum artikel - Let bij inclusie op behoud van eigenheid
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze eerste jubileumbespreking spreken we met Annet de Klerk, directeur bij K...
Mieke Ketelaars, Annet de Klerk
2 februari 2021