Artikelen
tvo 2022 / nr 3
Column: Het is de toon die de muziek maakt
Iedereen kent het spreekwoord wel: het is de toon die de muziek maakt. Zeker in ons werk als therapeut is dit vaak waar we over in gesprek zijn met ouders, leerkrachten of andere betrokkenen. Wij zijn ons hier dus sterk bewust van. Toch verbaas ik me er weer over als ik zie hoe dit écht werkt.
Moniek Coorn
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Nieuwe toepassingen van systeeminterventies
Onderzoek naar de vraag wat werkt bij ernstige gedragsproblemen van jongeren
Ernstige gedragsproblemen van jongeren ontwikkelen zich in interactie tussen jongeren en de systemen om hen heen. Gezinsproblemen dragen bij aan de ontwikkeling en instandhouding van gedragsproblemen van jongeren. Daa...
Annemarieke Blankenstein
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Boekrecensie: Berekend!
In 2010 verscheen Geregeld! Een methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen van onder anderen Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff . Nu, elf jaar later, hebben beide auteurs zich toegelegd op een omvangrijk naslagwerk waar voor het eerst zowel diagnostiek, onde...
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 2
STORM: Duurzame Depressiepreventie voor Jongeren
De effectiviteit van STORM onder real-life omstandigheden
Depressie onder jongeren is wereldwijd een zorgelijk probleem. Vroegtijdige signalering en onderkenning van de problematiek en het aanbieden van effectieve preventie is daarom belangrijk. Om depressiepreventie duurzaam aan te bieden wer...
Daan Creemers, Rutger Engels, Kim van Ettekoven, Karlijn Heesen, Sanne Rasing, Ron Scholte, Ad Vermulst
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
'Bestempel jongeren niet als de verloren generatie'
Tijdens de coronacrisis hebben meer jongeren te maken met psychische klachten, vertelt Marloes Kleinjan, hoogleraar Youth Mental Health Promotion aan de Universiteit Utrecht en hoofd van het programma Jeugd bij het Trimbos-instituut. ‘Daar moeten we serieus mee omgaan, maar vergeet niet dat jonge...
Winnifred Jelier, Marloes Kleinjan
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
De effectiviteit en toepassing van muziektherapie bij depressie en depressieve symptomen
De effectiviteit en toepassing van emotieregulerende improvisatorische muziektherapie
Veel jongeren krijgen te maken met een depressie of depressieve klachten. Depressieve klachten kunnen aangewakkerd worden door problemen met het reguleren van emoties. Muziektherapie maakt gebruik van muziek ...
Sonja Aalbers
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
Inzet van ICT-hulpmiddelen bij leerproblemen
Kijk goed naar wat de verwachte opbrengst voor een jongere moet zijn
Om jongeren met een zwakke leesvaardigheid te ondersteunen bij het leesproces, zijn verschillende ICT hulpmiddelen beschikbaar. Jongeren kunnen gebruikmaken van tekst-naar-spraakprogramma’s en software. Ze kunnen teksten belu...
Femke Scheltinga
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
Kortdurende machtigingen in de JeugdzorgPlus
Verklaringen en effecten van de toename van kortdurende machtigingen gesloten jeugdhulp
Een verblijf in de JeugdzorgPlus is een ingrijpende en kostbare maatregel; er wordt dan ook gestreefd naar zo min mogelijk en zo kort mogelijke gesloten plaatsingen. Om dit te bewerkstelligen worden de laat...
Coleta van Dam, Nina Esmeijer, Imke Schoppink
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
‘Meer aandacht nodig voor levend verlies bij ouders'
Ouders van kinderen met een beperking of chronische aandoening krijgen vaak te maken met gevoelens van verlies, maar professionals hebben daar nog weinig oog voor. Ontwikkelingspsycholoog en onderzoeker Edith Raap pleit ervoor om in de begeleiding van gezinnen expliciet aandacht te hebben voor le...
Mieke Ketelaars, Edith Raap
8 april 2022
tvo 2022 / nr 1
Versterk leerkracht én leerlingen om pesten te voorkomen
Pesten is een veelvoorkomend probleem in het basisonderwijs: maar liefst 1 op de 10 leerlingen werd in 2018 regelmatig gepest. Maar wat is pesten precies? Pestgedrag wordt vaak gedefinieerd als systematisch en intentioneel agressief gedrag tegenover iemand die zich niet goed kan verdedigen (Olweu...
Marloes van Verseveld
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Interview: ‘Doe meer tegen pesten’
Scholen kunnen meer doen om pesten te voorkomen en een veilig schoolklimaat te realiseren, zeggen onderzoekers Gijs Huitsing en Danelien van Aalst van de Rijksuniversiteit Groningen. Intern begeleiders kunnen daarbij helpen mits zij de ruimte krijgen.
Danelien van Aalst, Gijs Huitsing, Winnifred Jelier
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Een Samen naar School-klas
Ieder kind heeft recht op onderwijs, ook kinderen voor wie het onderwijs niet toegankelijk is vanwege cognitieve en/of sociaal-emotionele beperkingen. Dit onderzoek heeft de effecten onderzocht van plaatsing van vier leerlingen met een verstandelijke beperking in een nieuwe Samen naar School-klas...
Mariëlle van Loenen, Mirjam Roemer, Ellen Verheul
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
De black box van mentoring
Mentoring is gebaseerd op het idee dat het sociale netwerk van een jongere uitgebreid en versterkt kan worden door een volwassene buiten het netwerk te koppelen aan die jongere. Door regelmatig met elkaar op te trekken kan de jongere groeien in verschillende ontwikkelingsdomeinen (Rhodes, 2005). ...
Loïs Schenk
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Professionalisering van pedagogisch medewerkers in de residentiële jeugdhulp
Een-op-eengesprekken met jeugdigen als focus van een trainingsprogramma
We lijken het in Nederland liever kwijt dan rijk te zijn: het groepswonen binnen de residentiële jeugdhulp. Niet alleen is het een dure vorm van zorg, ook zijn er vragen over de mogelijke negatieve (bij)effecten van een ve...
Annika Eenshuistra, Annemiek Harder, Erik Knorth
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Parallel ouderschap na scheiding
Rust en duidelijkheid voor ouders en kinderen
Jaarlijks gaan bijna 50 duizend ouderparen met minderjarige kinderen uit elkaar. Daarbij zijn 86 duizend kinderen betrokken (Lemmers et al., 2019). Een scheiding is een ingrijpende gebeurtenis voor zowel de ouders als de kinderen, die vaak leidt to...
Mariska Klein Velderman, Fieke Pannebakker, Marco Wezenberg, Ilona Wildeman
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
De kracht van ouders!
De relatie tussen empowerment van ouders en ontwikkeling van dagelijkse vaardigheden van kinderen met een lichamelijke beperking
Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich door de interactie met hun omgeving. In die omgeving spelen hun ouders een cruciale rol. Voor ouders van kinderen met een be...
Monique Adham, Marjolijn Ketelaar, Floortje Poels, Chiel Volman
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Boekbespreking: Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking
Het boek Wiebelen en friemelen neemt de lezer in heldere taal mee in de wondere wereld van de zintuiglijke prikkelverwerking. De auteurs beschrijven hoe de neutrale prikkelverwerking verloopt in de hersenen en hoe onder- of overprikkeling ontstaat. De theorie wordt ondersteund met kleurrijke, aan...
Elise van der Giessen
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Boekbespreking: Haal meer uit je dyslexie
Dyslexie stopt nooit, hoewel de aandacht ervoor op volwassen leeftijd afneemt ten opzichte van de kinderleeftijd. Toch neemt de impact van dyslexie toe naarmate de leeftijd vordert: het wordt dan ook voelbaar in de dagelijkse beslommeringen en participatie, in de emotionele gezondheid en in socia...
Joost de Beer
31 januari 2022
tvo 2021 / nr 5
Gezinsstress tijdens corona
Lockdownstress raakt kwetsbare pubers en ouders het hardst
Een lockdown kan negatieve effecten hebben op gezinnen, maar zou de ouder-kindrelatie ook kunnen verbeteren. Of een lockdown positieve of negatieve gevolgen heeft, hangt mogelijk af van de hoeveelheid ervaren stress. Aan de hand van he...
Michelle Achterberg
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Interview met Carlo Schuengel
Kinderen met een verstandelijke beperking hebben de coronacrisis zeer wisselend ervaren. ‘De belangrijkste les is dat een sterke “driehoek” tussen kind, naasten en zorgmedewerkers onmisbaar is voor goede zorg’, aldus Carlo Schuengel, hoogleraar Orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit.
Winnifred Jelier, Carlo Schuengel
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Tussen de regels
Regels zijn een geinig concept: overal waar je mensen hebt, heb je regels. En overal waar je regels hebt, zijn mensen het oneens over die regels. Een orthopedagoog weet daar alles van: opgroeien met regels geeft kaders en duidelijkheid, maar toch vinden kinderen regels niet leuk. Ook half Nederla...
Josien de Bie
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Onderwijs aan de keukentafel
De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het onderwijs. Nog nooit zaten kinderen zo lang thuis, volgden ze onderwijs aan de keukentafel, veelal via een scherm, en kregen ouders een grote rol in het onderwijs. Voor sommige leerlingen was dit een succes; zij kregen zogezegd ‘vleugels’. Ande...
Hinke Endedijk, Dietsje Jolles, Kim Stroet
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Jongeren schreeuwen om hulp
Naarmate de COVID-19-pandemie voortduurt en de blijvende mentale klachten ten gevolge van deze pandemie steeds duidelijker worden, blijkt het welzijn van jongeren in hoge mate negatief te worden beïnvloed. Het ervaren van diverse mentale klachten maakt dat de COVID-19-pandemie een groot effect he...
Anneloes van den Broek, Mirjam Kouijzer, Lars de Vroege
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Ik voel me vandaag meer een jongen
“Vandaag voel ik me meer een jongen, terwijl ik een meisje ben.” Mijn zevenjarige dochter analyseert haar gevoel vanaf de achterbank van de auto. Geïnspireerd door een filmpje van Klokhuis over wat gender is, heeft dit plotseling haar volle aandacht. Ze vertelt dat ze geboren is als meisje en zek...
Moniek Coorn
24 november 2021