Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-4
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo - 2023 / nr 2
Het dilemma van de orthopedagoog

In het huidige digitale tijdperk zijn er, meer dan ooit, verschillende manieren om contact te leggen. Dat merken we ook in ons werk. Waar cliënten een tijd geleden nog een drempel over moesten om contact te zoeken met een therapeut, is met een smartphone contact nu zo gelegd. Het gebruik van smar...

Nienke Veenhuizen
4 april 2023
tvo - 2023 / nr 1
Orthopedagogen kunnen veel betekenen voor genderdiverse jongeren

Dit artikel bespreekt cruciale aspecten die ten onrechte niet besproken worden in ‘Uitdagingen in de zorg voor kinderen en jongeren met genderdiversiteit’ (Vrouenraets et al., 2022a). Namelijk, de mogelijkheid dat behandeling met puberteitsremmers en cross-sekse hormonen zorgt voor een belemmerde...

Jilles Smids
7 februari 2023
tvo - 2023 / nr 1
Wat is je overkomen?
Gesprekken over trauma, veerkracht en herstel

Wat is je overkomen? Gesprekken over trauma, veerkracht en herstel. 

Bruce D. Perry & Oprah Winfrey

Spectrum, ISBN 978 900 0378 88 3

 

Florine Engelberts
7 februari 2023
tvo - 2022 / nr 5
Multidisciplinaire kinderpsychiatrische beoordeling van een jong kind

Diagnostiek op jonge leeftijd kent eigen uitdagingen, zeker als zich een verstoorde ontwikkeling voordoet met een combinatie aan kenmerken die overlap vertonen voor de ene of andere DSM-5-stoornis en onveilig-gedesorganiseerde gehechtheid. Aan de hand van een casus zullen we in dit artikel de div...

Marie-José van Hoof
17 november 2022
tvo - 2022 / nr 5
Validiteit van de Lijst Signalen Verstoorde Gehechtheid

Een belangrijke taak voor professionals die werken met jonge kinderen is het ondersteunen van gezonde relaties tussen ouders en kind. In deze studie is de validiteit van een korte screeningslijst voor verstoorde gehechtheidsrelaties onderzocht: Lijst Signalen Verstoorde Gehechtheid (LSVG).

Jennie Alberti, Hedwig van Bakel, Ruby Hall, Mariska Klein Velderman, Marianne de Wolff
17 november 2022
tvo - 2022 / nr 3
Nieuwe toepassingen van systeeminterventies

Onderzoek naar de vraag wat werkt bij ernstige gedragsproblemen van jongeren Ernstige gedragsproblemen van jongeren ontwikkelen zich in interactie tussen jongeren en de systemen om hen heen. Gezinsproblemen dragen bij aan de ontwikkeling en instandhouding van gedragsproblemen van jongeren. Daarom...

Annemarieke Blankenstein
30 mei 2022
tvo - 2021 / nr 2
De dynamische profielpiramide

Een hulpmiddel bij handelingsgerichte diagnostiek In mijn werk als leerlingbegeleider gebruik ik al enige jaren de dynamische profielpiramide als hulpmiddel. De piramide is een bestaand denkmodel, dat ik met een aantal collega’s ben gaan gebruiken vanuit de behoefte aan overzicht en samenhang. Me...

Linda Traudes
24 maart 2021
tvo - 2020 / nr 1
De WISC-V

De komst van de WISC-V-NL eind 2017 is een moment waar veel professionals lang op hebben gewacht. In Nederland wordt daarmee direct de overstap gemaakt van de WISC-III naar de WISC-V, aangezien de vierde editie niet in Nederland is uitgebracht. Een belangrijk doel bij het ondtwikkelen van de WISC...

Alissa Sikkenk
13 februari 2020
tvo - 2019 / nr 5
Digitalisering en de jeugd van tegenwoordig

Digitalisering maakt steeds meer mogelijk, zowel wat betreft behandelingen en zorgprocessen als het nog beter verzamelen van data en het analyseren en interpreteren van die data. In de jeugdzorg is het van groot belang het bewustzijn hierover te vergroten. Digitalisering heeft voordelen, maar bre...

Floortje Scheepers
2 december 2019
tvo - 2019 / nr 4
Transformeren volgens ouders

Sinds de transitie van de jeugdhulp zijn in de meeste gemeenten lokale wijkteams actief. Deze teams bestaan uit professionals met diverse expertise, die aan de hand van de transformatiedoelen uit de Jeugdwet op lokaal niveau gezinnen ondersteunen. Om tot duurzame verbetering van de jeugdhulp te k...

Sanne van den Driesschen, Eva Mulder, Laura Nooteboom, Robert Vermeiren, Chris Kuiper
5 september 2019
tvo - 2023 / nr 3
Adaptief leersysteem: hulp of hinder?

Vrijdagmorgen. Alle 23 leerlingen uit mijn groep 7/8 zitten op een zelfgekozen plek, klaar om aan het werk te gaan. Na een aantal minuten zie ik 16 van de 23 leerlingen op een laptop werken, zelfstandig aan hun eigen doelen. Geen verbinding met elkaar, alleen verbinding met het internet …

 

Dig...

Haitske de Visser
6 juni 2023
tvo - 2023 / nr 3
Beleidshervormingen in de jeugdzorg en het onderwijs: verbetering of herhaling van zetten?

Onderzoeker Sharon Stellaard heeft een confronterende boodschap: landelijke hervormingen van het beleid voor de jeugdzorg en het passend onderwijs hebben zelden het gewenste resultaat opgeleverd. In plaats daarvan worden oude fouten herhaald, stelt ze in haar boek Boemerangbeleid, dat gebaseerd i...

Winnifred Jelier
6 juni 2023
tvo - 2022 / nr 4
Steunend ouderschap bij genderdysforie

Met de toegenomen maatschappelijke aandacht voor genderdiversiteit komen er binnen de hulpverlening meer vragen over het vormgeven van ouderschap wanneer er sprake is van genderdysforie. Genderdysforie brengt verschillende uitdagingen met zich mee, niet alleen voor het kind zelf, maar ook voor de...

Inge van Balkom, Annemiek Landlust, Carlijn Nijhuis, Elianne Zijlstra
12 september 2022
tvo - 2022 / nr 1
Een Samen naar School-klas

Ieder kind heeft recht op onderwijs, ook kinderen voor wie het onderwijs niet toegankelijk is vanwege cognitieve en/of sociaal-emotionele beperkingen. Dit onderzoek heeft de effecten onderzocht van plaatsing van vier leerlingen met een verstandelijke beperking in een nieuwe Samen naar School-klas...

Mariëlle van Loenen, Mirjam Roemer, Ellen Verheul
31 januari 2022
tvo - 2020 / nr 4
Poortwachters in de dyslexiezorg

Het Waterlandmodel werkt De afgelopen jaren is het aantal verwijzingen voor behandeling van dyslexie sterk gestegen. Om de aantallen beheersbaar te houden wordt vaak een poortwachtersfunctie ingesteld. Helaas heeft deze in veel gevallen maar een zeer beperkte opdracht, namelijk niet meer dan het ...

Chruf van Kempen, Chris Struiksma
14 september 2020
tvo - 2019 / nr 1
De Deense Familieklas: een alternatief voor het zmok?
In beschouwingen over de inrichting van ons onderwijs wordt er weinig over onze landsgrenzen heen gekeken. Er wordt voor onderwijs waarmee in andere landen al jaren succes wordt geboekt weinig belangstelling getoond, bijvoorbeeld voor de negenjarige Scandinavische eenheidsschool of de zorg voor k...
Pieter Appelhof
17 oktober 2018
tvo - 2019 / nr 3
Verbinding onderwijs en jeugdhulp. Een pleidooi voor een systemisch-contextuele metavisie

Dit artikel houdt een pleidooi voor een systemisch-contextuele metavisie als kompas voor het werken en het interprofessioneel samenwerken in het brede jeugddomein: onderwijs en jeugdhulp. Dit pleidooi is gebaseerd op een onderzoek dat de auteurs hebben gedaan naar de behoeften in de samenwerking ...

Tanja van der Vinne, Els Bos-de Groot
17 oktober 2018
tvo - 2023 / nr 5
‘The Buck Stops Here’

Deze spreuk stond in een lijstje op het bureau in de oval office van de Amerikaanse president Harry S. Truman om hem eraan te herinneren dat hij de ultieme morele verantwoordelijkheid droeg voor de keuzes die hij maakte. ‘The buck stops here’ verwijst naar ‘buck passing’: een handeling waarbij ve...

Joeri Pacolet
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 4
Connectie

Deze zomer is het derde seizoen van de immens populaire serie ‘B&B Vol liefde’ gestart. In de pauze op het werk gaat het nergens anders over. Als we de kijkcijfers mogen geloven, wordt er veel gekeken en zoals het een goede serie betaamt, wordt er ook over gepraat in een podcast. Met ons gezin ga...

Moniek Coorn
4 oktober 2023
tvo - 2023 / nr 2
ChatGPT, Another Brick in the Wall?

We don't need no education / We don’t need no thought control / No dark sarcasm in the classroom / Teachers leave them kids alone …

 

Deze legendarische woorden uit Pink Floyds 'Another Brick in the Wall' herinneren aan autoritaire docenten die leerlingen niet voor zichzelf lieten denken. 

...
Joeri Pacolet
4 april 2023
tvo - 2023 / nr 1
Niet slapen zonder bobo

'Ga je verhuizen? Oh, dan kun je eens lekker dingen weggooien ...' Hoezo lekker? Ik wil helemaal geen dingen weggooien. Ik word er doodongelukkig van als ik er al aan denk. De weken voor en de dag van de verhuizing was ik haast paranoïde: als er maar niks weggegooid zou worden! Toen ik echter een...

Josien de Bie
7 februari 2023
tvo - 2023 / nr 1
Van het kastje naar de muur

Vlak na de zomervakantie hebben wij een afspraak met de kleuterjuf van onze jongste dochter. Al voor de zomer bespraken we dat ze goed mee kwam met de leerstof, maar ze wel extreem nagelbijt en soms erg afgeleid was. We zouden na de zomervakantie verder praten en ondertussen had ik vanuit eigen e...

Moniek Coorn
7 februari 2023
tvo - 2022 / nr 1
Versterk leerkracht én leerlingen om pesten te voorkomen

Pesten is een veelvoorkomend probleem in het basisonderwijs: maar liefst 1 op de 10 leerlingen werd in 2018 regelmatig gepest. Maar wat is pesten precies? Pestgedrag wordt vaak gedefinieerd als systematisch en intentioneel agressief gedrag tegenover iemand die zich niet goed kan verdedigen (Olweu...

Marloes van Verseveld
31 januari 2022
tvo - 2021 / nr 1
Beter in transitie met de BETERapp?

Een onderzoek naar de inzet van een app tijdens de transitie 18-/18+ De transitie naar volwassenheid is voor jongeren veelal een bijzondere, en soms ook belastende periode. Voor jongeren in een jeugdinstelling is deze periode extra belastend. Door de ‘harde knip’ bij 18 jaar verlaten de meeste jo...

Marieke Brouwer, Coleta van Dam, Erik Jansen, Karin Nijhof, Roy Otten, Ron Scholte, Joke Stoffelen
2 februari 2021
1...8910...15
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo