Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-5
TvO 2025-4
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo - 2018 / nr 07&08
Impact van scheiding op het jonge kind
Dit artikel verkent het verband tussen scheiding en psychosociaal functioneren en welbevinden van kinderen in groep 3 en 4 van de basisschool.
Paula van Dommelen, Mariska Klein Velderman, Fieke Pannebakker
16 oktober 2018
tvo - 2018 / nr 07&08
Metacognitie in relatie tot cognitieve functies en executieve functies
Onze cognitieve ontwikkeling kan in twee, elkaar niet wederzijdse uitsluitende, wederkerige onderdelen worden uitgesplitst: het vergaren van domeinspecifieke kennis enerzijds en het ontwikkelen van domeinalgemene kennis anderzijds. In dit artikel pleiten we ervoor om vaker, explicieter en bewuste...
Floor van Loo
16 oktober 2018
tvo - 2025 / nr 1
Verschillende perspectieven, gezamenlijk doel?

Allereerst willen we mevrouw Nauta en mevrouw Post hartelijk bedanken voor de respectvolle reactie die ze in het Tijdschrift voor Orthopedagogiek (nummer 2, 2024) hebben gegeven op ons artikel over hyperhoogbegaafden. Het is prettig dat er een reactie op ons stuk is gekomen. Ten eerste omdat dit ...

Annet ten Cate, Sven Mathijssen
4 februari 2025
tvo - 2025 / nr 1
Ja, maar hoe dan?

De manager vertelt in een teamvergadering over een op handen zijnde verandering in de organisatie die ook mijn team zal raken. Er gebeurt van alles in het team: collega’s gaan meer rechtop zitten, er wordt wat geknikt, maar al snel klinkt er gelach, weliswaar ietwat ongemakkelijk met allerlei vra...

Moniek Coorn
4 februari 2025
tvo - 2024 / nr 4
“Dan vraag je je ouders toch om een voorschot op de erfenis?”

Een kennis deed een poging tot behulpzaamheid toen ik in de financiële misère zat. Het was geen geslaagde poging. De opmerking was dan ook niet echt voor mij, maar meer voor haar. Ze vond financiële strubbelingen maar een naar idee. Als het mij kon overkomen, dan kon het haar ook overkomen. Maar,...

Josien de Bie
1 oktober 2024
tvo - 2024 / nr 4
Redactioneel

In deze editie verkennen we het thema armoede & kansengelijkheid. Het bestrijden van armoede is niet alleen een kwestie van financiële armoede, maar ook het creëren van gelijke kansen en het bevorderen van een inclusieve samenleving. Armoede kent vele oorzaken, waaronder werkloosheid, laagbetaald...

Janneke Haijer
1 oktober 2024
tvo - 2024 / nr 3
Mag ik bij jou?

In de oneindige zee van het menselijk bestaan zijn onze levens als golven die voortdurend in beweging zijn: soms kalm en sereen, soms wild en onvoorspelbaar. Trauma’s, de onvermijdelijke stormen in onze levens, kunnen worden gezien als stenen die in deze zee worden geworpen, waardoor rimpelingen ...

Marjolein Triest
25 juni 2024
tvo - 2024 / nr 3
Redactioneel

Uit steeds meer onderzoek komt naar voren dat het belangrijk is om trauma vroegtijdig te signaleren en te behandelen. Een trauma is een verwonding die niet alleen psychische maar ook lichamelijke sporen achterlaat (Van der Kolk, 2022). Het belang van het toepassen van effectieve methoden voor dia...

Janneke Haijer
25 juni 2024
tvo - 2023 / nr 4
What's in a name?

‘Joosein, it’s important that you understand, Joosein. That really, Joosein, there is nothing that the dean and I can do about this situation, Joosein.’

 

Ik zie hem nog zo voor me zitten, de vice-deputy onderdirecteur. Hij leunde ontspannen achterover in de zekerheid dat hiermee de kous af moe...

Josien de Bie
4 oktober 2023
tvo - 2021 / nr 4
De diagnose dyscalculie in het PO
De ene leerling met dyscalculie is de andere niet Tegen dyscalculie wordt vaak binair aangekeken: er is wel óf geen sprake van een rekenstoornis. Wat echter opvalt, is dat leerlingen variëren in hun reken-/wiskundevaardigheden en dus ook een eigen profiel van sterktes en zwaktes hebben wat bet...
Marije Huijsmans, Tijs Kleemans, Evelyn Kroesbergen
13 september 2021
tvo - 2021 / nr 2
Risicogedrag bij jongeren met ADHD

Biologische, cognitieve en sociale mechanismen Jongeren met ADHD vertonen veel risicogedrag, zoals middelenmisbruik, roekeloos gedrag in het verkeer, onveilige seks en crimineel gedrag. In promotieonderzoek is onderzocht waarom jongeren met ADHD meer risicogedrag vertonen dan hun leeftijdgenoten ...

Tycho Dekkers, Hilde Huizenga, Brenda Jansen, Arne Popma
24 maart 2021
tvo - 2020 / nr 4
Kenmerken van excellente lezers

Meer zelfvertrouwen en leesplezier Het aantal excellent lezende leerlingen is in Nederland al jaren opvallend klein en het lijkt erop dat er op dit moment potentieel onbenut blijft. In het huidige onderzoek is onderzocht door welke motivationele kenmerken de groep excellent lezende leerlingen zic...

Brenda van den Broek, Joyce Gubbels
14 september 2020
tvo - 2020 / nr 1
Mogelijkheden voor vroegtijdige herkenning van een taalontwikkelingsstoornis

Primaire taalontwikkelingsstoornissen (TOS) zijn relatief veelvoorkomend, maar worden vaak pas laat ontdekt, wat nadelig is voor het ontwikkelingsperspectief van het kind. In de beschreven studie is onderzocht hoe kinderen met TOS eerder zouden kunnen worden herkend aan de hand van gegevens uit d...

Babette Diepeveen
13 februari 2020
tvo - 2019 / nr 4
Uitbehandeld?

Epidemiologisch onderzoek laat zien dat adolescenten met antisociaal gedrag onderscheiden kunnen worden in twee groepen: een groep waarbij het antisociale gedrag zich beperkt tot de adolescentie en een groep waarbij dit gedrag zich al vanaf de kindertijd voordoet. Van de laatste groep wordt veron...

Sjoukje de Boer
5 september 2019
tvo - 2019 / nr 3
Initiatieven binnen passend onderwijs

Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 moeten scholen binnen het regulier onderwijs zo veel mogelijk leerlingen een passende plek bieden. Een voorbeeld van een initiatief dat is opgezet voor het VO, is de zogenoemde Transfer-/Trajectklas. Dit is een speciale klas op een reguliere...

Mariët van Raalte
12 juni 2019
tvo - 2024 / nr 4
‘Gewoon’ bespreekbaar maken!

Hoewel het percentage mensen dat onder de armoedegrens leeft, steeds meer daalt (4,4% in 2022 tegenover 6,3% in 2021)1 zijn het nog steeds veel mensen en dat heeft verstrekkende gevolgen. De Rijksoverheid heeft op haar site staan dat kinderen die opgroeien in armoede minder kans hebben op een goe...

Moniek Coorn
1 oktober 2024
tvo - 2024 / nr 2
De AI-paradox

Vorig jaar kom ik mega-enthousiast terug van een verjaardagsfeestje. Een van onze vrienden vertelt over ChatGPT en artificial intelligence (AI). Hij liet een opgeslagen chat zien en we waren samen verbaasd hoe goed je als het ware een gesprek kan opbouwen en verdiepen. Bij thuiskomst ligt mijn ma...

Moniek Coorn
16 april 2024
tvo - 2023 / nr 5
Keuzes

Met mijn meiden speel ik het spel Levensweg. Al voordat we starten, moet je kiezen: carrière of eerst naar de universiteit. De laatste maakt dat je in het spel meer geld kunt verdienen doordat je dan keus hebt uit carrières met een hoger salaris, zoals dokter, advocaat of accountant. Mijn oudste ...

Moniek Coorn
5 december 2023
tvo - 2023 / nr 3
Doen wat werkt?

Als professional worden wij opgeleid om vooral te doen wat werkt en evidenced-based te werken. Er wordt veel onderzoek gedaan naar protocollen en behandelvormen. Wanneer uit dit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er een positief effect is na het volgen van de therapie én het onderzoek is gerep...

Moniek Coorn
6 juni 2023
tvo - 2023 / nr 2
Aandacht voor online sociale interacties van jongeren en jongvolwassenen binnen de ggz
Een studie naar online zelfonthulling en kenmerken van borderline persoonlijkheidsstoornis

Nu jongeren steeds meer online communiceren, vormt online zelfonthulling een centraal aspect in de ontwikkeling van sociale relaties, een belangrijke ontwikkelingstaak in de adolescentie. Jongeren met kenmerken van een borderline persoonlijkheidsstoornis lopen mogelijk meer risico op de nadelige ...

Marike Deutz, Helen Vossen, Odilia Lacuelle, Christel Hessels
4 april 2023
tvo - 2023 / nr 2
Welke gezinsfactoren voorspellen problematisch socialemediagebruik onder adolescenten?
Regels, rolmodellen of de algemene sfeer thuis?

De gezinscontext speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van probleemgedrag onder adolescenten. Toch is er verrassend weinig bekend over de gezinscontext in relatie tot problematisch socialemediagebruik (PSMG). Binnen het Digital Family-project wordt gekeken naar de associatie tussen drie g...

Ina Koning, Suzanne Geurts, Regina van den Eijnden, Helen Vossen
4 april 2023
tvo - 2023 / nr 1
Orthopedagogen kunnen veel betekenen voor genderdiverse jongeren

Dit artikel bespreekt cruciale aspecten die ten onrechte niet besproken worden in ‘Uitdagingen in de zorg voor kinderen en jongeren met genderdiversiteit’ (Vrouenraets et al., 2022a). Namelijk, de mogelijkheid dat behandeling met puberteitsremmers en cross-sekse hormonen zorgt voor een belemmerde...

Jilles Smids
7 februari 2023
tvo - 2023 / nr 1
Wat is je overkomen?
Gesprekken over trauma, veerkracht en herstel

Wat is je overkomen? Gesprekken over trauma, veerkracht en herstel. 

Bruce D. Perry & Oprah Winfrey

Spectrum, ISBN 978 900 0378 88 3

 

Florine Engelberts
7 februari 2023
tvo - 2022 / nr 2
Inzet van ICT-hulpmiddelen bij leerproblemen

Kijk goed naar wat de verwachte opbrengst voor een jongere moet zijn Om jongeren met een zwakke leesvaardigheid te ondersteunen bij het leesproces, zijn verschillende ICT hulpmiddelen beschikbaar. Jongeren kunnen gebruikmaken van tekst-naar-spraakprogramma’s en software. Ze kunnen teksten beluist...

Femke Scheltinga
7 april 2022
1...789...16
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo