Meest gelezen
Het gebruik van technologie in de zorg kan bijdragen aan participatie, levensgemak, autonomie, positief zelfconcept en welzijn van mensen met een verstandelijke beperking. In dit artikel wordt vanuit verschillende wetenschappelijke studies een overzicht gegeven over de inzet van technologie in de...
In 1996, toen de eerste mobiele telefoons voor particulier gebruik beschikbaar kwamen, was er een reclame waarbij twee bellende mensen in een klein roeibootje zaten. Ze belden met elkaar op nog geen 1,5 meter afstand. De reclame sloot af met de pakkende slotzin “Ik voel een afstand”. Hadden de ma...
Mentaliseren is een belangrijke vaardigheid om jezelf en de ander beter te begrijpen. Het verwijst naar het vermogen van mensen om na te denken over hun eigen gedachten en gevoelens, en die van anderen. Bij mensen met een verstandelijke beperking kan het mentaliserend vermogen verstoord zijn en d...
Bij het zoeken naar een songtekst bij het thema 'trauma' zocht ik als eerste op woorden als pain, suffering en guilt. Na het lezen van meerdere songteksten werd ik even stil en vroeg ik mijzelf af waar het werkelijk om gaat bij trauma. Er kwamen woorden als troost, bescherming en hoop in mij op. ...
Een zorgcoördinator van een middelbare school neemt contact met je op en vertelt dat je cliënte van 16 jaar met diagnose ASS net heeft verteld dat ze zich erg somber voelt omdat ze zich een jongen voelt en het liefst van geslacht wil veranderen. De coördinator maakt zich erg veel zorgen omdat het...
De effectiviteit van STORM onder real-life omstandigheden Depressie onder jongeren is wereldwijd een zorgelijk probleem. Vroegtijdige signalering en onderkenning van de problematiek en het aanbieden van effectieve preventie is daarom belangrijk. Om depressiepreventie duurzaam aan te bieden werd S...
Kijk goed naar wat de verwachte opbrengst voor een jongere moet zijn Om jongeren met een zwakke leesvaardigheid te ondersteunen bij het leesproces, zijn verschillende ICT hulpmiddelen beschikbaar. Jongeren kunnen gebruikmaken van tekst-naar-spraakprogramma’s en software. Ze kunnen teksten beluist...
Mentoring is gebaseerd op het idee dat het sociale netwerk van een jongere uitgebreid en versterkt kan worden door een volwassene buiten het netwerk te koppelen aan die jongere. Door regelmatig met elkaar op te trekken kan de jongere groeien in verschillende ontwikkelingsdomeinen (Rhodes, 2005). ...
Een-op-eengesprekken met jeugdigen als focus van een trainingsprogramma We lijken het in Nederland liever kwijt dan rijk te zijn: het groepswonen binnen de residentiële jeugdhulp. Niet alleen is het een dure vorm van zorg, ook zijn er vragen over de mogelijke negatieve (bij)effecten van een verbl...
De relatie tussen empowerment van ouders en ontwikkeling van dagelijkse vaardigheden van kinderen met een lichamelijke beperking Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich door de interactie met hun omgeving. In die omgeving spelen hun ouders een cruciale rol. Voor ouders van kinderen met een beper...
Lockdownstress raakt kwetsbare pubers en ouders het hardst Een lockdown kan negatieve effecten hebben op gezinnen, maar zou de ouder-kindrelatie ook kunnen verbeteren. Of een lockdown positieve of negatieve gevolgen heeft, hangt mogelijk af van de hoeveelheid ervaren stress. Aan de hand van het l...
De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het onderwijs. Nog nooit zaten kinderen zo lang thuis, volgden ze onderwijs aan de keukentafel, veelal via een scherm, en kregen ouders een grote rol in het onderwijs. Voor sommige leerlingen was dit een succes; zij kregen zogezegd ‘vleugels’. Ande...
Naarmate de COVID-19-pandemie voortduurt en de blijvende mentale klachten ten gevolge van deze pandemie steeds duidelijker worden, blijkt het welzijn van jongeren in hoge mate negatief te worden beïnvloed. Het ervaren van diverse mentale klachten maakt dat de COVID-19-pandemie een groot effect he...