Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen

Artikelen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018 9&10
2018 7&8
TvO 2018 6
TvO 2018 5
TvO 2018 3&4
TvO 2018 11&12
TvO 2018 1&2
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder
tvo 2019 / nr 1
In 2020 separeervrij - Wat is de mening van GGZ-medewerkers?
Algemeen wordt aangenomen dat separeren niet bijdraagt aan het welzijn van patiënten. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in het terugdringen van het aantal separaties. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan wat de mening is van medewerkers van Fivoor met betrekking tot de haalbaarheid van het...
Iris Dijkhuizen , Jipke Kool, Arjen Neven
18 februari 2019
tvo 2019 / nr 1
Spelen met robots - Robots ter ondersteuning van interventies bij kinderen met een ernstige fysieke beperking
Dit artikel vat de resultaten samen van een promotieonderzoek naar de mogelijkheden van robots ter ondersteuning van spel voor kinderen met een ernstige fysieke beperking. Nieuwe technologie kan voor hen nieuwe spelmogelijkheden bieden, maar biedt ook kansen om aan specifieke therapeutische doele...
Renée van den Heuvel
18 februari 2019
tvo 2019 / nr 1
Psychische diversiteit op school - Maak het bespreekbaar
Dit artikel beschrijft een pilot gericht op het ontwikkelen van een schoolbrede aanpak tegen stigmatisering voor 10-14-jarigen. Het doel van de aanpak is begrip van en waardering voor psychische diversiteit binnen de schoolse setting bevorderen.
JaapJan Boer, Eline Kolijn
18 februari 2019
tvo 2019 / nr 1
Seksualiteit en mensen met een verstandelijke beperking - Een wetenschappelijke verkenning
Seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking is een wezenlijk thema. Mensen met een verstandelijke beperking hebben, net als alle mensen, seksuele rechten. Aandacht voor seksualiteit heeft een directe relatie met de kwaliteit van leven. In de begeleiding van mensen met een verstandeli...
Joke Stoffelen
18 februari 2019
tvo 2019 / nr 1
Schematherapeutisch werken in de JeugdzorgPlus - Veilig in verbinding
In de JeugdzorgPlus wordt behandeling geboden aan jongeren met complexe problematiek bij wie vrijwillige hulpverlening onvoldoende resultaat heeft gehad. Hoewel vaak aanvullende therapieën worden ingezet, brengen jongeren de meeste tijd door op de 24-uurs behandelgroep, waar jeugdzorgwerkers het ...
Marjolein van Wijk-Herbrink, Jean Paul de Rijk
18 februari 2019
tvo 2019 / nr 1
Hoe een opleiding over (hoog) begaafdheid bij leerlingen het denken en handelen van leerkrachten verandert
Hoog)begaafde leerlingen hebben behoefte aan uitdaging. In het huidige basisonderwijs in Vlaanderen wordt hier weinig doeltreffend op ingespeeld. Dit komt door een gebrek aan kennis over passend onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. De kennisoverdracht via de lerarenopleidingen schiet in deze te...
Tessa Kieboom, Kathleen Venderickx , Carla Vreys
18 februari 2019
tvo 2018 / nr 11&12
Van papier naar praktijk? Handelen bij vermoedens van kindermishandeling
Kindermishandeling heeft een leven lang impact. Vroeg en snel ingrijpen is daarom essentieel. Professionals krijgen een steeds grotere rol bij de aanpak van dit probleem. Om hen daarbij te ondersteunen zijn richtlijnen ontwikkeld. Dit promotieonderzoek onderzocht in hoeverre professionals, met na...
Annemieke Konijnendijk
13 november 2018
tvo 2018 / nr 11&12
Een gat tussen wetenschap en praktijk: Een explorerend onderzoek naar de wijze waarop behandelingen in de residentiële zorg worden vormgegeven
Ondanks pogingen om het aantal uithuisplaatsingen terug te dringen, is het aantal opnames in residentiële instellingen in Nederland hoog. Dit onderzoek bevat een analyse van de behandelingen van jeugdigen in residentiële instellingen. Bekende succesfactoren bij residentiële behandelingen zijn het...
Hilde Tempel , Charlotte Vissenberg
13 november 2018
tvo 2018 / nr 11&12
Meer dan registreren! Preventie van schoolverzuim en thuiszittende leerlingen vanuit SWPBS-aanpak
In het schooljaar 2016/2017 bezochten ruim 8.000 leerplichtige leerlingen geen school. De ambitie is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend onderwijs of zorgaanbod. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die een school heeft om een preventief beleid...
Trees Das, José Wichers-Bots
13 november 2018
tvo 2018 / nr 11&12
Videofeedback om de kwaliteit van interventies te verhogen: Leerzaam voor de hele organisatie
Professionals van School2Care (Altra), en van Julia (Spirit) namen in 2017 in hun organisatie deel aan een pilot met groepssupervisie aan de hand van beelden.
Leonieke Boendermaker, Marinus Spreen
13 november 2018
tvo 2018 / nr 11&12
De kwaliteit van online opvoedinformatie en de rol van de praktijkprofessional
Door het open karakter van het internet circuleert er veel desinformatie over opvoeding. Gedegen kwaliteitskaders voor professionele voorlichting ontbreken echter. In Nederland is een unieke werkwijze ontwikkeld, die gebaseerd is op de principes van evidence-based practice: door wetenschappelijke...
13 november 2018
tvo 2018 / nr 11&12
Hoop een huis geven
Plaatsing in een Gezinshuis-Plus is een alternatief voor plaatsing in de gesloten jeugdzorg. In jeugddorp De Glind staan inmiddels drie van deze huizen, die onderdak bieden aan jongeren met forse gedragsproblemen en complex trauma. Zij die het niet redden binnen het speciaal onderwijs gaan naar o...
Peer van der Helm, Anne Dekker, Esther Kooymans
13 november 2018
tvo 2018 / nr 9&10
Sociale steun na huiselijk geweld - Een pilot met de politie en het onderwijs
Sinds kort is een snelle informatie- uitwisseling tussen politie en school in Nederland mogelijk: wanneer de politie bij een gezin met kinderen is geweest vanwege huiselijk geweld, geeft zij vóór de volgende schooldag een signaal aan de school van de kinderen. Dit signaal bevat geen inhoudelijke ...
Edith Geurts, Tim Mulder
9 oktober 2018
tvo 2018 / nr 9&10
Zorg voor kwetsbare zwangere vrouwen en hun kinderen
Armoede en een verminderde kwaliteit van de leefomgeving hebben een negatieve, en vaak permanente, invloed op de ontwikkeling van kinderen, zowel tijdens de zwangerschap als gedurende hun verdere leven. Een opeenstapeling van sociaaleconomische risicofactoren en een barrière die wordt ervaren ric...
Marije van der Hulst, Hanneke de Graaf, Rianne Kok , Peter Prinzie
9 oktober 2018
tvo 2018 / nr 9&10
Naar de andere oever
Sinds 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. Hierdoor neemt de diversiteit in de klassen vaak toe en komt er een grotere druk dan voorheen te liggen op het vermogen van leraren tot samenwerken met collega’s, ouders en professionals uit andere instellingen, zoals de jeugdhulpverlening. Binnen...
Erica de BruÏne, Jantien Gerdes
15 oktober 2018
tvo 2018 / nr 9&10
Preventie en aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag
Grensoverschrijdend gedrag, waaronder seksueel misbruik en andere vormen van geweld, komt relatief vaak voor in onze samenleving. Het is van alle tijden en komt in alle lagen van de bevolking voor, zowel onder kinderen als onder jongeren en volwassenen. In dit artikel gaan we in op het belang van...
Kristin Janssens, Wendela Wentzel
15 oktober 2018
tvo 2018 / nr 9&10
Omgaan met dilemma's - Over de inzet van het strafrecht bij mensen met een LVB
Medewerkers in de zorg voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) worden met enige regelmaat geconfronteerd met delinquent gedrag door hun cliënten. De vraag hoe hiermee om te gaan, en met name de vraag wanneer het strafrecht hierbij te betrekken, leidt niet zelden tot dilemma’s.
Hendrien Kaal
9 oktober 2018
tvo 2018 / nr 7&8
Positive Behavior Support (PBS) in de wijk: Eerste praktijkervaringen in Rotterdam
Drie jaar geleden is in op dracht van de gemeente Rotterdam de ontwikkeling van Positive Behavior Support (PBS) IN DE WIJK van start gegaan in de Rotterdamse wijken Feijenoord, Crooswijk en Bloemhof. Deze aanpak van gedrag is gebaseerd op het wetenschappelijk onderbouwde School Wide Positive Supp...
Emilie van Leeuwen , Marlieke de Groot, Pien Koppers, Angelique Ruijs
13 november 2018
tvo 2018 / nr 7&8
Uitingen van veilige en onveilige gehechtheidsrelaties russen ouders en hun jonge kind (2 t/m 5 jaar) volgens betrokkenen uit de praktijk
Binnen de hulpverlening aan gezinnen met jonge kinderen (2 t/m 5 jaar) is gehechtheid een belangrijk thema. Vanwege gebrek aan kennis en bruikbare instrumenten is het soms moeilijk om de gehechtheidstheorie toe te passen in de hulpverlening. Het doel van de huidige studie was om inzicht te genere...
Marc Noom, Anouk Spruit, Renée Uittenbogaard, Lucia Willems
13 november 2018
tvo 2018 / nr 7&8
Kansongelijkheid: een microperspectief
De inspectie van het Onderwijs (2016; 2017) toont aan dat relatie tussen opleidingsniveau van ouders en de schoolloopbaan van hun kinderen sterker wordt. Het actieplan 'Gelijke kansen in het onderwijs' beschrijft dat de Nederlandse overheid streeft naar: 'onderwijs waarin álle leerlingen en stude...
Ilonka van der Sommen , Linda van den Bergh
13 november 2018
1...567
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerKlachtenregelingNieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo