Artikelen
Van diagnosticeren en behandelen naar voorspellen en stimuleren Een autismespectrumstoornis (ASS) wordt bij kinderen in Nederland vaak pas vastgesteld in hun kleutertijd, of nog later. Onderzoek toont echter aan dat vroege behandeling op langere termijn winst kan opleveren. Om betrouwbaar te kunn...
Het Waterlandmodel werkt De afgelopen jaren is het aantal verwijzingen voor behandeling van dyslexie sterk gestegen. Om de aantallen beheersbaar te houden wordt vaak een poortwachtersfunctie ingesteld. Helaas heeft deze in veel gevallen maar een zeer beperkte opdracht, namelijk niet meer dan het ...
Het belang van wederkerigheid Informele netwerken, waar familieleden vaak een grote rol in vervullen, zijn steeds belangrijker geworden in de ondersteuning van mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Binnen dit onderzoek werden de ervaringen van mensen met een licht verstandelijke beperk...
Wat nu, na twee grote onderzoeken naar (seksueel) geweld on de jeugdzorg? In dit artikel wordt ingegaan op twee rapporten over (seksueel) geweld in de jeugdzorg. De aanpak van de commissie- Samson en commissie-De Winter wordt kort uiteengezet, evenals de analyses en aanbevelingen. Kinderen waren ...
Een methodiek om professioneel handelen te onderzoeken Er wordt steeds meer belang gehecht aan een professionele attitude en het verantwoorden van de keuzes die gemaakt worden ten aanzien van het inzetten van methoden en technieken en vaardigheden. Professionalisering is immers een continu en dyn...
Meer zelfvertrouwen en leesplezier Het aantal excellent lezende leerlingen is in Nederland al jaren opvallend klein en het lijkt erop dat er op dit moment potentieel onbenut blijft. In het huidige onderzoek is onderzocht door welke motivationele kenmerken de groep excellent lezende leerlingen zic...
Focus op taalvaardigheid, niet op taalachtergrond Begrijpend lezen is een complexe vaardigheid en er bestaan grote individuele verschillen tussen kinderen. Sommige kinderen komen gemakkelijk tot goed begrip van een tekst, terwijl anderen daar veel moeite mee hebben. Begrijpend lezen kan vooral la...
Een pilot gericht op de narratieve benadering in een JJI Uit onderzoek blijkt dat jongeren zowel tijdens als na hun verblijf in een justitiële jeugdinrichting (JJI) ervaren dat medewerkers hen niet echt kennen. Dit terwijl het ervaren van verbinding in de werkrelatie van groot belang is. Een narr...
Op weg naar maatwerk bij pesten Pesten is een probleem dat voor sommige slachtoffers tot langdurige problemen leidt. Hoewel blijkt dat een aantal antipestinterventies effectief is, is het de vraag of ze voor álle slachtoffers helpen. Welke jeugdigen blijven chronisch gepest worden en welke maatre...
Meer inzicht in een complexe stoornis Agressie bij kinderen gaat gepaard met negatieve uitkomsten voor het kind zelf en de omgeving. Het is dan ook belangrijk om het te voorkomen of effectief te behandelen. Met het onderzoek beschreven in dit artikel hebben we getracht meer inzicht te verkrijgen ...
De betekenis van neurobiologie en genetica van antisociaal gedrag bij jeugdigen vanuit het perspectief van professionals in justitiële en gesloten jeugdzorg Neurobiologisch onderzoek heeft in de afgelopen decennia veel inzichten opgeleverd in de oorsprong van antisociaal gedrag (ASB). Er lijkt ec...
Het perspectief van de cliënt en begeleiders Grensoverschrijdend gedrag, zoals agressie, zelfbeschadigend en seksueel ongepast gedrag, komt vaker voor bij mensen met een verstandelijke beperking dan bij mensen zonder verstandelijke beperking. Het kan ernstige gevolgen hebben, zowel voor de persoo...
Het overgrote deel van de alcoholpreventie gericht op jongeren in Nederland is universeel, dat wil zeggen gericht op alle jongeren. Daarbij wordt te weinig rekening gehouden met jongeren die kwetsbaar zijn voor alcoholmisbruik en -verslaving. Dit artikel beschrijft de resultaten van het onderzoek...
De kleutertoetsen van Cito zijn de afgelopen jaren veelvuldig in het nieuws geweest. De toetsen zouden niet betrouwbaar genoeg zijn om taal- en/of rekenproblemen vast te stellen bij kleuters. In 2013 zijn we gestart met een uitgebreid onderzoek naar de bruikbaarheid van deze toetsen voor het sign...
Institutionele agressie – agressie van jongeren binnen een gesloten jeugdzorginstelling – is een veelvoorkomend probleem met ernstige gevolgen voor de betrokken jongeren, hun groepsgenoten en behandelaars. In de literatuur is tot op heden voornamelijk aandacht geweest voor individuele factoren di...
Dat één op de vijf kinderen per jaar te horen krijgen dat hun ouders gaan scheiden en dat zij en hun ouders goede voorlichting, extra aandacht en hulp nodig hebben, daar is iedereen het wel over eens. Lastiger is de aandacht voor de 10 tot 15% van de scheidingen die zo problematisch zijn dat kind...
Binnen de jeugdgezondheidszorg (JGZ) stijgt de vraag naar digitale zorg en hulpverlening (eHealth). Een voorbeeld hiervan is blended care, wat verwijst naar een combinatie van online en offline behandelingen en contacten. Na beperkte resultaten in het gebruik van blended care-modules rondom exces...
Wachttijden in de zorg zijn vaak erg lang, ook wanneer er een urgente en ernstige zorgvraag ligt. Waar de focus meestal ligt op het verkorten van de wachtlijsten zelf, lijkt dit vooralsnog weinig effect te hebben. Tegelijkertijd wordt er zelden stilgestaan bij de mogelijkheden om de ervaren wacht...
Primaire taalontwikkelingsstoornissen (TOS) zijn relatief veelvoorkomend, maar worden vaak pas laat ontdekt, wat nadelig is voor het ontwikkelingsperspectief van het kind. In de beschreven studie is onderzocht hoe kinderen met TOS eerder zouden kunnen worden herkend aan de hand van gegevens uit d...
Jongeren met ernstige gedrags- of psychiatrische problemen die niet thuis of in een pleeggezin kunnen wonen, worden in residentiële jeugdzorginstellingen geplaatst. Maar bepaalde aspecten van deze residentiële (forensische) jeugdzorginstellingen bedreigen effectiviteit van de behandeling die ze d...
Organisaties zoals Samen-Veilig, bieden trainingen aan voor professionals werkzaam in de kinderopvang, peutercentra, scholen en andere settingen, om het signaleren van kindermishandeling en het voeren van gesprekken met ouders of verzorgers te verbeteren. Voor zover bekend, zijn deze trainingen n...
In Nederland bevindt zich een grote groep jongeren en jongvolwassenen zonder nationaliteit. Zij zijn Nederlands, groeien hier op, maar mogen niet (of slechts gedeeltelijk) naar school, ze mogen niet werken en niet op andere manieren bijdragen aan de maatschappij. Zij worden in een kwetsbare en af...
Voor jongeren kan het prettig zijn om ondersteuning te krijgen van iemand die vergelijkbare gebeurtenissen heeft meegemaakt. De afgelopen jaren worden in dat kader steeds vaker ervaringsdeskundigen ingezet. Deze groei kent vooralsnog geen stop, wat vooral te verklaren is doordat ervaringskennis, ...