Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen

Artikelen

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2019 / nr 3
Minder kinderen gepest op ervaren kanjerscholen

Kanjertraining heeft tot doel het welbevinden en de sociale veiligheid van kinderen en jongeren te vergroten en sociale problemen zoals pesten, uitsluiting en depressie te voorkomen of te verminderen. De training wordt in het onderwijs klassikaal gegeven en in een klinische setting aan kinderen d...

Lilian Vliek
12 juni 2019
tvo 2019 / nr 3
Initiatieven binnen passend onderwijs

Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 moeten scholen binnen het regulier onderwijs zo veel mogelijk leerlingen een passende plek bieden. Een voorbeeld van een initiatief dat is opgezet voor het VO, is de zogenoemde Transfer-/Trajectklas. Dit is een speciale klas op een reguliere...

Mariët van Raalte
12 juni 2019
tvo 2019 / nr 3
Stressbeleving bij pedagogisch medewerkers

Pedagogisch medewerkers in orthopedagogische behandelcentra worden geconfronteerd met complexe hulpvragen van jongeren en hun ouders in een snel veranderend werkveld. Deze werkcontext kan leiden tot stress, wat een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van zorg voor de jongeren. In het huidige ...

Mariët van der Molen , Gerard Kocken, Bram Orobio de Castra
12 juni 2019
tvo 2019 / nr 3
In gesprek met en over het werk van Gadamer

Een zoektocht naar het nemen van pedagogische verantwoordelijkheid vanuit ecologisch perspectief

Jan de Bekker, Cees Grol
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 3
Ecologische pedagogiek vanuit een paradigma III-perspectief
Hans Jansen
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 3
Verbinding onderwijs en jeugdhulp. Een pleidooi voor een systemisch-contextuele metavisie

Dit artikel houdt een pleidooi voor een systemisch-contextuele metavisie als kompas voor het werken en het interprofessioneel samenwerken in het brede jeugddomein: onderwijs en jeugdhulp. Dit pleidooi is gebaseerd op een onderzoek dat de auteurs hebben gedaan naar de behoeften in de samenwerking ...

Tanja van der Vinne, Els Bos-de Groot
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 3
Brief aan mijn kleinkind
Maarten Spaander
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 2
Twintig jaar hulpaanbod voor meisjes die slachtoffer zijn van loverboys

Asja was de eerste opvangvoorziening in Nederland voor meisjes die het slachtoffer zijn – of dreigen te worden – van een loverboy. Dit multimodale zorgprogramma is ontwikkeld door Fier, een expertise- en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties. In 1999 startte Asja m...

Anke van Dijke, Linda Terpstra
15 april 2019
tvo 2019 / nr 1
Spelen met robots - Robots ter ondersteuning van interventies bij kinderen met een ernstige fysieke beperking

Dit artikel vat de resultaten samen van een promotieonderzoek naar de mogelijkheden van robots ter ondersteuning van spel voor kinderen met een ernstige fysieke beperking. Nieuwe technologie kan voor hen nieuwe spelmogelijkheden bieden, maar biedt ook kansen om aan specifieke therapeutische doele...

Renée van den Heuvel
18 februari 2019
tvo 2019 / nr 1
Psychische diversiteit op school - Maak het bespreekbaar

Dit artikel beschrijft een pilot gericht op het ontwikkelen van een schoolbrede aanpak tegen stigmatisering voor 10-14-jarigen. Het doel van de aanpak is begrip van en waardering voor psychische diversiteit binnen de schoolse setting bevorderen.

JaapJan Boer, Eline Kolijn
18 februari 2019
tvo 2019 / nr 1
Hoe een opleiding over (hoog) begaafdheid bij leerlingen het denken en handelen van leerkrachten verandert

Hoog)begaafde leerlingen hebben behoefte aan uitdaging. In het huidige basisonderwijs in Vlaanderen wordt hier weinig doeltreffend op ingespeeld. Dit komt door een gebrek aan kennis over passend onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. De kennisoverdracht via de lerarenopleidingen schiet in deze te...

Tessa Kieboom, Kathleen Venderickx , Carla Vreys
18 februari 2019
tvo 2019 / nr 1
Inzicht in tekstbegrip: een dynamisch perspectief
Binnen het kerncurriculum van het basisonderwijs is de leerlijn voor leesvaardigheid een van de belangrijkste pijlers, maar in de praktijk blijkt het vaak behoorlijk lastig om leesleertrajecten af te stemmen op het niveau van leerlingen. Dat komt onder meer doordat resultaten op leestoetsen soms ...
Marije den Ouden, Maartje Hilte, Jos Keuning
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
De Deense Familieklas: een alternatief voor het zmok?
In beschouwingen over de inrichting van ons onderwijs wordt er weinig over onze landsgrenzen heen gekeken. Er wordt voor onderwijs waarmee in andere landen al jaren succes wordt geboekt weinig belangstelling getoond, bijvoorbeeld voor de negenjarige Scandinavische eenheidsschool of de zorg voor k...
Pieter Appelhof
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten. Een beschrijving en de uitkomsten van een professionaliseringstraject met School Wide Positive Behavior Support binnen vso-cluster-4
Cathy van Tuijl, Thyrza Hylkema
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Leefklimaat bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen uit het Midden-Oosten
Wereldwijd zijn er veel jongeren onder 18 jaar op de vlucht voor oorlog en de gevolgen daarvan. Veel van deze jongeren zijn zonder begeleiding van hun ouders of een naaste. In Nederland worden deze jongeren opgevangen in speciale inrichtingen voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV). H...
Peer van der Helm, Evelyn Heynen, Alice Tonnaer, Karlijn Wassen
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Taaldiagnose-ondersteunende methoden bij Turks- Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse kleuters
In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek betreffende de Nederlandse taalvaardigheid van Turks-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse kinderen van 4;0 - 7;0 jaar. De onderzochte kinderen kwamen uit twee populaties: kinderen uit het regulier basisonderwijs (n=541) en kinderen met de dia...
Peter Dekker, Liesbeth Schlichting
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 09&10
Sociale steun na huiselijk geweld - Een pilot met de politie en het onderwijs

Sinds kort is een snelle informatie- uitwisseling tussen politie en school in Nederland mogelijk: wanneer de politie bij een gezin met kinderen is geweest vanwege huiselijk geweld, geeft zij vóór de volgende schooldag een signaal aan de school van de kinderen. Dit signaal bevat geen inhoudelijke ...

Edith Geurts, Tim Mulder
9 oktober 2018
tvo 2018 / nr 09&10
Naar de andere oever

Sinds 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. Hierdoor neemt de diversiteit in de klassen vaak toe en komt er een grotere druk dan voorheen te liggen op het vermogen van leraren tot samenwerken met collega’s, ouders en professionals uit andere instellingen, zoals de jeugdhulpverlening. Binnen...

Erica de BruÏne, Jantien Gerdes
15 oktober 2018
tvo 2018 / nr 09&10
Met COCP in de klas doen alle kinderen mee

In het (speciaal) onderwijs komen steeds meer leerlingen met complexe communicatieproblemen (complex communicative needs in de Engelstalige literatuur, CCN). Deze kinderen doen vaak niet of nauwelijks mee aan kringgesprekken en andere groepsactiviteiten. Aan de hand van de dvd met instructieboekj...

Elise Brinkman, Margriet Heim , Vera Jonker , Annemiek Veen
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 09&10
Vooruitgang in lezen en spellen bij kinderen met dyslexie tijdens behandeling met Fonoco

Deze studie betrof het effect van de psycholinguïstische dyslexiebehandelmethode Fonoco, gericht op cognitieve vaardigheden die direct onderliggend zijn aan lezen en spellen, te weten (1) fonologisch bewustzijn, (2) kennis van foneem-grafeemkoppelingen en (3) snel alfanumeriek benoemen (van lette...

Maartje van der Zandt, Marjolijn van Weerdenburg, Fons van Waterschoot, Anne Arntz
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 07&08
Metacognitie in relatie tot cognitieve functies en executieve functies
Onze cognitieve ontwikkeling kan in twee, elkaar niet wederzijdse uitsluitende, wederkerige onderdelen worden uitgesplitst: het vergaren van domeinspecifieke kennis enerzijds en het ontwikkelen van domeinalgemene kennis anderzijds. In dit artikel pleiten we ervoor om vaker, explicieter en bewuste...
Floor van Loo
16 oktober 2018
tvo 2018 / nr 05
Meer dan registreren! Preventie van schoolverzuim en thuiszittende leerlingen vanuit SWPBS-aanpak

In het schooljaar 2016/2017 bezochten ruim 8.000 leerplichtige leerlingen geen school. De ambitie is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend onderwijs of zorgaanbod. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die een school heeft om een preventief beleid...

Trees Das, José Wichers-Bots
13 november 2018
tvo 2018 / nr 05
Videofeedback om de kwaliteit van interventies te verhogen: Leerzaam voor de hele organisatie

Professionals van School2Care (Altra), en van Julia (Spirit) namen in 2017 in hun organisatie deel aan een pilot met groepssupervisie aan de hand van beelden.

Leonieke Boendermaker, Marinus Spreen
13 november 2018
tvo 2018 / nr 05
Hoop een huis geven

Plaatsing in een Gezinshuis-Plus is een alternatief voor plaatsing in de gesloten jeugdzorg. In jeugddorp De Glind staan inmiddels drie van deze huizen, die onderdak bieden aan jongeren met forse gedragsproblemen en complex trauma. Zij die het niet redden binnen het speciaal onderwijs gaan naar o...

Peer van der Helm, Anne Dekker, Esther Kooymans
13 november 2018
123
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo