Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Laatste editie

Laatste editie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2022 / nr 5
Autisme, genderdiversiteit en genderdysforie

Genderdiversiteit en genderdysforie komen vaker voor bij mensen met autisme dan bij mensen zonder autisme. Hoewel dit een minderheid van de jongeren en volwassenen met autisme betreft, kan een vraag over genderidentiteit of de ervaring dat de eigen genderidentiteit niet overeenkomt met het toegew...

Jeroen Dewinter, Sascha Klomp, Anna van der Miesen
17 november 2022
tvo 2022 / nr 5
Column - Overleven op een onbewoond eiland
Geachte lezers, ik wil u graag uitnodigen voor een gedachte-experiment. Ik vermoed dat een aantal van u kinderen heeft. Zoals u wellicht weet, zijn ouders meestal lovend en prijzend ten aanzien van hun eigen kinderen, maar stelt u zich eens het scenario voor waarin uw kinderen zonder u stranden o...
Joeri Pacolet
17 november 2022
tvo 2022 / nr 5
Boekrecensie - Schildpadden tot in het oneindige
Recent las ik op advies van een collega het boek Schildpadden tot in het oneindige (2017) van John Green. Het boek vertelt het verhaal van Aza Holmes, een meisje dat worstelt met een angst- en dwangstoornis. In het indrukwekkende verhaal komt naar voren hoe zij vastzit in de verstikkende spiraal ...
Florine Engelberts
17 november 2022
tvo 2022 / nr 4
Dubbelzinnig verlies bij ouders van transgenderkinderen

Wanneer ouders tot de realisatie komen dat de genderidentiteit van hun kind niet overeenkomt met het daadwerkelijke gender, kunnen gevoelens van dubbelzinnig verlies ontstaan. Dubbelzinnig verlies wordt omschreven als het niet weten of het kind aanwezig of afwezig is; het kind is in leven maar ou...

Arjan E.R. Bos, Mark Alexander Hommes, Kelsey Nijssen, Eva-Marijn Stegemann
12 september 2022
tvo 2022 / nr 4
Column: Maar de biologie dan?
Trouwe lezers van Tijdschrift voor Orthopedagogiek herinneren zich misschien wel mijn column over Dick Swaab (‘Kom van Dick Swaab af’, TvO 3- 2020). Daarin bracht ik al onder de aandacht dat de maatschappelijke nadruk op een binair gender schadelijk kan zijn voor het wetenschappelijk én het maats...
Josien de Bie
12 september 2022
tvo 2022 / nr 4
Interview: Genderdiversiteit bij jongeren: meer dan een medisch verhaal
Het onderzoeksveld rond genderdiversiteit bij jongeren is volop in beweging. Psychiater en onderzoeker Annelou de Vries verveelt zich geen dag. ‘Onderzoekers hebben nog allerlei vragen, maar we weten al veel meer dan twintig jaar geleden.’
12 september 2022
tvo 2022 / nr 4
Column: De regie terug
Een van de voordelen van te zijn geboren in hetzelfde jaar als de NVO is dat je al veel ontwikkelingen in het vak van binnenuit hebt kunnen volgen. Als in 1988 afgestudeerde klinisch en orthopedagoog (Leiden) heb ik vele plannen, beleidsrondes en veranderingen meegemaakt, ontwikkeld en gevolgd. T...
Inge Vollaard
12 september 2022
tvo 2022 / nr 4
Uitdagingen in de zorg voor kinderen en jongeren met genderdiversiteit

Genderdiversiteit bij kinderen en jongeren is steeds meer zichtbaar in de maatschappij. Ook het aantal aanmeldingen bij gespecialiseerde jeugdgenderteams is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dit brengt de vraag naar de voorgrond wat de meest passende zorg voor deze kinderen en jongeren is.

Irma Hein, Annelou de Vries, Martine de Vries, Lieke Vrouenraets
12 september 2022
tvo 2022 / nr 4
Steunend ouderschap bij genderdysforie

Met de toegenomen maatschappelijke aandacht voor genderdiversiteit komen er binnen de hulpverlening meer vragen over het vormgeven van ouderschap wanneer er sprake is van genderdysforie. Genderdysforie brengt verschillende uitdagingen met zich mee, niet alleen voor het kind zelf, maar ook voor de...

Inge van Balkom, Annemiek Landlust, Carlijn Nijhuis, Elianne Zijlstra
12 september 2022
tvo 2022 / nr 4
Column: Genderdivers op de camping?
Het schooljaar is ten einde en het is tijd voor een welverdiende vakantie. Na hard doorbuffelen de laatste weken met zowel het werken binnen de GGZ als het verzorgen van lesdagen binnen het postacademisch onderwijs, ben ik hier echt aan toe. Ook de rest van mijn gezin telde de laatste schooldagen...
Moniek Coorn
12 september 2022
tvo 2022 / nr 4
Het dilemma van de orthopedagoog

Een zorgcoördinator van een middelbare school neemt contact met je op en vertelt dat je cliënte van 16 jaar met diagnose ASS net heeft verteld dat ze zich erg somber voelt omdat ze zich een jongen voelt en het liefst van geslacht wil veranderen. De coördinator maakt zich erg veel zorgen omdat het...

Birgit Jaarsma-Mollers
12 september 2022
tvo 2022 / nr 4
Boekrecensie: Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin
De telefoon gaat. Geheel onverwacht krijgt moeder een gebiedsmanager aan de lijn van een zorgpartner uit de zorgketen met ‘dwang’: ‘Ik bel u nadat ik uw mail las, ik heb uw zaak door de jaren heen op een afstand gevolgd en wil u laten weten dat u en uw kinderen mij bijgebleven zijn.’ Een stilte v...
Marjolein Triest
12 september 2022
tvo 2022 / nr 3
Op zoek naar jezelf in een wereld vol anderen

Tijdens de adolescentie leren jongeren zichzelf steeds beter kennen. Ze leren welke eigenschappen bij hen passen, wat ze leuk en belangrijk vinden. Dat helpt hen om doelen te stellen en na te streven in hun leven. Hoe komt het zelfbeeld van jongeren tot stand en wat is daarin de rol van anderen? ...

Renske van der Cruijssen
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Interview: Trauma bij kinderen met autisme: als je er niet naar vraagt, zie je het niet
Kinderen met autisme gaan vaker getraumatiseerd door het leven dan we denken: hun trauma wordt niet altijd gezien. ‘Bij kinderen met autisme wordt te vaak gedacht: het zal wel door hun autisme komen’, aldus onderzoeker en psychotraumatherapeut Liesbeth Mevissen.
Winnifred Jelier, Liesbeth Mevissen
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Column: Feedback geven
“Ah! Er staat: ‘Kijk hier nog even naar’!” Tijdens mijn master was het een sport om te kijken wie het best het commentaar in de kantlijn kon ontcijferen. De hanenpoten van de prof waren een dubbele uitdaging. Eenmaal ontcijferd moesten ze nog geïnterpreteerd worden. En wat moet je dan met ‘Kijk h...
Josien de Bie
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Werken aan de werkrelatie

Een gezinsgerichte kijk op de alliantie in de ambulante gezinsbehandeling Werken aan sterke werkrelaties: het kan een complexe maar belangrijke taak zijn binnen ambulante gezinsbehandeling. Toch is daar nog maar weinig onderzoek naar gedaan in deze meest ingezette vorm van jeugdhulp

Marianne Welmers- van de Poll
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Stress in de kinderopvang

Kinderopvang in kinderdagverblijven is een populaire vorm van opvang buitenshuis voor werkende gezinnen met jonge kinderen, ook in Nederland. Verschillende empirische studies hebben laten zien dat kinderen gemiddeld meer stress ervaren op het kinderdagverblijf dan thuis.

Sanne de Vet
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Column: Het is de toon die de muziek maakt
Iedereen kent het spreekwoord wel: het is de toon die de muziek maakt. Zeker in ons werk als therapeut is dit vaak waar we over in gesprek zijn met ouders, leerkrachten of andere betrokkenen. Wij zijn ons hier dus sterk bewust van. Toch verbaas ik me er weer over als ik zie hoe dit écht werkt.
Moniek Coorn
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Nieuwe toepassingen van systeeminterventies

Onderzoek naar de vraag wat werkt bij ernstige gedragsproblemen van jongeren Ernstige gedragsproblemen van jongeren ontwikkelen zich in interactie tussen jongeren en de systemen om hen heen. Gezinsproblemen dragen bij aan de ontwikkeling en instandhouding van gedragsproblemen van jongeren. Daarom...

Annemarieke Blankenstein
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Boekrecensie: Berekend!
In 2010 verscheen Geregeld! Een methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen van onder anderen Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff . Nu, elf jaar later, hebben beide auteurs zich toegelegd op een omvangrijk naslagwerk waar voor het eerst zowel diagnostiek, onde...
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 2
STORM: Duurzame Depressiepreventie voor Jongeren

De effectiviteit van STORM onder real-life omstandigheden Depressie onder jongeren is wereldwijd een zorgelijk probleem. Vroegtijdige signalering en onderkenning van de problematiek en het aanbieden van effectieve preventie is daarom belangrijk. Om depressiepreventie duurzaam aan te bieden werd S...

Daan Creemers, Rutger Engels, Kim van Ettekoven, Karlijn Heesen, Sanne Rasing, Ron Scholte, Ad Vermulst
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
'Bestempel jongeren niet als de verloren generatie'
Tijdens de coronacrisis hebben meer jongeren te maken met psychische klachten, vertelt Marloes Kleinjan, hoogleraar Youth Mental Health Promotion aan de Universiteit Utrecht en hoofd van het programma Jeugd bij het Trimbos-instituut. ‘Daar moeten we serieus mee omgaan, maar vergeet niet dat jonge...
Winnifred Jelier, Marloes Kleinjan
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
Muziektherapie bij depressie en depressieve symptomen

De effectiviteit en toepassing van emotieregulerende improvisatorische muziektherapie Veel jongeren krijgen te maken met een depressie of depressieve klachten. Depressieve klachten kunnen aangewakkerd worden door problemen met het reguleren van emoties. Muziektherapie maakt gebruik van muziek om ...

Sonja Aalbers
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
Inzet van ICT-hulpmiddelen bij leerproblemen

Kijk goed naar wat de verwachte opbrengst voor een jongere moet zijn Om jongeren met een zwakke leesvaardigheid te ondersteunen bij het leesproces, zijn verschillende ICT hulpmiddelen beschikbaar. Jongeren kunnen gebruikmaken van tekst-naar-spraakprogramma’s en software. Ze kunnen teksten beluist...

Femke Scheltinga
7 april 2022
1...789...15
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo