Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Laatste editie

Laatste editie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2023 / nr 4
Film als Ondersteunde Communicatie (FaOC)
Mogelijkheden van zelfgemaakte films voor onderwijs aan leerlingen met lichamelijke of meervoudige beperkingen

Kinderen en jongeren met een lichamelijke of meervoudige beperking die niet of onvoldoende verstaanbaar kunnen spreken, hebben baat bij ondersteunde communicatie (OC). Om praktische redenen en door onbekendheid met de mogelijkheden van OC hebben zij hier echter niet altijd toegang toe. De effecti...

Mascha Legel, Stijn Deckers
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 4
Danstherapie

Danstherapie is een verkenning van het werkveld van de dans- en bewegingstherapie. Het boek put uit ervaring van dans- en bewegingstherapeuten, maar refereert ook aan theorieën die de interventies binnen de dans- en bewegingstherapie onderschrijven. Het boek wordt opgedragen aan iedereen die meer...

Florine Engelberts
4 oktober 2023
tvo 2023 / nr 3
Redactioneel

Als moeder heb ik mij vanaf de geboorte van mijn kinderen nog nooit afgevraagd wat de best onderzochte manier is van opvoeden. Vanaf de geboorte van mijn zoon, die inmiddels 19 jaar is, voel ik mij moeder en ga ik op mijn gevoel af. Twijfels over hoe opvoeden moet, heb ik niet. Hiermee bedoel ik ...

Janneke Haijer
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Op naar (nóg) betere schoolinterventies
Interview met Esther Mertens

Voor sociaal-emotionele ontwikkeling bestaan talrijke schoolinterventies, van uitgebreide antipestprogramma’s tot korte trainingen om de weerbaarheid van leerlingen te versterken. Onderzoeker Esther Mertens keek in een metastudie hoe deze interventies onderzocht zijn en welke onderdelen er mogeli...

Winnifred Jelier
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
"We doen het al jaren zo en het gaat altijd goed"

Voor haar sollicitatie moest M aantonen dat ze minstens vijf jaar werkervaring had en gedegen wetenschappelijk onderwijs had genoten. De dierenartsenpraktijk die haar aannam, weigert nu echter gebruik te maken van die kennis en ervaring. “Want we doen het al jaren zo.” Ziedaar het eeuwige spannin...

Josien de Bie
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
‘Goed dat ik het zie!’

Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben een groter risico op lage zelfwaardering. Zij ontwikkelen minder veerkracht om met levensproblematiek om te gaan en lopen meer kans op problemen met zelfbeheersing, stress en problematisch gedrag. De methodiek van het vat van zelfwaarderi...

Welmoed Visser-Korevaar, Gertjan van Zessen
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Doen wat werkt?

Als professional worden wij opgeleid om vooral te doen wat werkt en evidenced-based te werken. Er wordt veel onderzoek gedaan naar protocollen en behandelvormen. Wanneer uit dit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er een positief effect is na het volgen van de therapie én het onderzoek is gerep...

Moniek Coorn
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Het dilemma van de orthopedagoog

Binnen de kind- en jeugdhulpverlening komt het geregeld voor dat cliënten aan meerdere stoornissen tegelijkertijd lijden (Prinsen et al., 2008). Ook bij volwassenen met een stoornis zien we in 42 procent van de gevallen comorbiditeit (Ten Have et al., 2022). Er zijn steeds meer aanwijzingen dat a...

Meike Brinks, Monique Samsen
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Als denken en praten over emoties lastig is

Kinderen en jongeren met affectregulatieproblemen hebben moeite met het opmerken en interpreteren van sensaties die zij in hun lijf voelen. Voor dit probleem is Affectregulerende Vaktherapie (ArVT) ontwikkeld. ArVT is een practice-based interventie waarmee het ervaren, herkennen en denken over li...

Sanne van der Vlugt, Anne Ponstein, Sigrid Piening
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Competentiegericht werken bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een psychiatrische stoornis

Vanuit een orthopedagogisch denkkader werd al vijftien jaar gewerkt met het competentiemodel bij Prodeba. Prodeba is een instantie die kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een psychiatrische stoornis begeleidt. Daarnaast heeft Prodeba een sggz-afdeling. Naar aanleiding van de laatste inzicht...

Han Spanjaard, Mayke van der Boon, Manon Mostert-Uijterwijk
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Adaptief leersysteem: hulp of hinder?

Vrijdagmorgen. Alle 23 leerlingen uit mijn groep 7/8 zitten op een zelfgekozen plek, klaar om aan het werk te gaan. Na een aantal minuten zie ik 16 van de 23 leerlingen op een laptop werken, zelfstandig aan hun eigen doelen. Geen verbinding met elkaar, alleen verbinding met het internet …

 

Dig...

Haitske de Visser
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Beleidshervormingen in de jeugdzorg en het onderwijs: verbetering of herhaling van zetten?

Onderzoeker Sharon Stellaard heeft een confronterende boodschap: landelijke hervormingen van het beleid voor de jeugdzorg en het passend onderwijs hebben zelden het gewenste resultaat opgeleverd. In plaats daarvan worden oude fouten herhaald, stelt ze in haar boek Boemerangbeleid, dat gebaseerd i...

Winnifred Jelier
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Learn to care and care to learn

Vrij recent heb ik twee afzonderlijke gesprekken met jongeren gehad over hun toekomstplannen. Het eerste gesprek was met een meisje dat AI (‘artificial intelligence’) gaat studeren. Ik vroeg tijdens het gesprek of ze het belangrijk vond om niet alleen AI te programmeren, maar ook om na te denken ...

Joeri Pacolet
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
De Flamingo-test

Er zijn nog niet voldoende genormeerde diagnostische testen voorhanden om leesproblemen vast te stellen bij studenten in het hoger onderwijs. Dit onderzoek bestudeert de bruikbaarheid van een nieuw diagnostisch instrument, de Flamingo-test. Dit is een test die de woordleesvaardigheid meet door mi...

Wim Tops, Marc Brysbaert, Ben Maassen, Liset Rouweler
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 3
Affectregulatie

“Jij hebt mij teruggegeven aan mezelf”; een uitspraak van een 18-jarig meisje. “Die woorden waren voor mij het mooiste cadeau en een positieve prikkel voor mijn beloningssysteem om therapeut te willen zijn”, aldus Wijntje van der Ende (p. 55).

Jitske Draijer
6 juni 2023
tvo 2023 / nr 2
Redactioneel

In 1996, toen de eerste mobiele telefoons voor particulier gebruik beschikbaar kwamen, was er een reclame waarbij twee bellende mensen in een klein roeibootje zaten. Ze belden met elkaar op nog geen 1,5 meter afstand. De reclame sloot af met de pakkende slotzin “Ik voel een afstand”. Hadden de ma...

Birgit Jaarsma-Mollers
4 april 2023
tvo 2023 / nr 2
Wat maken jongeren online eigenlijk mee?
Interview met Helen Vossen

Over de invloed van sociale media doen veel verhalen de ronde. Hoe het zit het nu echt? Helen Vossen, interdisciplinair onderzoeker bij de Universiteit Utrecht, komt met een ontnuchterende boodschap: de effecten verschillen sterk per kind. Ze raadt jeugdhulpverleners aan om in aanloop naar een di...

Winnifred Jelier
4 april 2023
tvo 2023 / nr 2
Drie jaar onderweg in de Digitale Poli

Wachtlijsten in de ggz worden steeds langer en het aantal mensen met psychische stoornissen in Nederland blijft toenemen. Een fundamentele transformatie van de manier van hulpverlenen is nodig om toekomstbestendig te worden. Digitalisering van de zorg is een belangrijk onderdeel van die transform...

Annette Zoete, Geke Romijn
4 april 2023
tvo 2023 / nr 2
'Moet je het niet even opschrijven?'

De student kijkt me niet-begrijpend aan. Hij heeft geen pen, ook geen papier trouwens. Wel een laptop, die zit nog in z'n tas. "De jeugd van tegenwoordig. In mijn tijd was dat wel anders", gromt mijn innerlijke boze buurman. "Toen ik zo oud was als hij schreef ik bij elk college pagina's van mijn...

Josien de Bie
4 april 2023
tvo 2023 / nr 2
Aandacht voor online sociale interacties van jongeren en jongvolwassenen binnen de ggz
Een studie naar online zelfonthulling en kenmerken van borderline persoonlijkheidsstoornis

Nu jongeren steeds meer online communiceren, vormt online zelfonthulling een centraal aspect in de ontwikkeling van sociale relaties, een belangrijke ontwikkelingstaak in de adolescentie. Jongeren met kenmerken van een borderline persoonlijkheidsstoornis lopen mogelijk meer risico op de nadelige ...

Marike Deutz, Helen Vossen, Odilia Lacuelle, Christel Hessels
4 april 2023
tvo 2023 / nr 2
Leren mentaliseren in een virtuele omgeving
Leren door te doen: training voor zorgverleners van cliënten met een verstandelijke beperking

Mentaliseren is een belangrijke vaardigheid om jezelf en de ander beter te begrijpen. Het verwijst naar het vermogen van mensen om na te denken over hun eigen gedachten en gevoelens, en die van anderen. Bij mensen met een verstandelijke beperking kan het mentaliserend vermogen verstoord zijn en d...

Jessica Braakman, Veerle Andries
4 april 2023
tvo 2023 / nr 2
Welke gezinsfactoren voorspellen problematisch socialemediagebruik onder adolescenten?
Regels, rolmodellen of de algemene sfeer thuis?

De gezinscontext speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van probleemgedrag onder adolescenten. Toch is er verrassend weinig bekend over de gezinscontext in relatie tot problematisch socialemediagebruik (PSMG). Binnen het Digital Family-project wordt gekeken naar de associatie tussen drie g...

Ina Koning, Suzanne Geurts, Regina van den Eijnden, Helen Vossen
4 april 2023
tvo 2023 / nr 2
ChatGPT, Another Brick in the Wall?

We don't need no education / We don’t need no thought control / No dark sarcasm in the classroom / Teachers leave them kids alone …

 

Deze legendarische woorden uit Pink Floyds 'Another Brick in the Wall' herinneren aan autoritaire docenten die leerlingen niet voor zichzelf lieten denken. 

...
Joeri Pacolet
4 april 2023
tvo 2023 / nr 2
Technologie en welzijn: mensen met een verstandelijke beperking

Het gebruik van technologie in de zorg kan bijdragen aan participatie, levensgemak, autonomie, positief zelfconcept en welzijn van mensen met een verstandelijke beperking. In dit artikel wordt vanuit verschillende wetenschappelijke studies een overzicht gegeven over de inzet van technologie in de...

Paula Sterkenburg
4 april 2023
1...567...15
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo