Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Laatste editie

Laatste editie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-3
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2024 / nr 2
Sociale afwijzing in het brein en het dagelijks leven

Kinderen vandaag de dag hebben een unieke sociale ontwikkeling, omdat ze opgroeien in het digitale tijdperk met constante sociale interactie en daarmee gepaarde sociale afwijzing. Sommige kinderen halen gewoon hun schouders op na sociale afwijzing, terwijl andere kinderen boos worden. Waar deze i...

Michelle Achterberg, Ann Hogenhuis
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
“Dat deden de Beatles in 1965 al”

Aldus mijn vader, op een van de vele momenten dat ik hem als tiener mijn nieuwe favoriete muziek liet horen. Als rechtgeaarde tiener ging ik er dan van uit dat hij het ‘niet begreep’, omdat hij ‘oud’ was. En ik wist zéker dat ik nooooit zo zou zijn. Ik zou me altijd blijven openstellen voor nieuw...

Josien de Bie
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
B-appy, houvast voor het verbeteren van gezondheid van cliënten met een lvb

B-appy is een gezondheidsapp voor cliënten met een licht verstandelijke beperking. In dit artikel komt aan de orde waarom deze app en specifieke aandacht voor het verbeteren van de gezondheid van mensen met een licht verstandelijke beperking en hun betrokkenen nodig is. De keuze voor Positieve Ge...

Mark Vervuurt
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
De AI-paradox

Vorig jaar kom ik mega-enthousiast terug van een verjaardagsfeestje. Een van onze vrienden vertelt over ChatGPT en artificial intelligence (AI). Hij liet een opgeslagen chat zien en we waren samen verbaasd hoe goed je als het ware een gesprek kan opbouwen en verdiepen. Bij thuiskomst ligt mijn ma...

Moniek Coorn
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
Innovatie in diagnostiek: de probleembeschrijving

De laatste decennia zijn orthopedagogen en psychologen diagnoses gaan stellen binnen de jeugdzorg, GGZ en vergelijkbare sectoren. Artsen hebben in het stellen van diagnoses een nog langere traditie. De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (nu DSM- 5-TR, American Psychiatric Assoc...

Ton van Heugten
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
Basisschoolkinderen leren over dementie

In Nederland hebben naar schatting 290.000 mensen dementie. Voorlichting over dementie is van groot belang en begint idealiter al op de basisschool. In dit artikel wordt het intergenerationele initiatief het Adoptieproject: jong adopteert oud toegelicht, en worden bevindingen van een eerste klein...

Niels Janssen, Fania Dassen, Roos Roberts, Marjolein de Vugt
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
De depressie-epidemie

De depressie-epidemie van Trudy Dehue is een provocerend en diepgaand onderzoek naar de toename van het aantal depressiediagnoses in de westerse samenleving. Dehue stelt kritische vragen bij de heersende opvattingen over depressie en de manier waarop depressie wordt gediagnosticeerd en behandeld....

Marjolein Triest
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
Stop de psychologisering van Long COVID bij kinderen

Hoewel velen de coronapandemie achter zich hebben gelaten, is dit voor duizenden kinderen niet mogelijk. Zij hebben Long COVID, ook wel post-COVID genoemd.

Naar schatting zijn er duizenden kinderen in Nederland die drie maanden na een acute infectie nog aanhoudende klachten ervaren. Waarvan hond...

Sandra Bleyenberg
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
Onderzoek naar de rol van Virtual Reality
Innovatieve traumabehandeling voor kinderen en jongeren

Traumabehandeling voor kinderen en jongeren is in ontwikkeling. Recente ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality (VR) openen de deur naar mogelijk effectieve aanvullende behandelmethoden. In dit artikel worden de ontwikkelingen op het gebied van VR en trauma beschreven, waarbij voorbeelde...

Carlijn Bergwerff
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
Het dilemma van de orthopedagoog

Verandering is er altijd geweest. Het is een voorwaarde voor groei en ontwikkeling en de essentie van het leven. Maar de wereld verandert in een steeds hoger tempo. Nooit eerder had verandering zo’n grote impact op ons als mens als de afgelopen decennia met de komst van de technologische revoluti...

Floortje Scheepers, Rosanne J. Turner, Karin Hagoort
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
Broers en zussen van kinderen met een beperking ondersteunen met een serious game

Wanneer een kind een broer of zus heeft met een beperking, heeft dit invloed op zijn of haar eigen leven en ontwikkeling. Vanwege de extra zorgen gaan dingen in het gezin anders, wat leidt tot vragen, gedachten en gevoelens die het kind vaak voor zichzelf houdt. Om broers en zussen te ondersteune...

Linda Veerman, Agnes Willemen, Suzanne Derks, Anjet Brouwer-van Dijken, Paula Sterkenburg
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
Waar een wil is, is een weg?
Implementatie van een interdisciplinair team voor gezinnen met meervoudige complexe problemen

Het jeugdhulpstelsel staat onder grote druk, waardoor er veel pilots worden ingezet om effectiever te kunnen samenwerken en betere hulp te kunnen verlenen. Daarbij valt op dat evaluatiestudies weinig aandacht hebben voor de implementatie en de kennis die in de praktijk is opgedaan. Dat is een gem...

Pamela Jakobs, Charlotte Vissenberg
16 april 2024
tvo 2024 / nr 2
Reactie op ‘Hyperhoogbegaafden, een aparte begaafdheidsgroep?’
TvO 1-2024

Met veel belangstelling lazen we in het eerste nummer van 2024 van dit tijdschrift het artikel ‘Hyperhoogbegaafden, een aparte begaafdheidsgroep?’ van Ten Cate en Mathijssen. Deze doelgroep heeft al enige tijd onze aandacht, daarom zijn wij blij dat hierover wordt geschreven. Omdat we beiden lid ...

Noks Nauta, Mirja Post
16 april 2024
tvo 2024 / nr 1
Redactioneel

In deze editie verkennen we de dynamische wereld van hoogbegaafde individuen, waarbij we dieper ingaan op de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de orthopedagogische praktijk. Hoogbegaafdheid verwijst naar een uitzonderlijk hoog niveau van intellectuele capaciteiten en potentiële talenten ...

Janneke Haijer
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hoogbegaafde senioren: onzichtbaar en onbegrepen
Interview met Noks Nauta en Marieke Schuurman

Hoogbegaafde kinderen worden groot. Maar wat weten we eigenlijk van hoogbegaafde volwassenen? Te weinig, vinden oud-bedrijfsarts en arbeidspsycholoog Noks Nauta en seniorencoach en orthopedagoog Marieke Schuurmanvan der Heyden. Pas als hoogbegaafden op latere leeftijd in de problemen raken, komen...

Winnifred Jelier
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Intelligentieonderzoek bij (hoog)begaafde kinderen
Uitdagingen en kansen

Twee op de honderd mensen hebben een IQ boven de 130: zij zijn hoogbegaafd. Het afnemen van een intelligentietest bij deze specifieke groep, en met name bij kinderen, is niet altijd even eenvoudig. In dit artikel lees je welke uitdagingen er zijn en wat er allemaal mogelijk is met de Kinder IQ Te...

Femke Hovinga, Diane van Dijk
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
‘Het belangrijkste wat je op school leert, is hoe je je beleefd verveelt’

Mijn vriendin Candace denkt terug aan haar schooltijd. Ze is nu professor en verveelt zich nog regelmatig. Het is de keerzijde van slim zijn en snel kunnen denken. Hoe slimmer je bent, hoe vaker je te maken hebt met mensen die minder slim zijn dan jij. Ik zie het ook terug bij slimme studenten. D...

Josien de Bie
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hoogbegaafdheid: meer dan IQ

In dit artikel reageren Sven Mathijssen en Barbara van der Waarde op stellingen over hoogbegaafdheid. Wat is hoogbegaafdheid eigenlijk, hoe ‘meten’ we dat en wat is de rol van IQ-testen hierin?

Sven Mathijssen, Barbara van der Waarde
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Het is gewoon niet eerlijk!

‘Mam! Het is gewoon niet eerlijk!’ Dit is een uitspraak die ik bijna dagelijks hier thuis hoor van onze oudste dochter van net 9 jaar oud. Nu ze dit zegt, zitten we in de gymzaal bij een schoolvolleybaltoernooi. Zij is niet heel sportief aangelegd, doet veel liever creatieve dingen zoals knutsele...

Moniek Coorn
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen

Orthopedagogen Sarah Torenstra- Brinkers en Sofie Sergeant gaan in gesprek met leerlingen en ouders, en voeren een voorzichtige verkenning rondom het dilemma: leiden we ‘hoogbegaafde kinderen’ het beste op in settings waar diversiteit troef is, of juist in aparte settings? De term ‘hoogbegaafdhei...

Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?

Leerlingen met een IQ-score hoger of gelijk aan 145 worden in het veld ook wel uitzonderlijk hoogbegaafd of hyperhoogbegaafd genoemd en er worden specifieke eigenschappen aan deze personen toegeschreven. Middels literatuuronderzoek is onderzocht of wetenschappelijk onderbouwd kan worden of deze c...

Annet ten Cate, Sven Mathijssen
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Onmogelijk en ongeschikt

In onderwijs en jeugd-ggz neemt de vraag naar differentiaaldiagnostiek tussen hoogbegaafdheid en DSM-5-classificaties toe. Dit gaat gepaard met gemiste of misdiagnoses rondom hoogbegaafde (HB) of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Getoond wordt waardoor differentiaaldiagnostiek bij vermoeden van ...

Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
All I do is ask questions

In de laatste scène van de Amerikaanse serie Einstein Genius vertolkt Geoffrey Rush de rol van Albert Einstein in gesprek met een jong meisje genaamd Alice. Hij zegt het volgende: ‘I have no special talent, but I am very curious. All I do is ask questions just like you do. That is the most import...

Joeri Pacolet
6 februari 2024
tvo 2024 / nr 1
Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Belangrijke inzichten voor scholen die zich willen professionaliseren

Bij dubbel-bijzondere leerlingen blijft ofwel hun hoogbegaafdheid, ofwel hun leer- of ontwikkelingsstoornis vaak (te) lange tijd onder de radar, met ernstige klachten en schooluitval tot gevolg. Tijdens het NRO-project ‘Tussen wal en schip’ werkten verschillende onderwijspartners aan ontwikkelpla...

Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings
6 februari 2024
12345...15
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo