Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2022 / nr 4
Boekrecensie: Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin
De telefoon gaat. Geheel onverwacht krijgt moeder een gebiedsmanager aan de lijn van een zorgpartner uit de zorgketen met ‘dwang’: ‘Ik bel u nadat ik uw mail las, ik heb uw zaak door de jaren heen op een afstand gevolgd en wil u laten weten dat u en uw kinderen mij bijgebleven zijn.’ Een stilte v...
Marjolein Triest
12 september 2022
tvo 2022 / nr 3
Op zoek naar jezelf in een wereld vol anderen

Tijdens de adolescentie leren jongeren zichzelf steeds beter kennen. Ze leren welke eigenschappen bij hen passen, wat ze leuk en belangrijk vinden. Dat helpt hen om doelen te stellen en na te streven in hun leven. Hoe komt het zelfbeeld van jongeren tot stand en wat is daarin de rol van anderen? ...

Renske van der Cruijssen
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Interview: Trauma bij kinderen met autisme: als je er niet naar vraagt, zie je het niet
Kinderen met autisme gaan vaker getraumatiseerd door het leven dan we denken: hun trauma wordt niet altijd gezien. ‘Bij kinderen met autisme wordt te vaak gedacht: het zal wel door hun autisme komen’, aldus onderzoeker en psychotraumatherapeut Liesbeth Mevissen.
Winnifred Jelier, Liesbeth Mevissen
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Column: Feedback geven
“Ah! Er staat: ‘Kijk hier nog even naar’!” Tijdens mijn master was het een sport om te kijken wie het best het commentaar in de kantlijn kon ontcijferen. De hanenpoten van de prof waren een dubbele uitdaging. Eenmaal ontcijferd moesten ze nog geïnterpreteerd worden. En wat moet je dan met ‘Kijk h...
Josien de Bie
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Werken aan de werkrelatie

Een gezinsgerichte kijk op de alliantie in de ambulante gezinsbehandeling Werken aan sterke werkrelaties: het kan een complexe maar belangrijke taak zijn binnen ambulante gezinsbehandeling. Toch is daar nog maar weinig onderzoek naar gedaan in deze meest ingezette vorm van jeugdhulp

Marianne Welmers- van de Poll
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Stress in de kinderopvang

Kinderopvang in kinderdagverblijven is een populaire vorm van opvang buitenshuis voor werkende gezinnen met jonge kinderen, ook in Nederland. Verschillende empirische studies hebben laten zien dat kinderen gemiddeld meer stress ervaren op het kinderdagverblijf dan thuis.

Sanne de Vet
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Column: Het is de toon die de muziek maakt
Iedereen kent het spreekwoord wel: het is de toon die de muziek maakt. Zeker in ons werk als therapeut is dit vaak waar we over in gesprek zijn met ouders, leerkrachten of andere betrokkenen. Wij zijn ons hier dus sterk bewust van. Toch verbaas ik me er weer over als ik zie hoe dit écht werkt.
Moniek Coorn
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Nieuwe toepassingen van systeeminterventies

Onderzoek naar de vraag wat werkt bij ernstige gedragsproblemen van jongeren Ernstige gedragsproblemen van jongeren ontwikkelen zich in interactie tussen jongeren en de systemen om hen heen. Gezinsproblemen dragen bij aan de ontwikkeling en instandhouding van gedragsproblemen van jongeren. Daarom...

Annemarieke Blankenstein
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 3
Boekrecensie: Berekend!
In 2010 verscheen Geregeld! Een methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen van onder anderen Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff . Nu, elf jaar later, hebben beide auteurs zich toegelegd op een omvangrijk naslagwerk waar voor het eerst zowel diagnostiek, onde...
30 mei 2022
tvo 2022 / nr 2
STORM: Duurzame Depressiepreventie voor Jongeren

De effectiviteit van STORM onder real-life omstandigheden Depressie onder jongeren is wereldwijd een zorgelijk probleem. Vroegtijdige signalering en onderkenning van de problematiek en het aanbieden van effectieve preventie is daarom belangrijk. Om depressiepreventie duurzaam aan te bieden werd S...

Daan Creemers, Rutger Engels, Kim van Ettekoven, Karlijn Heesen, Sanne Rasing, Ron Scholte, Ad Vermulst
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
'Bestempel jongeren niet als de verloren generatie'
Tijdens de coronacrisis hebben meer jongeren te maken met psychische klachten, vertelt Marloes Kleinjan, hoogleraar Youth Mental Health Promotion aan de Universiteit Utrecht en hoofd van het programma Jeugd bij het Trimbos-instituut. ‘Daar moeten we serieus mee omgaan, maar vergeet niet dat jonge...
Winnifred Jelier, Marloes Kleinjan
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
Muziektherapie bij depressie en depressieve symptomen

De effectiviteit en toepassing van emotieregulerende improvisatorische muziektherapie Veel jongeren krijgen te maken met een depressie of depressieve klachten. Depressieve klachten kunnen aangewakkerd worden door problemen met het reguleren van emoties. Muziektherapie maakt gebruik van muziek om ...

Sonja Aalbers
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
Inzet van ICT-hulpmiddelen bij leerproblemen

Kijk goed naar wat de verwachte opbrengst voor een jongere moet zijn Om jongeren met een zwakke leesvaardigheid te ondersteunen bij het leesproces, zijn verschillende ICT hulpmiddelen beschikbaar. Jongeren kunnen gebruikmaken van tekst-naar-spraakprogramma’s en software. Ze kunnen teksten beluist...

Femke Scheltinga
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
Kortdurende machtigingen in de JeugdzorgPlus

Verklaringen en effecten van de toename van kortdurende machtigingen gesloten jeugdhulp Een verblijf in de JeugdzorgPlus is een ingrijpende en kostbare maatregel; er wordt dan ook gestreefd naar zo min mogelijk en zo kort mogelijke gesloten plaatsingen. Om dit te bewerkstelligen worden de laatste...

Coleta van Dam, Nina Esmeijer, Imke Schoppink
7 april 2022
tvo 2022 / nr 2
‘Meer aandacht nodig voor levend verlies bij ouders'

Ouders van kinderen met een beperking of chronische aandoening krijgen vaak te maken met gevoelens van verlies, maar professionals hebben daar nog weinig oog voor. Ontwikkelingspsycholoog en onderzoeker Edith Raap pleit ervoor om in de begeleiding van gezinnen expliciet aandacht te hebben voor le...

Mieke Ketelaars, Edith Raap
8 april 2022
tvo 2022 / nr 1
Versterk leerkracht én leerlingen om pesten te voorkomen

Pesten is een veelvoorkomend probleem in het basisonderwijs: maar liefst 1 op de 10 leerlingen werd in 2018 regelmatig gepest. Maar wat is pesten precies? Pestgedrag wordt vaak gedefinieerd als systematisch en intentioneel agressief gedrag tegenover iemand die zich niet goed kan verdedigen (Olweu...

Marloes van Verseveld
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Interview: ‘Doe meer tegen pesten’
Scholen kunnen meer doen om pesten te voorkomen en een veilig schoolklimaat te realiseren, zeggen onderzoekers Gijs Huitsing en Danelien van Aalst van de Rijksuniversiteit Groningen. Intern begeleiders kunnen daarbij helpen mits zij de ruimte krijgen.
Danelien van Aalst, Gijs Huitsing, Winnifred Jelier
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Een Samen naar School-klas

Ieder kind heeft recht op onderwijs, ook kinderen voor wie het onderwijs niet toegankelijk is vanwege cognitieve en/of sociaal-emotionele beperkingen. Dit onderzoek heeft de effecten onderzocht van plaatsing van vier leerlingen met een verstandelijke beperking in een nieuwe Samen naar School-klas...

Mariëlle van Loenen, Mirjam Roemer, Ellen Verheul
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
De black box van mentoring

Mentoring is gebaseerd op het idee dat het sociale netwerk van een jongere uitgebreid en versterkt kan worden door een volwassene buiten het netwerk te koppelen aan die jongere. Door regelmatig met elkaar op te trekken kan de jongere groeien in verschillende ontwikkelingsdomeinen (Rhodes, 2005). ...

Loïs Schenk
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Professionalisering van pedagogisch medewerkers in de residentiële jeugdhulp

Een-op-eengesprekken met jeugdigen als focus van een trainingsprogramma We lijken het in Nederland liever kwijt dan rijk te zijn: het groepswonen binnen de residentiële jeugdhulp. Niet alleen is het een dure vorm van zorg, ook zijn er vragen over de mogelijke negatieve (bij)effecten van een verbl...

Annika Eenshuistra, Annemiek Harder, Erik Knorth
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Parallel ouderschap na scheiding

Rust en duidelijkheid voor ouders en kinderen Jaarlijks gaan bijna 50 duizend ouderparen met minderjarige kinderen uit elkaar. Daarbij zijn 86 duizend kinderen betrokken (Lemmers et al., 2019). Een scheiding is een ingrijpende gebeurtenis voor zowel de ouders als de kinderen, die vaak leidt tot v...

Mariska Klein Velderman, Fieke Pannebakker, Marco Wezenberg, Ilona Wildeman
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
De kracht van ouders!

De relatie tussen empowerment van ouders en ontwikkeling van dagelijkse vaardigheden van kinderen met een lichamelijke beperking Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich door de interactie met hun omgeving. In die omgeving spelen hun ouders een cruciale rol. Voor ouders van kinderen met een beper...

Monique Adham, Marjolijn Ketelaar, Floortje Poels, Chiel Volman
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Boekbespreking: Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking
Het boek Wiebelen en friemelen neemt de lezer in heldere taal mee in de wondere wereld van de zintuiglijke prikkelverwerking. De auteurs beschrijven hoe de neutrale prikkelverwerking verloopt in de hersenen en hoe onder- of overprikkeling ontstaat. De theorie wordt ondersteund met kleurrijke, aan...
Elise van der Giessen
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Boekbespreking: Haal meer uit je dyslexie
Dyslexie stopt nooit, hoewel de aandacht ervoor op volwassen leeftijd afneemt ten opzichte van de kinderleeftijd. Toch neemt de impact van dyslexie toe naarmate de leeftijd vordert: het wordt dan ook voelbaar in de dagelijkse beslommeringen en participatie, in de emotionele gezondheid en in socia...
Joost de Beer
31 januari 2022
1...789...14
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo