Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2021 / nr 5
Gezinsstress tijdens corona

Lockdownstress raakt kwetsbare pubers en ouders het hardst Een lockdown kan negatieve effecten hebben op gezinnen, maar zou de ouder-kindrelatie ook kunnen verbeteren. Of een lockdown positieve of negatieve gevolgen heeft, hangt mogelijk af van de hoeveelheid ervaren stress. Aan de hand van het l...

Michelle Achterberg
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Interview met Carlo Schuengel
Kinderen met een verstandelijke beperking hebben de coronacrisis zeer wisselend ervaren. ‘De belangrijkste les is dat een sterke “driehoek” tussen kind, naasten en zorgmedewerkers onmisbaar is voor goede zorg’, aldus Carlo Schuengel, hoogleraar Orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit.
Winnifred Jelier, Carlo Schuengel
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Tussen de regels
Regels zijn een geinig concept: overal waar je mensen hebt, heb je regels. En overal waar je regels hebt, zijn mensen het oneens over die regels. Een orthopedagoog weet daar alles van: opgroeien met regels geeft kaders en duidelijkheid, maar toch vinden kinderen regels niet leuk. Ook half Nederla...
Josien de Bie
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Onderwijs aan de keukentafel

De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het onderwijs. Nog nooit zaten kinderen zo lang thuis, volgden ze onderwijs aan de keukentafel, veelal via een scherm, en kregen ouders een grote rol in het onderwijs. Voor sommige leerlingen was dit een succes; zij kregen zogezegd ‘vleugels’. Ande...

Hinke Endedijk, Dietsje Jolles, Kim Stroet
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Jongeren schreeuwen om hulp

Naarmate de COVID-19-pandemie voortduurt en de blijvende mentale klachten ten gevolge van deze pandemie steeds duidelijker worden, blijkt het welzijn van jongeren in hoge mate negatief te worden beïnvloed. Het ervaren van diverse mentale klachten maakt dat de COVID-19-pandemie een groot effect he...

Anneloes van den Broek, Mirjam Kouijzer, Lars de Vroege
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Ik voel me vandaag meer een jongen
“Vandaag voel ik me meer een jongen, terwijl ik een meisje ben.” Mijn zevenjarige dochter analyseert haar gevoel vanaf de achterbank van de auto. Geïnspireerd door een filmpje van Klokhuis over wat gender is, heeft dit plotseling haar volle aandacht. Ze vertelt dat ze geboren is als meisje en zek...
Moniek Coorn
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
Psychosociale problemen onder studenten
Met de pandemie is er meer aandacht dan ooit voor het welzijn van studenten. En dat is maar goed ook, aldus onderzoeker Jolien Dopmeijer. ‘We denken vaak, het zijn volwassen mensen, die redden zich wel. Maar ze zitten nog volop in hun ontwikkeling.' Wat maakt studenten zo kwetsbaar? En belangrijk...
Mieke Ketelaars
24 november 2021
tvo 2021 / nr 5
De COVID-19-pandemie voor kinderen en jongeren met autisme en hun familie

De COVID-19-pandemie heeft een grote impact gehad op het leven van iedereen, ook nu nog. Toch zijn er groepen voor wie de pandemie en de bijhorende maatregelen mogelijk extra belastend zijn. Gezinnen met kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) ervaren onder normale omstandigheden vaak al uitda...

Linda Dekker, Ruth van der Hallen, Femke Truijens
24 november 2021
tvo 2021 / nr 4
De diagnose dyscalculie in het PO
De ene leerling met dyscalculie is de andere niet Tegen dyscalculie wordt vaak binair aangekeken: er is wel óf geen sprake van een rekenstoornis. Wat echter opvalt, is dat leerlingen variëren in hun reken-/wiskundevaardigheden en dus ook een eigen profiel van sterktes en zwaktes hebben wat bet...
Marije Huijsmans, Tijs Kleemans, Evelyn Kroesbergen
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Changing the context to change the outcome?

Een praktijkgericht onderzoek naar een transitie richting kleinschaligheid in de gesloten jeugdzorg In de gesloten jeugdzorg (JeugdzorgPlus) is een grote verandering gaande, waarbij gestreefd wordt naar minder gedwongen plaatsingen en minder dwang en beperking gedurende opnames. Een van de mogeli...

Carolien Konijn, Petra Schaftenaar, Kelly Selvius
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Leven in een gezin met etnische-culturele verschillen

Etnische identiteit van transcultureel geplaatste pleegkinderen in Nederland In Nederland is geen empirisch wetenschappelijke kennis bekend over etnische identiteit van pleegkinderen. Daarom is er een exploratief kwalitatief onderzoek gedaan naar Nederlandse pleegkinderen met een migratieachtergr...

Clementine Degener
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Jubileumartikel - Eenzaam, maar niet alleen
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze vierde jubileumbespreking spreken we met Annemiek Harder over een artike...
Annemiek Harder, Mieke Ketelaars
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Gezinshuizen in coronatijd

Ervaringen van gezinshuishoudens tijdens de eerste lockdown In Nederland worden in ruim 940 gezinshuizen uit huis geplaatste kinderen opgevoed door vaste opvoeders in een natuurlijk gezinssysteem. Deze kinderen wonen bij de gezinshuisouders in huis, wat betekent dat gezinshuisouders een intensiev...

Geke Klapwijk, Nina Uiterwijk, Anneke Veenstra
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Ingrijpende gebeurtenissen in het onderwijs

Prevalentie van ACEs en PTSS-symptomen bij leerlingen in regulier basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs Veel leerlingen maken in hun jeugd ingrijpende gebeurtenissen mee, ofwel Adverse Childhood Experiences (ACEs), zoals mishandeling, verwaarlozing of verlies van een ouder. Hoe meer A...

Michiel Asselman, Afra de Berk, Jolanda Buijze, Petra Helmond, Roel Kooijmans, Wendy Nelen, Evelyne Offerman, Rianne Wassink-de Stigter
13 september 2021
tvo 2021 / nr 3
Het stimuleren van co-ouderschap

Goed voor het kind? In de afgelopen jaren heeft co-ouderschap steeds meer steun gekregen als model om de verhouding tussen gescheiden ouders en hun kinderen te regelen. Co-ouderschap benadrukt de gelijkwaardigheid van beide ouders en er is veel onderzoek dat voordelen ervan voor kinderen rapporte...

Sanne Berends, Ger Homburg
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Conflict met de leerkracht?

Het belang van leerkracht-leerlingrelaties in het speciaal onderwijs “Mijn kind heeft geen ‘klik’ met de leerkracht…” Dat kan natuurlijk gebeuren. Maar hoe erg is dat eigenlijk? Sociale processen in klassen, zoals leerkracht-leerlingrelaties, kunnen een belangrijke beschermende of belemmerende fa...

William Burk, Ron Scholte, Fanny de Swart
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
School-video-interactiebegeleiding in een leergemeenschap

Een middel voor bewustwording en samen leren Passend onderwijs doet een groot beroep op de pedagogische kwaliteiten van leraren. Leraren geven aan dat de verschillen in onderwijsbehoeften toegenomen zijn en dat problemen complexer zijn geworden. Dat raakt hun gevoelens van handelingsbekwaamheid (...

Jacquelien Bulterman-Bos, Lydia van Hartingsveldt, Neely de Ronde-Davidse
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Valkuilen van het leerstofjaarsysteem

Minst en meest gevorderde leerlingen de dupe De onderwijsinspectie constateert jaarlijks dat in scholen veel goed gaat. Maar steeds doen zich ook vergelijkbare schoolproblemen voor bij de relatief minst en meest gevorderde leerlingen. Deze ‘risicoleerlingen’ ervaren duidelijk méér motivationele, ...

Ton Mooij
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Jubileumartikel - ICT is een middel, geen doel
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze derde jubileumbespreking praten we met Nadira Saab, over een artikel uit...
Mieke Ketelaars, Nadira Saab
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Een warm nest

Positief opvoeden bij pleegzorg Wanneer kinderen (tijdelijk) niet bij hun biologische ouders kunnen wonen, heeft gezinsopvoeding zoals pleegzorg de voorkeur. Kinderen die in een pleeggezin geplaatst worden, hebben vaak negatieve ervaringen gehad, zoals het gescheiden worden van hun biologische ou...

Lenneke Alink, Femmie Juffer, Nikita Schoemaker, Harriet Vermeer
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 2
Suïcides onder adolescenten in Nederland

Een levensfase vol uitdagingen In 2017 was er in Nederland een piek met 81 suïcides onder adolescenten tot 20 jaar. Om meer inzicht te verkrijgen in risicofactoren en om suïcidaliteit in de toekomst terug te dringen is onderzoek gedaan onder nabestaanden. In de adolescentie waren traumatische erv...

Saskia Mérelle, Diana van Bergen, Arne Popma, Daan Creemers
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
Risicogedrag bij jongeren met ADHD

Biologische, cognitieve en sociale mechanismen Jongeren met ADHD vertonen veel risicogedrag, zoals middelenmisbruik, roekeloos gedrag in het verkeer, onveilige seks en crimineel gedrag. In promotieonderzoek is onderzocht waarom jongeren met ADHD meer risicogedrag vertonen dan hun leeftijdgenoten ...

Tycho Dekkers, Hilde Huizenga, Brenda Jansen, Arne Popma
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
Volwassenen met visuele en ernstige verstandelijke beperkingen

Toe naar meer participatie Participatie is belangrijk voor iedereen, ook voor volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen. Helaas lijkt het er echter op dat de participatie van deze volwassenen door hun beperkingen niet optimaal is. In dit onderzoek hebben we voor deze k...

Gineke Hanzen
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
De dynamische profielpiramide

Een hulpmiddel bij handelingsgerichte diagnostiek In mijn werk als leerlingbegeleider gebruik ik al enige jaren de dynamische profielpiramide als hulpmiddel. De piramide is een bestaand denkmodel, dat ik met een aantal collega’s ben gaan gebruiken vanuit de behoefte aan overzicht en samenhang. Me...

Linda Traudes
24 maart 2021
1...8910...14
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo