Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen

Artikelen

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2023
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018 9&10
2018 7&8
TvO 2018 6
TvO 2018 5
TvO 2018 3&4
TvO 2018 11&12
TvO 2018 1&2
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2022 / nr 1
Een Samen naar School-klas

Ieder kind heeft recht op onderwijs, ook kinderen voor wie het onderwijs niet toegankelijk is vanwege cognitieve en/of sociaal-emotionele beperkingen. Dit onderzoek heeft de effecten onderzocht van plaatsing van vier leerlingen met een verstandelijke beperking in een nieuwe Samen naar School-klas...

Mariëlle van Loenen, Mirjam Roemer, Ellen Verheul
31 januari 2022
tvo 2021 / nr 5
Onderwijs aan de keukentafel

De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het onderwijs. Nog nooit zaten kinderen zo lang thuis, volgden ze onderwijs aan de keukentafel, veelal via een scherm, en kregen ouders een grote rol in het onderwijs. Voor sommige leerlingen was dit een succes; zij kregen zogezegd ‘vleugels’. Ande...

Hinke Endedijk, Dietsje Jolles, Kim Stroet
24 november 2021
tvo 2021 / nr 4
De diagnose dyscalculie in het PO
De ene leerling met dyscalculie is de andere niet Tegen dyscalculie wordt vaak binair aangekeken: er is wel óf geen sprake van een rekenstoornis. Wat echter opvalt, is dat leerlingen variëren in hun reken-/wiskundevaardigheden en dus ook een eigen profiel van sterktes en zwaktes hebben wat bet...
Marije Huijsmans, Tijs Kleemans, Evelyn Kroesbergen
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Ingrijpende gebeurtenissen in het onderwijs

Prevalentie van ACEs en PTSS-symptomen bij leerlingen in regulier basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs Veel leerlingen maken in hun jeugd ingrijpende gebeurtenissen mee, ofwel Adverse Childhood Experiences (ACEs), zoals mishandeling, verwaarlozing of verlies van een ouder. Hoe meer A...

Michiel Asselman, Afra de Berk, Jolanda Buijze, Petra Helmond, Roel Kooijmans, Wendy Nelen, Evelyne Offerman, Rianne Wassink-de Stigter
13 september 2021
tvo 2021 / nr 3
Conflict met de leerkracht?

Het belang van leerkracht-leerlingrelaties in het speciaal onderwijs “Mijn kind heeft geen ‘klik’ met de leerkracht…” Dat kan natuurlijk gebeuren. Maar hoe erg is dat eigenlijk? Sociale processen in klassen, zoals leerkracht-leerlingrelaties, kunnen een belangrijke beschermende of belemmerende fa...

William Burk, Ron Scholte, Fanny de Swart
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
School-video-interactiebegeleiding in een leergemeenschap

Een middel voor bewustwording en samen leren Passend onderwijs doet een groot beroep op de pedagogische kwaliteiten van leraren. Leraren geven aan dat de verschillen in onderwijsbehoeften toegenomen zijn en dat problemen complexer zijn geworden. Dat raakt hun gevoelens van handelingsbekwaamheid (...

Jacquelien Bulterman-Bos, Lydia van Hartingsveldt, Neely de Ronde-Davidse
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Valkuilen van het leerstofjaarsysteem

Minst en meest gevorderde leerlingen de dupe De onderwijsinspectie constateert jaarlijks dat in scholen veel goed gaat. Maar steeds doen zich ook vergelijkbare schoolproblemen voor bij de relatief minst en meest gevorderde leerlingen. Deze ‘risicoleerlingen’ ervaren duidelijk méér motivationele, ...

Ton Mooij
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 3
Jubileumartikel - ICT is een middel, geen doel
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze derde jubileumbespreking praten we met Nadira Saab, over een artikel uit...
Mieke Ketelaars, Nadira Saab
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 2
De dynamische profielpiramide

Een hulpmiddel bij handelingsgerichte diagnostiek In mijn werk als leerlingbegeleider gebruik ik al enige jaren de dynamische profielpiramide als hulpmiddel. De piramide is een bestaand denkmodel, dat ik met een aantal collega’s ben gaan gebruiken vanuit de behoefte aan overzicht en samenhang. Me...

Linda Traudes
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 2
Levenstevredenheid boosten bij jongeren?

Effecten van les ‘Positieve Psychologie Interventie en Abstinentie’ Positieve psychologie-interventies hebben als doel om mensen gelukkiger te maken. Van een aantal positieve psychologie-interventies werd de effectiviteit al meermaals aangetoond, ook bij jongeren. Dankzij deze interventies blijke...

Hein Zegers
24 maart 2021
tvo 2021 / nr 1
Betere overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs

Meer luisteren naar kinderen en leerkrachten De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verloopt, ondanks de inspanningen van de betrokken scholen, niet altijd soepel. In onderstaand promotieonderzoek is daarom onderzocht of kinderparticipatie en een betere samenwerking tussen l...

Marlau van Rens
2 februari 2021
tvo 2021 / nr 1
Jubileum artikel - Let bij inclusie op behoud van eigenheid
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze eerste jubileumbespreking spreken we met Annet de Klerk, directeur bij K...
Mieke Ketelaars, Annet de Klerk
2 februari 2021
tvo 2020 / nr 5
Hoogbegaafdheid en dynamisch testen

De perfecte match? Volgens de laatste definities is hoogbegaafdheid een multidimensioneel concept dat zich in interactie met de omgeving kan ontwikkelen. Hoogbegaafde leerlingen worden echter momenteel vaak geïdentificeerd door hun IQ te bepalen. Dit sluit niet aan bij de wetenschappelijke kennis...

Jochanan Veerbeek, Bart Vogelaar
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
Vroegsignalering van hoogbegaafdheid: de tools zijn er, maar de praktijk blijft achter
Er is voldoende kennis over vroege signalen van hoogbegaafdheid. Bovendien kunnen we met het huidige arsenaal aan signaleringsinstrumenten goed uit de voeten. Toch blijkt vroegsignalering in de praktijk ernstig achter, concludeert Dorien Kok, directeur-bestuurder van de Omniumschool. Al jaren zet...
Mieke Ketelaars, Dorien Kok
17 november 2020
tvo 2020 / nr 4
Poortwachters in de dyslexiezorg

Het Waterlandmodel werkt De afgelopen jaren is het aantal verwijzingen voor behandeling van dyslexie sterk gestegen. Om de aantallen beheersbaar te houden wordt vaak een poortwachtersfunctie ingesteld. Helaas heeft deze in veel gevallen maar een zeer beperkte opdracht, namelijk niet meer dan het ...

Chruf van Kempen, Chris Struiksma
14 september 2020
tvo 2020 / nr 4
Kenmerken van excellente lezers

Meer zelfvertrouwen en leesplezier Het aantal excellent lezende leerlingen is in Nederland al jaren opvallend klein en het lijkt erop dat er op dit moment potentieel onbenut blijft. In het huidige onderzoek is onderzocht door welke motivationele kenmerken de groep excellent lezende leerlingen zic...

Brenda van den Broek, Joyce Gubbels
14 september 2020
tvo 2020 / nr 3
Variatie in begrijpend lezen

Focus op taalvaardigheid, niet op taalachtergrond Begrijpend lezen is een complexe vaardigheid en er bestaan grote individuele verschillen tussen kinderen. Sommige kinderen komen gemakkelijk tot goed begrip van een tekst, terwijl anderen daar veel moeite mee hebben. Begrijpend lezen kan vooral la...

Liza van den Bosch
5 juni 2020
tvo 2020 / nr 3
Verklaren, meten en voorkómen van chronisch slachtofferschap

Op weg naar maatwerk bij pesten Pesten is een probleem dat voor sommige slachtoffers tot langdurige problemen leidt. Hoewel blijkt dat een aantal antipestinterventies effectief is, is het de vraag of ze voor álle slachtoffers helpen. Welke jeugdigen blijven chronisch gepest worden en welke maatre...

Tessa Kaufman
5 juni 2020
tvo 2020 / nr 2
Signalering met de Cito-kleutertoetsen

De kleutertoetsen van Cito zijn de afgelopen jaren veelvuldig in het nieuws geweest. De toetsen zouden niet betrouwbaar genoeg zijn om taal- en/of rekenproblemen vast te stellen bij kleuters. In 2013 zijn we gestart met een uitgebreid onderzoek naar de bruikbaarheid van deze toetsen voor het sign...

Niek Frans, Alexander Minnaert, Ineke Oenema-Mostert, Wendy Post
8 april 2020
tvo 2019 / nr 5
Jeugdgezondheidszorg voor vluchtelingenkinderen

Nederland kende de afgelopen jaren een forse toestroom van vluchtelingen. Een groot deel van de statushouders in ons land is jonger dan 18 jaar. Minderjarige vluchtelingen vormen een kwetsbare groep met een verhoogd risico op allerlei (gezondheids)problemen. In dit artikel brengen we drie praktij...

Merel Kahmann, Frouke Sondeijker, Esther Horrevoets
2 december 2019
tvo 2019 / nr 5
Praten over gewicht en leefstijl

Het gesprek over gewicht en leefstijlverandering goed kunnen voeren is belangrijk, omdat er steeds meer kinderen zijn met overgewicht of obesitas. Veel professionals, ouders en kinderen vinden dit lastig en gaan hierdoor het gesprek niet aan of beëindigen het gesprek vroegtijdig. Dit artikel besc...

Roxanna Camfferman, Jutka Halberstadt, Pomme van Maarschalkerweerd, Sanne Niemer, Jaap Seidell
2 december 2019
tvo 2019 / nr 4
Slaapproblemen bij kinderen en adolescenten

Ongeveer een kwart van de kinderen en adolescenten in Nederland ervaart slaapproblemen. Aangezien slaapproblemen vaak samengaan met andere psychische problematiek, is het belangrijk om voldoende kennis te hebben over slaapproblemen en in een intake of ontwikkelingsanamnese altijd te vragen naar s...

Marije Vermeulen
5 september 2019
tvo 2019 / nr 4
Gedetineerde vaders en hun kinderen

Wereldwijd zitten meer dan 10 miljoen mensen in de gevangenis en ervaren steeds meer kinderen opsluiting van een ouder tijdens hun jeugd. Opsluiting is zeer schadelijk voor de betrokkenheid van vaders bij het gezin en voor de kinderen zelf. Dit artikel beschrijft de huidige knelpunten in verschil...

Joni Reef
5 september 2019
tvo 2019 / nr 4
Uitbehandeld?

Epidemiologisch onderzoek laat zien dat adolescenten met antisociaal gedrag onderscheiden kunnen worden in twee groepen: een groep waarbij het antisociale gedrag zich beperkt tot de adolescentie en een groep waarbij dit gedrag zich al vanaf de kindertijd voordoet. Van de laatste groep wordt veron...

Sjoukje de Boer
5 september 2019
123
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo