Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen

Artikelen

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2023
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018 9&10
2018 7&8
TvO 2018 6
TvO 2018 5
TvO 2018 3&4
TvO 2018 11&12
TvO 2018 1&2
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2022 / nr 3
Stress in de kinderopvang

Kinderopvang in kinderdagverblijven is een populaire vorm van opvang buitenshuis voor werkende gezinnen met jonge kinderen, ook in Nederland. Verschillende empirische studies hebben laten zien dat kinderen gemiddeld meer stress ervaren op het kinderdagverblijf dan thuis.

Sanne de Vet
30 mei 2022
tvo 2021 / nr 4
Leven in een gezin met etnische-culturele verschillen

Etnische identiteit van transcultureel geplaatste pleegkinderen in Nederland In Nederland is geen empirisch wetenschappelijke kennis bekend over etnische identiteit van pleegkinderen. Daarom is er een exploratief kwalitatief onderzoek gedaan naar Nederlandse pleegkinderen met een migratieachtergr...

Clementine Degener
13 september 2021
tvo 2019 / nr 4
Gedetineerde vaders en hun kinderen

Wereldwijd zitten meer dan 10 miljoen mensen in de gevangenis en ervaren steeds meer kinderen opsluiting van een ouder tijdens hun jeugd. Opsluiting is zeer schadelijk voor de betrokkenheid van vaders bij het gezin en voor de kinderen zelf. Dit artikel beschrijft de huidige knelpunten in verschil...

Joni Reef
5 september 2019
tvo 2019 / nr 4
Een gebrek aan affectieve empathie bij gedragsstoornissen

Jeugdigen met ODD/CD vormen een heterogene groep. Om meer grip te krijgen op deze heterogeniteit zijn de afgelopen jaren verschillende subtyperingen ontwikkeld. De laatste jaren wordt met name onderscheid gemaakt op basis van de aan- of afwezigheid van kille-emotieloze trekken. Dit artikel laat z...

Jarla Pijper
5 september 2019
tvo 2019 / nr 4
Transformeren volgens ouders

Sinds de transitie van de jeugdhulp zijn in de meeste gemeenten lokale wijkteams actief. Deze teams bestaan uit professionals met diverse expertise, die aan de hand van de transformatiedoelen uit de Jeugdwet op lokaal niveau gezinnen ondersteunen. Om tot duurzame verbetering van de jeugdhulp te k...

Sanne van den Driesschen, Eva Mulder, Laura Nooteboom, Robert Vermeiren, Chris Kuiper
5 september 2019
tvo 2018 / nr 3&4
Geesteswetenschappelijke pedagogiek en het ecologisch perspectief. Een overzicht

In dit artikel worden de belangrijkste wortels en kenmerken van de geesteswetenschappelijke pedagogiek samengevat. Doel daarvan is aan te tonen dat de ecologische pedagogiek in belangrijke mate schatplichtig is aan de geesteswetenschappelijke pedagogiek.

Karel Mulderij
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 3&4
In gesprek met en over het werk van Gadamer

Een zoektocht naar het nemen van pedagogische verantwoordelijkheid vanuit ecologisch perspectief

Jan de Bekker, Cees Grol
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 3&4
Ecologische pedagogiek vanuit een paradigma III-perspectief
Hans Jansen
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 3&4
Brief aan mijn kleinkind
Maarten Spaander
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 3
Radicalisering als opvoedingsvraagstuk

Hoe reageren ouders als hun kind extreme idealen ontwikkelt? Vaak reageren ouders niet. Simpelweg omdat ze niet weten hoe of omdat ze zich niet realiseren dat een reactie wenselijk is. Ook is er in veel gezinnen waar radicalisering plaatsvindt van alles aan de hand, waardoor ouders mogelijk niet ...

Elga Sikkens
12 juni 2019
tvo 2019 / nr 3
Samen op weg naar volwassenheid

De transitie van jeugd naar volwassenheid is voor veel jongeren een lastige opgave. Voor jongeren met een licht verstandelijke beperking en psychische problematiek geldt dit nog sterker. Een transitiecoach kan in dit proces laagdrempelige hulp bieden die aansluit bij de wensen en behoeften van de...

Mieke Ketelaars
12 juni 2019
tvo 2019 / nr 3
Stressbeleving bij pedagogisch medewerkers

Pedagogisch medewerkers in orthopedagogische behandelcentra worden geconfronteerd met complexe hulpvragen van jongeren en hun ouders in een snel veranderend werkveld. Deze werkcontext kan leiden tot stress, wat een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van zorg voor de jongeren. In het huidige ...

Mariët van der Molen , Gerard Kocken, Bram Orobio de Castra
12 juni 2019
tvo 2018 / nr 1&2
De Deense Familieklas: een alternatief voor het zmok?
In beschouwingen over de inrichting van ons onderwijs wordt er weinig over onze landsgrenzen heen gekeken. Er wordt voor onderwijs waarmee in andere landen al jaren succes wordt geboekt weinig belangstelling getoond, bijvoorbeeld voor de negenjarige Scandinavische eenheidsschool of de zorg voor k...
Pieter Appelhof
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 1&2
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten. Een beschrijving en de uitkomsten van een professionaliseringstraject met School Wide Positive Behavior Support binnen vso-cluster-4
Cathy van Tuijl, Thyrza Hylkema
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 1&2
Leefklimaat bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen uit het Midden-Oosten
Wereldwijd zijn er veel jongeren onder 18 jaar op de vlucht voor oorlog en de gevolgen daarvan. Veel van deze jongeren zijn zonder begeleiding van hun ouders of een naaste. In Nederland worden deze jongeren opgevangen in speciale inrichtingen voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV). H...
Peer van der Helm, Evelyn Heynen, Alice Tonnaer, Karlijn Wassen
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 2
Sexting vanuit het perspectief van jongeren

Ondanks het feit dat sexting een onderdeel lijkt te zijn geworden van de seksuele ontwikkeling van jongeren, is er maar weinig aandacht voor de manier waarop jongeren zelf zich tot het fenomeen verhouden. In dit artikel beschrijven we het perspectief van de jongeren en geven we aan waarom sexting...

Willemijn Krebbekx, Marijke Naezer
15 april 2019
tvo 2019 / nr 2
Tussen Gods genade en de toorn van gemeenschap

Sexting lijkt populairder te worden onder jongeren. Opvallend is dat meiden met een Marokkaanse achtergrond relatief vaker dan jongens én meisjes van Nederlandse, Turkse en Surinaamse/Antilliaanse komaf negatieve ervaringen rapporteren met sexting (De Graaf et al., 2017). In het huidige onderzoek...

Hanan Nhass
15 april 2019
tvo 2019 / nr 2
Twintig jaar hulpaanbod voor meisjes die slachtoffer zijn van loverboys

Asja was de eerste opvangvoorziening in Nederland voor meisjes die het slachtoffer zijn – of dreigen te worden – van een loverboy. Dit multimodale zorgprogramma is ontwikkeld door Fier, een expertise- en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties. In 1999 startte Asja m...

Anke van Dijke, Linda Terpstra
15 april 2019
tvo 2018 / nr 5
Vooruitgang in lezen en spellen bij kinderen met dyslexie tijdens behandeling met Fonoco

Deze studie betrof het effect van de psycholinguïstische dyslexiebehandelmethode Fonoco, gericht op cognitieve vaardigheden die direct onderliggend zijn aan lezen en spellen, te weten (1) fonologisch bewustzijn, (2) kennis van foneem-grafeemkoppelingen en (3) snel alfanumeriek benoemen (van lette...

Maartje van der Zandt, Marjolijn van Weerdenburg, Fons van Waterschoot, Anne Arntz
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 6
Metacognitie in relatie tot cognitieve functies en executieve functies
Onze cognitieve ontwikkeling kan in twee, elkaar niet wederzijdse uitsluitende, wederkerige onderdelen worden uitgesplitst: het vergaren van domeinspecifieke kennis enerzijds en het ontwikkelen van domeinalgemene kennis anderzijds. In dit artikel pleiten we ervoor om vaker, explicieter en bewuste...
Floor van Loo
16 oktober 2018
tvo 2018 / nr 6
Impact van scheiding op het jonge kind
Dit artikel verkent het verband tussen scheiding en psychosociaal functioneren en welbevinden van kinderen in groep 3 en 4 van de basisschool.
Paula van Dommelen, Mariska Klein Velderman, Fieke Pannebakker
16 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Hoe een opleiding over (hoog) begaafdheid bij leerlingen het denken en handelen van leerkrachten verandert

Hoog)begaafde leerlingen hebben behoefte aan uitdaging. In het huidige basisonderwijs in Vlaanderen wordt hier weinig doeltreffend op ingespeeld. Dit komt door een gebrek aan kennis over passend onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. De kennisoverdracht via de lerarenopleidingen schiet in deze te...

Tessa Kieboom, Kathleen Venderickx , Carla Vreys
18 februari 2019
tvo 2018 / nr 11&12
Een gat tussen wetenschap en praktijk: Een explorerend onderzoek naar de wijze waarop behandelingen in de residentiële zorg worden vormgegeven

Ondanks pogingen om het aantal uithuisplaatsingen terug te dringen, is het aantal opnames in residentiële instellingen in Nederland hoog. Dit onderzoek bevat een analyse van de behandelingen van jeugdigen in residentiële instellingen. Bekende succesfactoren bij residentiële behandelingen zijn het...

Hilde Tempel , Charlotte Vissenberg
13 november 2018
tvo 2018 / nr 11&12
Meer dan registreren! Preventie van schoolverzuim en thuiszittende leerlingen vanuit SWPBS-aanpak

In het schooljaar 2016/2017 bezochten ruim 8.000 leerplichtige leerlingen geen school. De ambitie is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend onderwijs of zorgaanbod. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die een school heeft om een preventief beleid...

Trees Das, José Wichers-Bots
13 november 2018
12
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo