Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen

Artikelen

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TvO 2025-2
TvO 2025-1
2024
TvO 2024-5
TvO 2024-4
TvO 2024-3
TvO 2024-2
TvO 2024-1
2023
TvO 2023-5
TvO 2023-4
TvO 2023-3
TvO 2023-2
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018-09/10
TvO 2018-07&08
TvO 2018-06
TvO 2018-05
TvO 2018-03&04
TvO 2018-01&02
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2019 / nr 3
Zelfbeschadigend gedrag

Zelfbeschadigend gedrag onder jongeren is een zorgwekkend fenomeen. Het is een teken van onderliggend lijden en klem zitten. De leeftijd waarop jongeren beginnen met zelfbeschadiging ligt rond de 14 jaar, maar het kan ook al op jongere leeftijd voorkomen. Vaak dient de zelfbeschadiging verschille...

Nienke Kool-Goudzwaard
12 juni 2019
tvo 2019 / nr 3
In gesprek met en over het werk van Gadamer

Een zoektocht naar het nemen van pedagogische verantwoordelijkheid vanuit ecologisch perspectief

Jan de Bekker, Cees Grol
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 3
Ecologische pedagogiek vanuit een paradigma III-perspectief
Hans Jansen
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 3
Brief aan mijn kleinkind
Maarten Spaander
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 2
Twintig jaar hulpaanbod voor meisjes die slachtoffer zijn van loverboys

Asja was de eerste opvangvoorziening in Nederland voor meisjes die het slachtoffer zijn – of dreigen te worden – van een loverboy. Dit multimodale zorgprogramma is ontwikkeld door Fier, een expertise- en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties. In 1999 startte Asja m...

Anke van Dijke, Linda Terpstra
15 april 2019
tvo 2019 / nr 1
Hoe een opleiding over (hoog) begaafdheid bij leerlingen het denken en handelen van leerkrachten verandert

Hoog)begaafde leerlingen hebben behoefte aan uitdaging. In het huidige basisonderwijs in Vlaanderen wordt hier weinig doeltreffend op ingespeeld. Dit komt door een gebrek aan kennis over passend onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. De kennisoverdracht via de lerarenopleidingen schiet in deze te...

Tessa Kieboom, Kathleen Venderickx , Carla Vreys
18 februari 2019
tvo 2019 / nr 1
De Deense Familieklas: een alternatief voor het zmok?
In beschouwingen over de inrichting van ons onderwijs wordt er weinig over onze landsgrenzen heen gekeken. Er wordt voor onderwijs waarmee in andere landen al jaren succes wordt geboekt weinig belangstelling getoond, bijvoorbeeld voor de negenjarige Scandinavische eenheidsschool of de zorg voor k...
Pieter Appelhof
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten. Een beschrijving en de uitkomsten van een professionaliseringstraject met School Wide Positive Behavior Support binnen vso-cluster-4
Cathy van Tuijl, Thyrza Hylkema
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Leefklimaat bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen uit het Midden-Oosten
Wereldwijd zijn er veel jongeren onder 18 jaar op de vlucht voor oorlog en de gevolgen daarvan. Veel van deze jongeren zijn zonder begeleiding van hun ouders of een naaste. In Nederland worden deze jongeren opgevangen in speciale inrichtingen voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV). H...
Peer van der Helm, Evelyn Heynen, Alice Tonnaer, Karlijn Wassen
17 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Taaldiagnose-ondersteunende methoden bij Turks- Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse kleuters
In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek betreffende de Nederlandse taalvaardigheid van Turks-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse kinderen van 4;0 - 7;0 jaar. De onderzochte kinderen kwamen uit twee populaties: kinderen uit het regulier basisonderwijs (n=541) en kinderen met de dia...
Peter Dekker, Liesbeth Schlichting
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 09&10
Naar de andere oever

Sinds 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. Hierdoor neemt de diversiteit in de klassen vaak toe en komt er een grotere druk dan voorheen te liggen op het vermogen van leraren tot samenwerken met collega’s, ouders en professionals uit andere instellingen, zoals de jeugdhulpverlening. Binnen...

Erica de BruÏne, Jantien Gerdes
15 oktober 2018
tvo 2018 / nr 09&10
Preventie en aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag

Grensoverschrijdend gedrag, waaronder seksueel misbruik en andere vormen van geweld, komt relatief vaak voor in onze samenleving. Het is van alle tijden en komt in alle lagen van de bevolking voor, zowel onder kinderen als onder jongeren en volwassenen. In dit artikel gaan we in op het belang van...

Kristin Janssens, Wendela Wentzel
15 oktober 2018
tvo 2018 / nr 09&10
Vooruitgang in lezen en spellen bij kinderen met dyslexie tijdens behandeling met Fonoco

Deze studie betrof het effect van de psycholinguïstische dyslexiebehandelmethode Fonoco, gericht op cognitieve vaardigheden die direct onderliggend zijn aan lezen en spellen, te weten (1) fonologisch bewustzijn, (2) kennis van foneem-grafeemkoppelingen en (3) snel alfanumeriek benoemen (van lette...

Maartje van der Zandt, Marjolijn van Weerdenburg, Fons van Waterschoot, Anne Arntz
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 07&08
Persoonlijkheidsstoornissen bij adolescenten: een ondergeschoven kindje?
Men lijkt nog steeds terughoudend in het stellen van een persoonlijksheidsstoornis bij adolescenten. Dit, terwijl uit onderzoek is gebleken dat persoonlijkheidsstoornissen bij adolescenten op een betrouwbare manier gediagnosticeerd kunnen worden en de prevalentie ervan hoog is, net zo hoog als bi...
Annelies Laurenssen
16 oktober 2018
tvo 2018 / nr 07&08
Metacognitie in relatie tot cognitieve functies en executieve functies
Onze cognitieve ontwikkeling kan in twee, elkaar niet wederzijdse uitsluitende, wederkerige onderdelen worden uitgesplitst: het vergaren van domeinspecifieke kennis enerzijds en het ontwikkelen van domeinalgemene kennis anderzijds. In dit artikel pleiten we ervoor om vaker, explicieter en bewuste...
Floor van Loo
16 oktober 2018
tvo 2018 / nr 05
Een gat tussen wetenschap en praktijk: Een explorerend onderzoek naar de wijze waarop behandelingen in de residentiële zorg worden vormgegeven

Ondanks pogingen om het aantal uithuisplaatsingen terug te dringen, is het aantal opnames in residentiële instellingen in Nederland hoog. Dit onderzoek bevat een analyse van de behandelingen van jeugdigen in residentiële instellingen. Bekende succesfactoren bij residentiële behandelingen zijn het...

Hilde Tempel , Charlotte Vissenberg
13 november 2018
tvo 2018 / nr 05
Meer dan registreren! Preventie van schoolverzuim en thuiszittende leerlingen vanuit SWPBS-aanpak

In het schooljaar 2016/2017 bezochten ruim 8.000 leerplichtige leerlingen geen school. De ambitie is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend onderwijs of zorgaanbod. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die een school heeft om een preventief beleid...

Trees Das, José Wichers-Bots
13 november 2018
tvo 2018 / nr 05
Videofeedback om de kwaliteit van interventies te verhogen: Leerzaam voor de hele organisatie

Professionals van School2Care (Altra), en van Julia (Spirit) namen in 2017 in hun organisatie deel aan een pilot met groepssupervisie aan de hand van beelden.

Leonieke Boendermaker, Marinus Spreen
13 november 2018
tvo 2018 / nr 01&02
Uitingen van veilige en onveilige gehechtheidsrelaties russen ouders en hun jonge kind (2 t/m 5 jaar) volgens betrokkenen uit de praktijk
Binnen de hulpverlening aan gezinnen met jonge kinderen (2 t/m 5 jaar) is gehechtheid een belangrijk thema. Vanwege gebrek aan kennis en bruikbare instrumenten is het soms moeilijk om de gehechtheidstheorie toe te passen in de hulpverlening. Het doel van de huidige studie was om inzicht te genere...
Marc Noom, Anouk Spruit, Renée Uittenbogaard, Lucia Willems
13 november 2018
tvo 2018 / nr 01&02
Kansongelijkheid: een microperspectief
De inspectie van het Onderwijs (2016; 2017) toont aan dat relatie tussen opleidingsniveau van ouders en de schoolloopbaan van hun kinderen sterker wordt. Het actieplan 'Gelijke kansen in het onderwijs' beschrijft dat de Nederlandse overheid streeft naar: 'onderwijs waarin álle leerlingen en stude...
Ilonka van der Sommen , Linda van den Bergh
13 november 2018
12
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo