Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen

Artikelen

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2023
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018 9&10
2018 7&8
TvO 2018 6
TvO 2018 5
TvO 2018 3&4
TvO 2018 11&12
TvO 2018 1&2
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2022 / nr 5
Multidisciplinaire kinderpsychiatrische beoordeling van een jong kind

Diagnostiek op jonge leeftijd kent eigen uitdagingen, zeker als zich een verstoorde ontwikkeling voordoet met een combinatie aan kenmerken die overlap vertonen voor de ene of andere DSM-5-stoornis en onveilig-gedesorganiseerde gehechtheid. Aan de hand van een casus zullen we in dit artikel de div...

Marie-José van Hoof
17 november 2022
tvo 2022 / nr 4
Boekrecensie: Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin
De telefoon gaat. Geheel onverwacht krijgt moeder een gebiedsmanager aan de lijn van een zorgpartner uit de zorgketen met ‘dwang’: ‘Ik bel u nadat ik uw mail las, ik heb uw zaak door de jaren heen op een afstand gevolgd en wil u laten weten dat u en uw kinderen mij bijgebleven zijn.’ Een stilte v...
Marjolein Triest
12 september 2022
tvo 2021 / nr 4
De diagnose dyscalculie in het PO
De ene leerling met dyscalculie is de andere niet Tegen dyscalculie wordt vaak binair aangekeken: er is wel óf geen sprake van een rekenstoornis. Wat echter opvalt, is dat leerlingen variëren in hun reken-/wiskundevaardigheden en dus ook een eigen profiel van sterktes en zwaktes hebben wat bet...
Marije Huijsmans, Tijs Kleemans, Evelyn Kroesbergen
13 september 2021
tvo 2021 / nr 4
Ingrijpende gebeurtenissen in het onderwijs

Prevalentie van ACEs en PTSS-symptomen bij leerlingen in regulier basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs Veel leerlingen maken in hun jeugd ingrijpende gebeurtenissen mee, ofwel Adverse Childhood Experiences (ACEs), zoals mishandeling, verwaarlozing of verlies van een ouder. Hoe meer A...

Michiel Asselman, Afra de Berk, Jolanda Buijze, Petra Helmond, Roel Kooijmans, Wendy Nelen, Evelyne Offerman, Rianne Wassink-de Stigter
13 september 2021
tvo 2021 / nr 2
De dynamische profielpiramide

Een hulpmiddel bij handelingsgerichte diagnostiek In mijn werk als leerlingbegeleider gebruik ik al enige jaren de dynamische profielpiramide als hulpmiddel. De piramide is een bestaand denkmodel, dat ik met een aantal collega’s ben gaan gebruiken vanuit de behoefte aan overzicht en samenhang. Me...

Linda Traudes
24 maart 2021
tvo 2020 / nr 5
De WISC-V-NL bij hoogbegaafde kinderen

Kijk naar indexscores in plaats van het TIQ Sinds de WISC-V-NL in gebruik is genomen, klinken er geluiden uit de praktijk dat hoogbegaafde kinderen een specifiek intelligentieprofiel hebben op de WISC-V-NL en lager scoren dan verwacht. Om die reden is gekeken naar de intelligentieprofielen van 12...

Corrieke Buist-Veurink, Margreet Heek-Veldhuizen, Judith Kertai, Geke Maes-van Buiten, Wietske Vriezen
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
Hoogbegaafdheid en kindertekeningen

Een literatuurstudie en theoretisch kader Er zijn nog steeds veel problemen bij het signaleren van hoogbegaafdheid bij kinderen en professionals hebben behoefte aan alternatieve signaleringsmethoden. Menstekeningen worden al geruime tijd gebruikt in diagnostisch onderzoek, maar het gebruik ervan ...

Sven Mathijssen
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
Cognitieve begaafdheid is geen risicofactor voor probleemgedrag

Bevindingen van de TALENT-studie Regelmatig wordt cognitieve begaafdheid in verband gebracht met emotionele moeilijkheden en onbevredigende sociale relaties: (hoog)begaafde kinderen en jongeren zouden moeilijkheden hebben om te functioneren in een wereld die hen niet begrijpt. In dit artikel toet...

Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
17 november 2020
tvo 2020 / nr 5
Onderkenning en diagnostiek bij vermoedelijk hoogbegaafde en/of dubbel-bijzondere leerlingen

S&Z-Heuristiek helpt misdiagnostiek te reduceren Er is een nijpend tekort aan adequate handelingsgerichte diagnostische deskundigheid onder schoolpsychologen en orthopedagogen bij vraagstellingen rond leerlingen met vermoedelijke hoogbegaafdheid (HB) en/of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Dit h...

Agnes Burger-Veltmeijer
17 november 2020
tvo 2020 / nr 4
De vroege herkenning van een autismespectrumstoornis

Van diagnosticeren en behandelen naar voorspellen en stimuleren Een autismespectrumstoornis (ASS) wordt bij kinderen in Nederland vaak pas vastgesteld in hun kleutertijd, of nog later. Onderzoek toont echter aan dat vroege behandeling op langere termijn winst kan opleveren. Om betrouwbaar te kunn...

Mirjam Pijl
14 september 2020
tvo 2020 / nr 4
Poortwachters in de dyslexiezorg

Het Waterlandmodel werkt De afgelopen jaren is het aantal verwijzingen voor behandeling van dyslexie sterk gestegen. Om de aantallen beheersbaar te houden wordt vaak een poortwachtersfunctie ingesteld. Helaas heeft deze in veel gevallen maar een zeer beperkte opdracht, namelijk niet meer dan het ...

Chruf van Kempen, Chris Struiksma
14 september 2020
tvo 2020 / nr 4
Kenmerken van excellente lezers

Meer zelfvertrouwen en leesplezier Het aantal excellent lezende leerlingen is in Nederland al jaren opvallend klein en het lijkt erop dat er op dit moment potentieel onbenut blijft. In het huidige onderzoek is onderzocht door welke motivationele kenmerken de groep excellent lezende leerlingen zic...

Brenda van den Broek, Joyce Gubbels
14 september 2020
tvo 2020 / nr 3
Meten, voorspellen en behandelen van agressie bij kinderen

Meer inzicht in een complexe stoornis Agressie bij kinderen gaat gepaard met negatieve uitkomsten voor het kind zelf en de omgeving. Het is dan ook belangrijk om het te voorkomen of effectief te behandelen. Met het onderzoek beschreven in dit artikel hebben we getracht meer inzicht te verkrijgen ...

Anne Hendriks
5 juni 2020
tvo 2020 / nr 2
Signalering met de Cito-kleutertoetsen

De kleutertoetsen van Cito zijn de afgelopen jaren veelvuldig in het nieuws geweest. De toetsen zouden niet betrouwbaar genoeg zijn om taal- en/of rekenproblemen vast te stellen bij kleuters. In 2013 zijn we gestart met een uitgebreid onderzoek naar de bruikbaarheid van deze toetsen voor het sign...

Niek Frans, Alexander Minnaert, Ineke Oenema-Mostert, Wendy Post
8 april 2020
tvo 2020 / nr 1
Mogelijkheden voor vroegtijdige herkenning van een taalontwikkelingsstoornis

Primaire taalontwikkelingsstoornissen (TOS) zijn relatief veelvoorkomend, maar worden vaak pas laat ontdekt, wat nadelig is voor het ontwikkelingsperspectief van het kind. In de beschreven studie is onderzocht hoe kinderen met TOS eerder zouden kunnen worden herkend aan de hand van gegevens uit d...

Babette Diepeveen
13 februari 2020
tvo 2020 / nr 1
Kindermishandeling bespreekbaar maken met ouders

Organisaties zoals Samen-Veilig, bieden trainingen aan voor professionals werkzaam in de kinderopvang, peutercentra, scholen en andere settingen, om het signaleren van kindermishandeling en het voeren van gesprekken met ouders of verzorgers te verbeteren. Voor zover bekend, zijn deze trainingen n...

Lex Wijnroks
13 februari 2020
tvo 2019 / nr 5
Early Life Stress

In dit artikel vragen we aandacht voor de toename van stress bij kinderen en hoe dat zal leiden tot steeds meer gezondheidsproblemen wanneer we niet ingrijpen. We leggen uit hoe stress gezond blijft en bijdraagt aan een gezonde groei en ontwikkeling, leggen uit wat we verstaan onder Early Life St...

Linda van den Haak, Frans Pijpers, Yvonne Vanneste, Ellen-Joan Wessels
2 december 2019
tvo 2019 / nr 5
Praten over gewicht en leefstijl

Het gesprek over gewicht en leefstijlverandering goed kunnen voeren is belangrijk, omdat er steeds meer kinderen zijn met overgewicht of obesitas. Veel professionals, ouders en kinderen vinden dit lastig en gaan hierdoor het gesprek niet aan of beëindigen het gesprek vroegtijdig. Dit artikel besc...

Roxanna Camfferman, Jutka Halberstadt, Pomme van Maarschalkerweerd, Sanne Niemer, Jaap Seidell
2 december 2019
tvo 2019 / nr 4
Slaapproblemen bij kinderen en adolescenten

Ongeveer een kwart van de kinderen en adolescenten in Nederland ervaart slaapproblemen. Aangezien slaapproblemen vaak samengaan met andere psychische problematiek, is het belangrijk om voldoende kennis te hebben over slaapproblemen en in een intake of ontwikkelingsanamnese altijd te vragen naar s...

Marije Vermeulen
5 september 2019
tvo 2019 / nr 4
Gedetineerde vaders en hun kinderen

Wereldwijd zitten meer dan 10 miljoen mensen in de gevangenis en ervaren steeds meer kinderen opsluiting van een ouder tijdens hun jeugd. Opsluiting is zeer schadelijk voor de betrokkenheid van vaders bij het gezin en voor de kinderen zelf. Dit artikel beschrijft de huidige knelpunten in verschil...

Joni Reef
5 september 2019
tvo 2019 / nr 4
Een gebrek aan affectieve empathie bij gedragsstoornissen

Jeugdigen met ODD/CD vormen een heterogene groep. Om meer grip te krijgen op deze heterogeniteit zijn de afgelopen jaren verschillende subtyperingen ontwikkeld. De laatste jaren wordt met name onderscheid gemaakt op basis van de aan- of afwezigheid van kille-emotieloze trekken. Dit artikel laat z...

Jarla Pijper
5 september 2019
tvo 2018 / nr 3&4
In gesprek met en over het werk van Gadamer

Een zoektocht naar het nemen van pedagogische verantwoordelijkheid vanuit ecologisch perspectief

Jan de Bekker, Cees Grol
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 3&4
Ecologische pedagogiek vanuit een paradigma III-perspectief
Hans Jansen
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 3&4
Brief aan mijn kleinkind
Maarten Spaander
17 oktober 2018
12
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo