Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen

Artikelen

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2023
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018 9&10
2018 7&8
TvO 2018 6
TvO 2018 5
TvO 2018 3&4
TvO 2018 11&12
TvO 2018 1&2
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2021 / nr 3
Het stimuleren van co-ouderschap

Goed voor het kind? In de afgelopen jaren heeft co-ouderschap steeds meer steun gekregen als model om de verhouding tussen gescheiden ouders en hun kinderen te regelen. Co-ouderschap benadrukt de gelijkwaardigheid van beide ouders en er is veel onderzoek dat voordelen ervan voor kinderen rapporte...

Sanne Berends, Ger Homburg
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 1
Opinie: Emotionele en psychische mishandeling

Een ongezien, onbegrepen en ingrijpend probleem In elke definitie van huiselijk geweld en kindermishandeling is naast fysiek en seksueel geweld, ook emotionele en psychische mishandeling opgenomen. Deze vormen van mishandeling komen vaak voor en de gevolgen ervan zijn groot. Emotionele en psychis...

Tako Engelfriet, Iris Koops
2 februari 2021
tvo 2020 / nr 2
Opinieartikel echtscheiding

Dat één op de vijf kinderen per jaar te horen krijgen dat hun ouders gaan scheiden en dat zij en hun ouders goede voorlichting, extra aandacht en hulp nodig hebben, daar is iedereen het wel over eens. Lastiger is de aandacht voor de 10 tot 15% van de scheidingen die zo problematisch zijn dat kind...

Nelly Snels Dolron
8 april 2020
tvo 2018 / nr 3&4
In gesprek met en over het werk van Gadamer

Een zoektocht naar het nemen van pedagogische verantwoordelijkheid vanuit ecologisch perspectief

Jan de Bekker, Cees Grol
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 3&4
Ecologische pedagogiek vanuit een paradigma III-perspectief
Hans Jansen
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 1&2
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten. Een beschrijving en de uitkomsten van een professionaliseringstraject met School Wide Positive Behavior Support binnen vso-cluster-4
Cathy van Tuijl, Thyrza Hylkema
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 1&2
Leefklimaat bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen uit het Midden-Oosten
Wereldwijd zijn er veel jongeren onder 18 jaar op de vlucht voor oorlog en de gevolgen daarvan. Veel van deze jongeren zijn zonder begeleiding van hun ouders of een naaste. In Nederland worden deze jongeren opgevangen in speciale inrichtingen voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV). H...
Peer van der Helm, Evelyn Heynen, Alice Tonnaer, Karlijn Wassen
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 5
Vooruitgang in lezen en spellen bij kinderen met dyslexie tijdens behandeling met Fonoco

Deze studie betrof het effect van de psycholinguïstische dyslexiebehandelmethode Fonoco, gericht op cognitieve vaardigheden die direct onderliggend zijn aan lezen en spellen, te weten (1) fonologisch bewustzijn, (2) kennis van foneem-grafeemkoppelingen en (3) snel alfanumeriek benoemen (van lette...

Maartje van der Zandt, Marjolijn van Weerdenburg, Fons van Waterschoot, Anne Arntz
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 6
Impact van scheiding op het jonge kind
Dit artikel verkent het verband tussen scheiding en psychosociaal functioneren en welbevinden van kinderen in groep 3 en 4 van de basisschool.
Paula van Dommelen, Mariska Klein Velderman, Fieke Pannebakker
16 oktober 2018
tvo 2018 / nr 11&12
Meer dan registreren! Preventie van schoolverzuim en thuiszittende leerlingen vanuit SWPBS-aanpak

In het schooljaar 2016/2017 bezochten ruim 8.000 leerplichtige leerlingen geen school. De ambitie is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend onderwijs of zorgaanbod. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die een school heeft om een preventief beleid...

Trees Das, José Wichers-Bots
13 november 2018
tvo 2018 / nr 11&12
Videofeedback om de kwaliteit van interventies te verhogen: Leerzaam voor de hele organisatie

Professionals van School2Care (Altra), en van Julia (Spirit) namen in 2017 in hun organisatie deel aan een pilot met groepssupervisie aan de hand van beelden.

Leonieke Boendermaker, Marinus Spreen
13 november 2018
tvo 2018 / nr 9&10
Naar de andere oever

Sinds 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. Hierdoor neemt de diversiteit in de klassen vaak toe en komt er een grotere druk dan voorheen te liggen op het vermogen van leraren tot samenwerken met collega’s, ouders en professionals uit andere instellingen, zoals de jeugdhulpverlening. Binnen...

Erica de BruÏne, Jantien Gerdes
15 oktober 2018
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo