Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Een onderbelichte factor bij de ontwikkeling van talent

Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen

Andries Rhebergen - 6 februari 2024
Delen

De ontwikkeling van identiteit kan een behoorlijk complex proces zijn bij hoogbegaafde kinderen. Het dilemma tussen zich aanpassen aan de ander of de eigen leerbehoefte najagen speelt daarbij een grote rol. Door het vele aanpassen aan de ander is een hoogbegaafd kind minder goed in staat om zichzelf te ontdekken en zichzelf te zijn. Dit heeft grote impact op de ontwikkeling van een gezonde identiteit en de ontwikkeling van hun vaak unieke talenten. Een gezonde identiteitsontwikkeling zorgt daarentegen voor het opbouwen van een intern kompas, dat helpt bij het maken van keuzes en dat richting geeft aan het leven.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2024 / nr 1

Vorige Volgend
Download PDF

Meer in deze editie

Interview
Hoogbegaafde senioren: onzichtbaar en onbegrepen
Winnifred Jelier
Column
Het is gewoon niet eerlijk!
Moniek Coorn
Hoogbegaafdheid: meer dan IQ
Sven Mathijssen, Barbara van der Waarde
Column
‘Het belangrijkste wat je op school leert, is hoe je je beleefd verveelt’
Josien de Bie
Intelligentieonderzoek bij (hoog)begaafde kinderen
Femke Hovinga, Diane van Dijk
Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?
Annet ten Cate, Sven Mathijssen
Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert
Column
All I do is ask questions
Joeri Pacolet
Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings
Boekbespreking
Focusing met kinderen
Marjolein Triest
Hoofdredactioneel
Redactioneel
Janneke Haijer
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen
Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo