Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Artikelen
  2. Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?

Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?

Annet ten Cate, Sven Mathijssen - 6 februari 2024
Delen

Leerlingen met een IQ-score hoger of gelijk aan 145 worden in het veld ook wel uitzonderlijk hoogbegaafd of hyperhoogbegaafd genoemd en er worden specifieke eigenschappen aan deze personen toegeschreven. Middels literatuuronderzoek is onderzocht of wetenschappelijk onderbouwd kan worden of deze categorie leerlingen zich onderscheidt van de totale groep hoogbegaafden door specifieke eigenschappen, prestaties en onderwijs- en begeleidingsbehoeften. Uit de literatuur komen diverse thema’s naar voren, die uitgebreide beschrijvingen bevatten van hyperhoogbegaafden. De onderzoeken zijn echter, op enkele uitzonderingen na, kwalitatief van aard en bevatten kleine onderzoeksgroepen, waarbij vergelijkingsgroepen ontbreken. Op basis van de beschikbare literatuur concluderen wij dat er onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing is om de categorie hyperhoogbegaafden als aparte begaafdheidsgroep te beschouwen. Voorzichtigheid is geboden bij het geven van aanbevelingen gericht op deze specifieke groep. Bij de categorie exceptioneel hoogbegaafden (IQ hoger of gelijk aan 160) geeft de literatuur meer grond voor het uitgaan van een aparte groep waar het de prestaties betreft.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2024 / nr 1

Vorige Volgend
Download PDF

Meer in deze editie

Interview
Hoogbegaafde senioren: onzichtbaar en onbegrepen
Winnifred Jelier
Column
Het is gewoon niet eerlijk!
Moniek Coorn
Hoogbegaafdheid: meer dan IQ
Sven Mathijssen, Barbara van der Waarde
Column
‘Het belangrijkste wat je op school leert, is hoe je je beleefd verveelt’
Josien de Bie
Intelligentieonderzoek bij (hoog)begaafde kinderen
Femke Hovinga, Diane van Dijk
Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert
Column
All I do is ask questions
Joeri Pacolet
Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Andries Rhebergen
Boekbespreking
Focusing met kinderen
Marjolein Triest
Hoofdredactioneel
Redactioneel
Janneke Haijer
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen
Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo