Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Artikelen
  2. Redactioneel

Redactioneel

Janneke Haijer - 6 februari 2024
Delen

In deze editie verkennen we de dynamische wereld van hoogbegaafde individuen, waarbij we dieper ingaan op de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de orthopedagogische praktijk. Hoogbegaafdheid verwijst naar een uitzonderlijk hoog niveau van intellectuele capaciteiten en potentiële talenten die verder gaan dan wat als gemiddeld wordt beschouwd binnen een bepaalde bevolkingsgroep. Snel zijn van begrip, complex denken, een verhoogd bewustzijn, emotionele intensiteit en een uitstekend probleemoplossend vermogen zijn voorbeelden van eigenschappen die al vanaf jonge leeftijd zichtbaar kunnen zijn bij hoogbegaafden. Het begrijpen en ondersteunen van hoogbegaafdheid is van groot belang om deze individuen de juiste educatieve en emotionele ondersteuning te bieden, zodat ze hun volledige potentieel kunnen bereiken.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2024 / nr 1

Vorige Volgend
Download PDF

Rubriek

Hoofdredactioneel

Meer in deze editie

Interview
Hoogbegaafde senioren: onzichtbaar en onbegrepen
Winnifred Jelier
Column
Het is gewoon niet eerlijk!
Moniek Coorn
Hoogbegaafdheid: meer dan IQ
Sven Mathijssen, Barbara van der Waarde
Column
‘Het belangrijkste wat je op school leert, is hoe je je beleefd verveelt’
Josien de Bie
Intelligentieonderzoek bij (hoog)begaafde kinderen
Femke Hovinga, Diane van Dijk
Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?
Annet ten Cate, Sven Mathijssen
Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert
Column
All I do is ask questions
Joeri Pacolet
Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Andries Rhebergen
Boekbespreking
Focusing met kinderen
Marjolein Triest
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen
Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo