Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Belangrijke inzichten voor scholen die zich willen professionaliseren

Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren

Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings - 6 februari 2024
Delen

Bij dubbel-bijzondere leerlingen blijft ofwel hun hoogbegaafdheid, ofwel hun leer- of ontwikkelingsstoornis vaak (te) lange tijd onder de radar, met ernstige klachten en schooluitval tot gevolg. Tijdens het NRO-project ‘Tussen wal en schip’ werkten verschillende onderwijspartners aan ontwikkelplannen om kennis over deze doelgroep binnen de scholen te vergroten en om de ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen eerder te kunnen onderkennen. In dit artikel gaan we in op het implementatieproces van deze ontwikkelplannen. De focus van deze bijdrage is wat de bevorderende en belemmerende factoren zijn in dit implementatieproces en welke lessen we hiervan kunnen leren.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2024 / nr 1

Vorige Volgend
Download PDF

Meer in deze editie

Interview
Hoogbegaafde senioren: onzichtbaar en onbegrepen
Winnifred Jelier
Column
Het is gewoon niet eerlijk!
Moniek Coorn
Hoogbegaafdheid: meer dan IQ
Sven Mathijssen, Barbara van der Waarde
Column
‘Het belangrijkste wat je op school leert, is hoe je je beleefd verveelt’
Josien de Bie
Intelligentieonderzoek bij (hoog)begaafde kinderen
Femke Hovinga, Diane van Dijk
Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?
Annet ten Cate, Sven Mathijssen
Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert
Column
All I do is ask questions
Joeri Pacolet
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Andries Rhebergen
Boekbespreking
Focusing met kinderen
Marjolein Triest
Hoofdredactioneel
Redactioneel
Janneke Haijer
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen
Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo