Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. All I do is ask questions

All I do is ask questions

Joeri Pacolet - 6 februari 2024
Delen

In de laatste scène van de Amerikaanse serie Einstein Genius vertolkt Geoffrey Rush de rol van Albert Einstein in gesprek met een jong meisje genaamd Alice. Hij zegt het volgende: ‘I have no special talent, but I am very curious. All I do is ask questions just like you do. That is the most important thing. Anybody can do that.’ Met andere woorden, het vermogen om te leren begint met verwondering, vanuit een open houding de wereld tegemoet treden en de moed hebben om altijd vragen te blijven stellen. Al dan niet berustend op historische feiten levert deze scène een mooi beeld op van de excentrieke geleerde als ideale leraar. De realiteit in het onderwijs laat echter maar al te vaak zien dat (hoog)begaafde kinderen tijdens hun schooljaren eerder afgestompt en gedesillusioneerd raken dan gepassioneerd en nieuwsgierig.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2024 / nr 1

Vorige Volgend
Download PDF

Rubriek

Column

Meer in deze editie

Interview
Hoogbegaafde senioren: onzichtbaar en onbegrepen
Winnifred Jelier
Column
Het is gewoon niet eerlijk!
Moniek Coorn
Hoogbegaafdheid: meer dan IQ
Sven Mathijssen, Barbara van der Waarde
Column
‘Het belangrijkste wat je op school leert, is hoe je je beleefd verveelt’
Josien de Bie
Intelligentieonderzoek bij (hoog)begaafde kinderen
Femke Hovinga, Diane van Dijk
Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?
Annet ten Cate, Sven Mathijssen
Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert
Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Andries Rhebergen
Boekbespreking
Focusing met kinderen
Marjolein Triest
Hoofdredactioneel
Redactioneel
Janneke Haijer
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen
Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo