Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie
Onmogelijk en ongeschikt

Differentiaaldiagnostiek bij hoogbegaafdheid en een DSM-classificatie

Agnes Burger-Veltmeijer, Alexander Minnaert - 6 februari 2024
Delen

In onderwijs en jeugd-ggz neemt de vraag naar differentiaaldiagnostiek tussen hoogbegaafdheid en DSM-5-classificaties toe. Dit gaat gepaard met gemiste of misdiagnoses rondom hoogbegaafde (HB) of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Getoond wordt waardoor differentiaaldiagnostiek bij vermoeden van HB of 2E onmogelijk en ongewenst is. Dit hangt samen met de feitelijk onjuiste beeldvorming van HB en met de nadruk op classificerende diagnostiek. Dimensionele sterkte-en-zwaktediagnostiek is een gewenst alternatief. Wij geven een aantal tips voor orthopedagogen en psychologen en adviseren tot rehabilitatie van de werkvorm diagnostiek binnen samenwerkingsverbanden, het vak diagnostiek binnen universitaire masteropleidingen, en een paradigmaverschuiving betreffende HB en 2E.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2024 / nr 1

Vorige Volgend
Download PDF

Meer in deze editie

Interview
Hoogbegaafde senioren: onzichtbaar en onbegrepen
Winnifred Jelier
Column
Het is gewoon niet eerlijk!
Moniek Coorn
Hoogbegaafdheid: meer dan IQ
Sven Mathijssen, Barbara van der Waarde
Column
‘Het belangrijkste wat je op school leert, is hoe je je beleefd verveelt’
Josien de Bie
Intelligentieonderzoek bij (hoog)begaafde kinderen
Femke Hovinga, Diane van Dijk
Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?
Annet ten Cate, Sven Mathijssen
Column
All I do is ask questions
Joeri Pacolet
Dubbel-bijzonder implementeren kun je leren
Else Beckmann, Alexander Minnaert, Marielle Wittelings
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Andries Rhebergen
Boekbespreking
Focusing met kinderen
Marjolein Triest
Hoofdredactioneel
Redactioneel
Janneke Haijer
Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen
Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo