Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Competentiegericht werken bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een psychiatrische stoornis

Competentiegericht werken bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een psychiatrische stoornis

Han Spanjaard, Mayke van der Boon, Manon Mostert-Uijterwijk - 6 juni 2023
Delen

Vanuit een orthopedagogisch denkkader werd al vijftien jaar gewerkt met het competentiemodel bij Prodeba. Prodeba is een instantie die kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een psychiatrische stoornis begeleidt. Daarnaast heeft Prodeba een sggz-afdeling. Naar aanleiding van de laatste inzichten en publicaties rondom competentiegericht werken heeft de afgelopen twee jaar een doorontwikkeling plaatsgevonden in de werkwijze binnen ambulante begeleiding. De ontwikkelingstaken zoals beschreven door Slot en Spanjaard (2015) zijn per leeftijdscategorie breed en divers beschreven. Vanuit de praktijk is ervoor gekozen om de ontwikkelingstaken onder domeinen te laten vallen. De vaardigheden die behoren bij de diverse ontwikkelingstaken zijn met een Delphistudie beschreven, en hebben een ontwikkelingsgerichte opbouw.

Door een tweede Delphistudie uit te voeren, konden uiteindelijk de vaardigheden in de domeinen worden onderverdeeld en is een vragenlijst ontwikkeld om de competentie per domein te beoordelen. Hiermee kan de behandelaar aansluiten bij het huidige functioneren van de cliënt en in de begeleiding de gekozen interventies laten aansluiten op de (on)- mogelijkheden van de cliënt.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2023 / nr 3

Vorige Volgend
Download PDF

Meer in deze editie

Redactioneel
Janneke Haijer
Interview
Op naar (nóg) betere schoolinterventies
Winnifred Jelier
De Flamingo-test
Wim Tops, Marc Brysbaert, Ben Maassen, Liset Rouweler
‘Goed dat ik het zie!’
Welmoed Visser-Korevaar, Gertjan van Zessen
Column
Learn to care and care to learn
Joeri Pacolet
Column
Adaptief leersysteem: hulp of hinder?
Haitske de Visser
Het dilemma van de orthopedagoog
Meike Brinks, Monique Samsen
Column
Doen wat werkt?
Moniek Coorn
Interview
Beleidshervormingen in de jeugdzorg en het onderwijs: verbetering of herhaling van zetten?
Winnifred Jelier
Boekbespreking
Affectregulatie
Jitske Draijer
Column
"We doen het al jaren zo en het gaat altijd goed"
Josien de Bie
Als denken en praten over emoties lastig is
Sanne van der Vlugt, Anne Ponstein, Sigrid Piening
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo