Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Artikelen
  2. De Flamingo-test

De Flamingo-test

Wim Tops, Marc Brysbaert, Ben Maassen, Liset Rouweler - 6 juni 2023
Delen

Er zijn nog niet voldoende genormeerde diagnostische testen voorhanden om leesproblemen vast te stellen bij studenten in het hoger onderwijs. Dit onderzoek bestudeert de bruikbaarheid van een nieuw diagnostisch instrument, de Flamingo-test. Dit is een test die de woordleesvaardigheid meet door middel van een korte tekst. Hoewel de aangeboden tekst er in de eerste instantie uitziet als een ‘normale’ tekst, kenmerkt deze tekst zich door het ontbreken van context. Omdat de lezer geen beroep kan doen op de context of verwachtingen tijdens het lezen, kan de tekst enkel gedecodeerd worden. De Flamingo-test werd afgenomen bij een grote groep studenten in het hoger onderwijs en specifiek bij een groep studenten met dyslexie. De Flamingo-test geeft daarbij allereerst een indicatie van het leesniveau van een student. Verder heeft de test een voorspellende waarde of er bij een student sprake is van dyslexie of niet. Uit de verdere resultaten van ons onderzoek blijkt dat de studenten met dyslexie significant slechter presteren op accuratesse, leessnelheid en leesefficiëntie in vergelijking met de proefpersonen zonder leesproblemen. Verder werd in dit onderzoek de Flamingo-test vergeleken met andere woordleestesten. Hieruit blijkt een vergelijkbare prestatie van de studenten met dyslexie en zonder dyslexie op alle drie de testen.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2023 / nr 3

Vorige Volgend
Download PDF

Onderwerpen

Dyslexie

Meer in deze editie

Redactioneel
Janneke Haijer
Interview
Op naar (nóg) betere schoolinterventies
Winnifred Jelier
‘Goed dat ik het zie!’
Welmoed Visser-Korevaar, Gertjan van Zessen
Column
Learn to care and care to learn
Joeri Pacolet
Competentiegericht werken bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een psychiatrische stoornis
Han Spanjaard, Mayke van der Boon, Manon Mostert-Uijterwijk
Column
Adaptief leersysteem: hulp of hinder?
Haitske de Visser
Het dilemma van de orthopedagoog
Meike Brinks, Monique Samsen
Column
Doen wat werkt?
Moniek Coorn
Interview
Beleidshervormingen in de jeugdzorg en het onderwijs: verbetering of herhaling van zetten?
Winnifred Jelier
Boekbespreking
Affectregulatie
Jitske Draijer
Column
"We doen het al jaren zo en het gaat altijd goed"
Josien de Bie
Als denken en praten over emoties lastig is
Sanne van der Vlugt, Anne Ponstein, Sigrid Piening
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo