Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Cognitieve begaafdheid is geen risicofactor voor probleemgedrag

Cognitieve begaafdheid is geen risicofactor voor probleemgedrag

Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren - 17 november 2020
Delen

Bevindingen van de TALENT-studie Regelmatig wordt cognitieve begaafdheid in verband gebracht met emotionele moeilijkheden en onbevredigende sociale relaties: (hoog)begaafde kinderen en jongeren zouden moeilijkheden hebben om te functioneren in een wereld die hen niet begrijpt. In dit artikel toetsen we dit negatieve stereotype aan gegevens uit de TALENT-studie, een onderzoek bij 3.409 Vlaamse jongeren uit het eerste jaar van het middelbaar onderwijs. Uit de gegevens blijkt dat cognitieve begaafdheid géén risicofactor is voor internaliserend of externaliserend probleemgedrag: jongeren die hoog scoorden op de intelligentietest rapporteerden gemiddeld minder externaliserende problemen en evenveel internaliserende problemen als normaal begaafde jongeren. Jongeren die ooit gediagnosticeerd werden als hoogbegaafd, vertoonden gemiddeld wél meer sociaal-emotionele problemen dan andere jongeren, wat impliceert dat deze groep niet representatief is voor begaafde jongeren in het algemeen.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2020 / nr 5

Vorige Volgend
Download PDF

Onderwerpen

Diagnostiek Hoogbegaafdheid Sociaal emotionele- en gedragsproblemen

Meer in deze editie

Hoogbegaafdheid en dynamisch testen
Jochanan Veerbeek, Bart Vogelaar
De WISC-V-NL bij hoogbegaafde kinderen
Corrieke Buist-Veurink, Margreet Heek-Veldhuizen, Judith Kertai, Geke Maes-van Buiten, Wietske Vriezen
Hoogbegaafdheid en kindertekeningen
Sven Mathijssen
Vroegsignalering van hoogbegaafdheid: de tools zijn er, maar de praktijk blijft achter
Mieke Ketelaars, Dorien Kok
Onderkenning en diagnostiek bij vermoedelijk hoogbegaafde en/of dubbel-bijzondere leerlingen
Agnes Burger-Veltmeijer
Link kopiƫren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo