Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. De WISC-V-NL bij hoogbegaafde kinderen

De WISC-V-NL bij hoogbegaafde kinderen

Corrieke Buist-Veurink, Margreet Heek-Veldhuizen, Judith Kertai, Geke Maes-van Buiten, Wietske Vriezen - 17 november 2020
Delen

Kijk naar indexscores in plaats van het TIQ Sinds de WISC-V-NL in gebruik is genomen, klinken er geluiden uit de praktijk dat hoogbegaafde kinderen een specifiek intelligentieprofiel hebben op de WISC-V-NL en lager scoren dan verwacht. Om die reden is gekeken naar de intelligentieprofielen van 121 hoogbegaafde kinderen. De resultaten bevestigen de praktijkervaringen: hoogbegaafde kinderen scoren vaak relatief hoog op Verbaal Begrip, en relatief laag op Verwerkingssnelheid en in mindere mate Werkgeheugen. In diagnostisch onderzoek naar hoogbegaafdheid zou met dit profiel rekening gehouden kunnen worden. Omdat de Totale intelligentie (TIQ) minder representatief lijkt, willen we aanraden om de Algemene Vaardigheids Index (AVI) als alternatief te gebruiken. De kracht van de WISC-V-NL ligt in de verschillende indexen die sterker en zwakker ontwikkelde vaardigheidsgebieden van het kind in beeld kunnen brengen.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2020 / nr 5

Vorige Volgend
Download PDF

Onderwerpen

Diagnostiek Hoogbegaafdheid

Meer in deze editie

Hoogbegaafdheid en dynamisch testen
Jochanan Veerbeek, Bart Vogelaar
Hoogbegaafdheid en kindertekeningen
Sven Mathijssen
Cognitieve begaafdheid is geen risicofactor voor probleemgedrag
Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
Vroegsignalering van hoogbegaafdheid: de tools zijn er, maar de praktijk blijft achter
Mieke Ketelaars, Dorien Kok
Onderkenning en diagnostiek bij vermoedelijk hoogbegaafde en/of dubbel-bijzondere leerlingen
Agnes Burger-Veltmeijer
Link kopiƫren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo