Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Minder kinderen gepest op ervaren kanjerscholen

Minder kinderen gepest op ervaren kanjerscholen

Lilian Vliek - 12 juni 2019
Delen

Kanjertraining heeft tot doel het welbevinden en de sociale veiligheid van kinderen en jongeren te vergroten en sociale problemen zoals pesten, uitsluiting en depressie te voorkomen of te verminderen. De training wordt in het onderwijs klassikaal gegeven en in een klinische setting aan kinderen die sociaal vastlopen. Uit eerder onderzoek blijkt dat Kanjertraining effectief kan zijn voor problematische klassen en voor kinderen die sociaal vastlopen wanneer psychologen of orthopedagogen de training geven. Beginnende leerkrachten blijken de training nog niet volledig te implementeren en bereiken alleen effecten in klassen met veel conflicten. Het huidige onderzoek richt zich daarom op de vraag of Kanjertraining effectief is in klassen met meer ervaren Kanjerleerkrachten.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2019 / nr 3

Vorige Volgend
Download PDF

Onderwerpen

Interventies Onderwijs Sociaal emotionele- en gedragsproblemen

Meer in deze editie

Radicalisering als opvoedingsvraagstuk
Elga Sikkens
Zelfbeschadigend gedrag
Nienke Kool-Goudzwaard
Samen op weg naar volwassenheid
Mieke Ketelaars
Initiatieven binnen passend onderwijs
Mariët van Raalte
Stressbeleving bij pedagogisch medewerkers
Mariët van der Molen , Gerard Kocken, Bram Orobio de Castra
Brief aan mijn kleinkind
Maarten Spaander
Verbinding onderwijs en jeugdhulp. Een pleidooi voor een systemisch-contextuele metavisie
Tanja van der Vinne, Els Bos-de Groot
Ecologische pedagogiek vanuit een paradigma III-perspectief
Hans Jansen
Geesteswetenschappelijke pedagogiek en het ecologisch perspectief. Een overzicht
Karel Mulderij
In gesprek met en over het werk van Gadamer
Jan de Bekker, Cees Grol
Interview
'Vraag naar de cultuur'
Winnifred Jelier, Indra Boedjarath
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo