Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Sociale afwijzing in het brein en het dagelijks leven

Sociale afwijzing in het brein en het dagelijks leven

Michelle Achterberg, Ann Hogenhuis - 16 april 2024
Delen

Kinderen vandaag de dag hebben een unieke sociale ontwikkeling, omdat ze opgroeien in het digitale tijdperk met constante sociale interactie en daarmee gepaarde sociale afwijzing. Sommige kinderen halen gewoon hun schouders op na sociale afwijzing, terwijl andere kinderen boos worden. Waar deze individuele verschillen vandaan komen, kunnen we met experimenteel hersenonderzoek bestuderen. Zo blijkt dat de late kindertijd (circa 9-11 jaar) een heel gevoelige periode is voor sociale afwijzing. Kinderen hebben in deze periode meer moeite met het inhouden van hun agressie na afwijzing; dit hangt samen met de ontwikkeling van de hersenen rond deze leeftijd. Mogelijk correspondeert deze gevoelige periode met de start van de pubertijd en een wisselende gemoedstoestand (mood swings), wat we kunnen meten met experience sampling-methoden (ESM). Een combinatie van deze innovatieve methoden kan bijdragen aan het begrip van de invloed van hersenontwikkeling op sociaal gedrag in het dagelijks leven, wat nuttig kan zijn voor de pedagogische praktijk.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2024 / nr 2

Vorige Volgend
Download PDF

Rubriek

Interview

Meer in deze editie

Interview
Op naar een nieuwe GGZ
Winnifred Jelier
Reactie op ‘Hyperhoogbegaafden, een aparte begaafdheidsgroep?’
Noks Nauta, Mirja Post
Hoofdredactioneel
Redactioneel
Janneke Haijer
Column
“Dat deden de Beatles in 1965 al”
Josien de Bie
B-appy, houvast voor het verbeteren van gezondheid van cliënten met een lvb
Mark Vervuurt
Column
De AI-paradox
Moniek Coorn
Innovatie in diagnostiek: de probleembeschrijving
Ton van Heugten
Basisschoolkinderen leren over dementie
Niels Janssen, Fania Dassen, Roos Roberts, Marjolein de Vugt
Boekbespreking
De depressie-epidemie
Marjolein Triest
Stop de psychologisering van Long COVID bij kinderen
Sandra Bleyenberg
Onderzoek naar de rol van Virtual Reality
Carlijn Bergwerff
Het dilemma van de orthopedagoog
Floortje Scheepers, Rosanne J. Turner, Karin Hagoort
Broers en zussen van kinderen met een beperking ondersteunen met een serious game
Linda Veerman, Agnes Willemen, Suzanne Derks, Anjet Brouwer-van Dijken, Paula Sterkenburg
Waar een wil is, is een weg?
Pamela Jakobs, Charlotte Vissenberg
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo