Een alternatief perspectief op de transitie naar het hoger onderwijs
Becoming a student
De transitie naar het hoger onderwijs wordt vaak als een lineair proces gezien, met studieprestaties als maat voor succes. Dit artikel introduceert een alternatief perspectief: transitie als wordingsproces (becoming), waarin de ervaringen van studenten zelf en de betekenis die zij eraan toekennen centraal staan. Het becoming- perspectief biedt drie praktische handvatten: stimuleer het opbouwen van betekenisvolle relaties binnen en buiten de studie; bied ruimte voor reflectie op persoonlijke en professionele ontwikkeling en creëer oefenruimte in het onderwijs waarin studenten mogen zoeken, falen en groeien. Zo ontstaat via het becoming-perspectief meer ruimte voor diverse vormen van studentsucces tijdens de transitie.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
Meer in deze editie
Interprofessionele samenwerking in kindcentra
Rachel Verheijen-Tiemstra
Gericht en gepast: gehechtheid in het diagnostische proces
Anne Tharner, Marije L. Verhage, Mirjam Oosterman, Mariëlle Abrahamse, Lianne Bakkum, Alice van Dijk-Lokkart, Mirte Forrer, Hans Giltaij, Frank van der Horst, Caroline Jonkman, Rianne Kok , Maartje Luijk, Frederike Scheper, Carlo Schuengel, Paula Sterkenburg
Werken aan een integraal aanbod voor het jonge kind
Ruben Fukkink, Marian Ooms, Bonne Zijlstra, Emma Nitert, Annelies Kassenberg
Een betekenisvol leven
Jan-Pieter Teunisse
Waar ligt de grens?
Bert Wienen, Cora van Unen
Van weten naar doen: Integraal werken met jeugdigen en gezinnen
Laura Nooteboom, Marieke Boelhouwer, Eva Mulder, Cora Bartelink, Marcel van Eck, Rob Gilsing, Jana Knot-Dickscheit
Link kopiëren