Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen
  3. Innovatie in diagnostiek: de probleembeschrijving

Innovatie in diagnostiek: de probleembeschrijving

Ton van Heugten - 16 april 2024
Delen

De laatste decennia zijn orthopedagogen en psychologen diagnoses gaan stellen binnen de jeugdzorg, GGZ en vergelijkbare sectoren. Artsen hebben in het stellen van diagnoses een nog langere traditie. De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (nu DSM- 5-TR, American Psychiatric Association, 2022) speelt bij het stellen van diagnoses een belangrijke rol. Moeten we blij zijn met deze belangrijke rol voor de DSM? Wellicht heeft alle aandacht die bij diagnostiek besteed wordt aan de DSM ertoe bijgedragen dat er minder aandacht is voor de eigen taal van de hulpvrager om de eigen psychische moeilijkheden uit te drukken. De probleembeschrijving die hier wordt toegelicht is een diagnose in de eigen woorden van de hulpvrager. Het innovatieve van de probleembeschrijving is dat de ‘diagnose in de eigen woorden van de hulpvrager’ een expliciete plaats krijgt in de diagnostiek én gebruikmaakt van een systematiek die een decennialange traditie heeft in de westerse GGZ.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TVO 2024 / nr 2

Vorige Volgend
Download PDF

Meer in deze editie

Interview
Op naar een nieuwe GGZ
Winnifred Jelier
Reactie op ‘Hyperhoogbegaafden, een aparte begaafdheidsgroep?’
Noks Nauta, Mirja Post
Hoofdredactioneel
Redactioneel
Janneke Haijer
Interview
Sociale afwijzing in het brein en het dagelijks leven
Michelle Achterberg, Ann Hogenhuis
Column
“Dat deden de Beatles in 1965 al”
Josien de Bie
B-appy, houvast voor het verbeteren van gezondheid van cliënten met een lvb
Mark Vervuurt
Column
De AI-paradox
Moniek Coorn
Basisschoolkinderen leren over dementie
Niels Janssen, Fania Dassen, Roos Roberts, Marjolein de Vugt
Boekbespreking
De depressie-epidemie
Marjolein Triest
Stop de psychologisering van Long COVID bij kinderen
Sandra Bleyenberg
Onderzoek naar de rol van Virtual Reality
Carlijn Bergwerff
Het dilemma van de orthopedagoog
Floortje Scheepers, Rosanne J. Turner, Karin Hagoort
Broers en zussen van kinderen met een beperking ondersteunen met een serious game
Linda Veerman, Agnes Willemen, Suzanne Derks, Anjet Brouwer-van Dijken, Paula Sterkenburg
Waar een wil is, is een weg?
Pamela Jakobs, Charlotte Vissenberg
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo