Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuur
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Literatuur
Terug naar hoofdmenu
Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift voor Orthopedagogiek
  2. Artikelen

Artikelen

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2023
TvO 2023-1
2022
TvO 2022-5
TvO 2022-4
TvO 2022-3
TvO 2022-2
TvO 2022-1
2021
TvO 2021-5
TvO 2021-4
TvO 2021-3
TvO 2021-2
TvO 2021-1
2020
TvO 2020-5
TvO 2020-4
TvO 2020-3
TvO 2020-2
TvO 2020-1
2019
TvO 2019-5
TvO 2019-4
TvO 2019-3
TvO 2019-2
TvO 2019-1
2018
TvO 2018 9&10
2018 7&8
TvO 2018 6
TvO 2018 5
TvO 2018 3&4
TvO 2018 11&12
TvO 2018 1&2
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tvo 2022 / nr 2
Inzet van ICT-hulpmiddelen bij leerproblemen

Kijk goed naar wat de verwachte opbrengst voor een jongere moet zijn Om jongeren met een zwakke leesvaardigheid te ondersteunen bij het leesproces, zijn verschillende ICT hulpmiddelen beschikbaar. Jongeren kunnen gebruikmaken van tekst-naar-spraakprogramma’s en software. Ze kunnen teksten beluist...

Femke Scheltinga
7 april 2022
tvo 2021 / nr 3
Jubileumartikel - ICT is een middel, geen doel
In ons jubileumjaar blikken we terug op artikelen die in het verleden in TvO zijn gepubliceerd en spreken we hier met een expert over. Hoe heeft de kennis zich ontwikkeld? En staan we nog steeds achter de conclusies? In deze derde jubileumbespreking praten we met Nadira Saab, over een artikel uit...
Mieke Ketelaars, Nadira Saab
8 juni 2021
tvo 2021 / nr 1
Beter in transitie met de BETERapp?

Een onderzoek naar de inzet van een app tijdens de transitie 18-/18+ De transitie naar volwassenheid is voor jongeren veelal een bijzondere, en soms ook belastende periode. Voor jongeren in een jeugdinstelling is deze periode extra belastend. Door de ‘harde knip’ bij 18 jaar verlaten de meeste jo...

Marieke Brouwer, Coleta van Dam, Erik Jansen, Karin Nijhof, Roy Otten, Ron Scholte, Joke Stoffelen
2 februari 2021
tvo 2020 / nr 5
Hoogbegaafdheid en dynamisch testen

De perfecte match? Volgens de laatste definities is hoogbegaafdheid een multidimensioneel concept dat zich in interactie met de omgeving kan ontwikkelen. Hoogbegaafde leerlingen worden echter momenteel vaak geïdentificeerd door hun IQ te bepalen. Dit sluit niet aan bij de wetenschappelijke kennis...

Jochanan Veerbeek, Bart Vogelaar
17 november 2020
tvo 2020 / nr 2
Het lukt niet altijd

Binnen de jeugdgezondheidszorg (JGZ) stijgt de vraag naar digitale zorg en hulpverlening (eHealth). Een voorbeeld hiervan is blended care, wat verwijst naar een combinatie van online en offline behandelingen en contacten. Na beperkte resultaten in het gebruik van blended care-modules rondom exces...

Leanthe van Harten, Nicole van Kesteren, Farina Oprins-van Liempd, Ilona Wildeman
8 april 2020
tvo 2020 / nr 2
Het verkorten van de ervaren wachttijden in de zorg

Wachttijden in de zorg zijn vaak erg lang, ook wanneer er een urgente en ernstige zorgvraag ligt. Waar de focus meestal ligt op het verkorten van de wachtlijsten zelf, lijkt dit vooralsnog weinig effect te hebben. Tegelijkertijd wordt er zelden stilgestaan bij de mogelijkheden om de ervaren wacht...

Anne van Turnhout
8 april 2020
tvo 2019 / nr 5
Digitalisering en de jeugd van tegenwoordig

Digitalisering maakt steeds meer mogelijk, zowel wat betreft behandelingen en zorgprocessen als het nog beter verzamelen van data en het analyseren en interpreteren van die data. In de jeugdzorg is het van groot belang het bewustzijn hierover te vergroten. Digitalisering heeft voordelen, maar bre...

Floortje Scheepers
2 december 2019
tvo 2019 / nr 4
Slaapproblemen bij kinderen en adolescenten

Ongeveer een kwart van de kinderen en adolescenten in Nederland ervaart slaapproblemen. Aangezien slaapproblemen vaak samengaan met andere psychische problematiek, is het belangrijk om voldoende kennis te hebben over slaapproblemen en in een intake of ontwikkelingsanamnese altijd te vragen naar s...

Marije Vermeulen
5 september 2019
tvo 2018 / nr 3&4
In gesprek met en over het werk van Gadamer

Een zoektocht naar het nemen van pedagogische verantwoordelijkheid vanuit ecologisch perspectief

Jan de Bekker, Cees Grol
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 1&2
Leefklimaat bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen uit het Midden-Oosten
Wereldwijd zijn er veel jongeren onder 18 jaar op de vlucht voor oorlog en de gevolgen daarvan. Veel van deze jongeren zijn zonder begeleiding van hun ouders of een naaste. In Nederland worden deze jongeren opgevangen in speciale inrichtingen voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV). H...
Peer van der Helm, Evelyn Heynen, Alice Tonnaer, Karlijn Wassen
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 5
Vooruitgang in lezen en spellen bij kinderen met dyslexie tijdens behandeling met Fonoco

Deze studie betrof het effect van de psycholinguïstische dyslexiebehandelmethode Fonoco, gericht op cognitieve vaardigheden die direct onderliggend zijn aan lezen en spellen, te weten (1) fonologisch bewustzijn, (2) kennis van foneem-grafeemkoppelingen en (3) snel alfanumeriek benoemen (van lette...

Maartje van der Zandt, Marjolijn van Weerdenburg, Fons van Waterschoot, Anne Arntz
17 oktober 2018
tvo 2018 / nr 6
Metacognitie in relatie tot cognitieve functies en executieve functies
Onze cognitieve ontwikkeling kan in twee, elkaar niet wederzijdse uitsluitende, wederkerige onderdelen worden uitgesplitst: het vergaren van domeinspecifieke kennis enerzijds en het ontwikkelen van domeinalgemene kennis anderzijds. In dit artikel pleiten we ervoor om vaker, explicieter en bewuste...
Floor van Loo
16 oktober 2018
tvo 2019 / nr 1
Spelen met robots - Robots ter ondersteuning van interventies bij kinderen met een ernstige fysieke beperking

Dit artikel vat de resultaten samen van een promotieonderzoek naar de mogelijkheden van robots ter ondersteuning van spel voor kinderen met een ernstige fysieke beperking. Nieuwe technologie kan voor hen nieuwe spelmogelijkheden bieden, maar biedt ook kansen om aan specifieke therapeutische doele...

Renée van den Heuvel
18 februari 2019
tvo 2018 / nr 11&12
Meer dan registreren! Preventie van schoolverzuim en thuiszittende leerlingen vanuit SWPBS-aanpak

In het schooljaar 2016/2017 bezochten ruim 8.000 leerplichtige leerlingen geen school. De ambitie is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend onderwijs of zorgaanbod. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die een school heeft om een preventief beleid...

Trees Das, José Wichers-Bots
13 november 2018
tvo 2018 / nr 9&10
Naar de andere oever

Sinds 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. Hierdoor neemt de diversiteit in de klassen vaak toe en komt er een grotere druk dan voorheen te liggen op het vermogen van leraren tot samenwerken met collega’s, ouders en professionals uit andere instellingen, zoals de jeugdhulpverlening. Binnen...

Erica de BruÏne, Jantien Gerdes
15 oktober 2018
tvo 2018 / nr 7&8
Kansongelijkheid: een microperspectief
De inspectie van het Onderwijs (2016; 2017) toont aan dat relatie tussen opleidingsniveau van ouders en de schoolloopbaan van hun kinderen sterker wordt. Het actieplan 'Gelijke kansen in het onderwijs' beschrijft dat de Nederlandse overheid streeft naar: 'onderwijs waarin álle leerlingen en stude...
Ilonka van der Sommen , Linda van den Bergh
13 november 2018
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo