TvO 2019-3

In de kennisbank van Tijdschrift voor Orthopedagogiek (TvO) zijn artikelen opgeslagen van verschillende jaargangen. Als abonnee kunt op verschillende manieren in het archief zoeken: op trefwoord en vrij op zoekterm. U treft de artikelen aan als opgemaakt PDF-document.

Om van de kennisbank gebruik te maken moet u zich eerst registreren  Daarna kunt u hier onder inloggen. Heeft u nog vragen? Kijk eerst op de pagina met veelgestelde vragen.

Heeft u hulp nodig, stel dan uw vraag aan: administratie@instondo.nl.



Zelfbeschadigend gedrag

Nienke Kool-Goudzwaard

Zelfbeschadigend gedrag onder jongeren is een zorgwekkend fenomeen. Het is een teken van onderliggend lijden en klem zitten. De leeftijd waarop jongeren beginnen met zelfbeschadiging ligt rond de 14 jaar, maar het kan ook al op jongere leeftijd voorkomen. Vaak dient de zelfbeschadiging verschillende functies, waarvan het reguleren van de emoties de meest voorkomende is. Het is belangrijk om met deze jongeren in gesprek te gaan. De website Sameninmijnschoenen.nl is ontwikkeld om hierbij behulpzaam te zijn, deze biedt achtergrondinformatie en handvatten om samen het gesprek te voeren over zelfbeschadigend gedrag.

Download PDF
(Voor deze download moet u inloggen. LOGIN)

Trefwoorden: Adolescentie | Diagnostiek | Interventies | Sociaal emotionele- en gedragsproblemen

Radicalisering als opvoedingsvraagstuk

Elga Sikkens

Hoe reageren ouders als hun kind extreme idealen ontwikkelt? Vaak reageren ouders niet. Simpelweg omdat ze niet weten hoe of omdat ze zich niet realiseren dat een reactie wenselijk is. Ook is er in veel gezinnen waar radicalisering plaatsvindt van alles aan de hand, waardoor ouders mogelijk niet doorhebben dat hun kind extreme idealen ontwikkelt. Deze jongeren hebben echter wel een reactie van een opvoeder nodig. Hoewel dit onderzoek aantoont dat ouders geen directe invloed hebben op radicalisering en deradicalisering, lijkt het erop dat ouders op de achtergrond wel een belangrijke rol spelen.

Download PDF
(Voor deze download moet u inloggen. LOGIN)

Trefwoorden: Adolescentie | Diversiteit en integratie | Opvoeding | Ouders | Samenwerking (ketenpartners) | Sociaal emotionele- en gedragsproblemen | Verslavingsproblematiek

Samen op weg naar volwassenheid

Mieke Ketelaars

De transitie van jeugd naar volwassenheid is voor veel jongeren een lastige opgave. Voor jongeren met een licht verstandelijke beperking en psychische problematiek geldt dit nog sterker. Een transitiecoach kan in dit proces laagdrempelige hulp bieden die aansluit bij de wensen en behoeften van de jongeren.

Download PDF
(Voor deze download moet u inloggen. LOGIN)

Trefwoorden: Adolescentie | Interventies | LVB en EMB | Opvoeding | Ouders | Samenwerking (ketenpartners) | Sociaal emotionele- en gedragsproblemen

Minder kinderen gepest op ervaren kanjerscholen

Lilian Vliek

Kanjertraining heeft tot doel het welbevinden en de sociale veiligheid van kinderen en jongeren te vergroten en sociale problemen zoals pesten, uitsluiting en depressie te voorkomen of te verminderen. De training wordt in het onderwijs klassikaal gegeven en in een klinische setting aan kinderen die sociaal vastlopen. Uit eerder onderzoek blijkt dat Kanjertraining effectief kan zijn voor problematische klassen en voor kinderen die sociaal vastlopen wanneer psychologen of orthopedagogen de training geven. Beginnende leerkrachten blijken de training nog niet volledig te implementeren en bereiken alleen effecten in klassen met veel conflicten. Het huidige onderzoek richt zich daarom op de vraag of Kanjertraining effectief is in klassen met meer ervaren Kanjerleerkrachten.

Download PDF
(Voor deze download moet u inloggen. LOGIN)

Trefwoorden: Interventies | Onderwijs | Sociaal emotionele- en gedragsproblemen

Initiatieven binnen passend onderwijs

Mariët van Raalte

Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 moeten scholen binnen het regulier onderwijs zo veel mogelijk leerlingen een passende plek bieden. Een voorbeeld van een initiatief dat is opgezet voor het VO, is de zogenoemde Transfer-/Trajectklas. Dit is een speciale klas op een reguliere middelbare school waarin leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften binnen één jaar worden voorbereid op het integreren in een reguliere klas.

Download PDF
(Voor deze download moet u inloggen. LOGIN)

Trefwoorden: Adolescentie | Interventies | Onderwijs | Sociaal emotionele- en gedragsproblemen

Stressbeleving bij pedagogisch medewerkers

Gerard Kocken | Mariët van der Molen | Bram Orobio de Castra

Pedagogisch medewerkers in orthopedagogische behandelcentra worden geconfronteerd met complexe hulpvragen van jongeren en hun ouders in een snel veranderend werkveld. Deze werkcontext kan leiden tot stress, wat een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van zorg voor de jongeren. In het huidige onderzoek wordt nagegaan of, en welke werkgerelateerde factoren stress veroorzaken bij jeugdzorgwerkers.

Download PDF
(Voor deze download moet u inloggen. LOGIN)

Trefwoorden: Interventies | LVB en EMB | Onderwijs | Opvoeding | Ouders | Samenwerking (ketenpartners) | Sociaal emotionele- en gedragsproblemen

Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in en ontvang onze nieuwsbrief.