2018 7&8

In de kennisbank van Tijdschrift voor Orthopedagogiek (TvO) zijn artikelen opgeslagen van verschillende jaargangen. Als abonnee kunt op verschillende manieren in het archief zoeken: op trefwoord en vrij op zoekterm. U treft de artikelen aan als opgemaakt PDF-document.

Om van de kennisbank gebruik te maken moet u zich eerst registreren  Daarna kunt u hier onder inloggen. Heeft u nog vragen? Kijk eerst op de pagina met veelgestelde vragen.

Heeft u hulp nodig, stel dan uw vraag aan: administratie@instondo.nl.



Positive Behavior Support (PBS) in de wijk: Eerste praktijkervaringen in Rotterdam

Marlieke de Groot | Pien Koppers | Emilie van Leeuwen | Angelique Ruijs

Drie jaar geleden is in op dracht van de gemeente Rotterdam de ontwikkeling van Positive Behavior Support (PBS) IN DE WIJK van start gegaan in de Rotterdamse wijken Feijenoord, Crooswijk en Bloemhof. Deze aanpak van gedrag is gebaseerd op het wetenschappelijk onderbouwde School Wide Positive Support (SWPBS). Het doel van PBS IN DE WIJK is het neerzetten van een duurzaam, positief opvoed- en opgroeiklimaat in de wijk, waarbinnen kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen, sociaal gedrag wordt bevorderd en gedragsproblemen zoveel mogelijk worden voorkomen.

Download PDF
(Voor deze download moet u inloggen. LOGIN)

Trefwoorden: Interventies | Opvoeding | Samenwerking (ketenpartners) | Sociaal emotionele- en gedragsproblemen

Uitingen van veilige en onveilige gehechtheidsrelaties russen ouders en hun jonge kind (2 t/m 5 jaar) volgens betrokkenen uit de praktijk

Marc Noom | Anouk Spruit | Renée Uittenbogaard | Lucia Willems

Binnen de hulpverlening aan gezinnen met jonge kinderen (2 t/m 5 jaar) is gehechtheid een belangrijk thema. Vanwege gebrek aan kennis en bruikbare instrumenten is het soms moeilijk om de gehechtheidstheorie toe te passen in de hulpverlening. Het doel van de huidige studie was om inzicht te generen in uitingsvormen van veilige en onveilige gehechtheidsrelaties zoals we die in de dagelijkse praktijk tegenkomen.

Download PDF
(Voor deze download moet u inloggen. LOGIN)

Trefwoorden: Diagnostiek | Jonge kind | Opvoeding | Ouders

Kansongelijkheid: een microperspectief

Linda van den Bergh | Ilonka van der Sommen

De inspectie van het Onderwijs (2016; 2017) toont aan dat relatie tussen opleidingsniveau van ouders en de schoolloopbaan van hun kinderen sterker wordt. Het actieplan 'Gelijke kansen in het onderwijs' beschrijft dat de Nederlandse overheid streeft naar: 'onderwijs waarin álle leerlingen en studenten zich thuis voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen, ongeacht hun thuissituatie, talenten en achtergrond' (Bussemaker & Dekker, 2016, p.1-2). Daarnaast stellen scholen dit zichzelf ook steeds meer ten doel. Dit levert een enorme uitdaging op voor de leraren die deze ambities mogen waarmaken.

Download PDF
(Voor deze download moet u inloggen. LOGIN)

Trefwoorden: Adolescentie | Brein | Diagnostiek | Digitalisering | Diversiteit en integratie | Hoogbegaafdheid | Interventies | Kindermishandeling, seksueel geweld en huiselijk geweld | LVB en EMB | Onderwijs | Opvoeding | Ouders | Samenwerking (ketenpartners) | Sociaal emotionele- en gedragsproblemen | Verslavingsproblematiek

Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in en ontvang onze nieuwsbrief.